Amsterdam duurste, Zwolle goedkoopste terrasstad

26 juli 2017 | Roy Spijker

Amsterdam is opnieuw uitgeroepen tot duurste terrasstad van Nederland. Een rondje kost daar 24,25 euro. Dit in tegenstelling tot Zwolle, dat met 21 euro per rondje de goedkoopste terrasstad is.

Dat blijkt uit het terrasonderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. In de 21 grootste steden van Nederland kochten onderzoekers een rondje. Dat bestond uit twee koffie, twee fris, twee bier en twee rosé. De gemiddelde prijs van dit rondje is 22,10 euro. Dat is en stijging van 2,2 procent ten opzichte van vorig jaar.

Nijmegen gold jarenlang als goedkoopste terrasstad van Nederland, maar de Gelderse plaats zag de prijzen dit jaar het hardste stijgen. Een rondje kost daar nu 22,25 euro, dat is 8,4 procent hoger dan vorig jaar. Andere stijgers zijn Almere (4,9 procent) en Den Haag 4,3 procent).

Verschillen
In Zwolle is iemand die een rondje geeft 3,25 euro minder kwijt dan in Amsterdam. Een glas rosé kost in die stad 3,50 euro en is daarmee het goedkoopste van heel Nederland. In Breda zijn de non-alcoholisch dranken het goedkoopst. Koffie en fris kosten daar gemiddeld 2,21 euro en 2,29 euro.

Inkoopprijs niet doorberekend
Uit het onderzoek van Van Spronsen & Partners blijkt verder dat opnieuw de inkoopprijs niet volledig wordt doorberekend aan de consument. Zo steeg de inkoopprijs van bier het afgelopen jaar met ongeveer 3,7 procent, terwijl horecaondernemers de prijs van een fluitje gemiddeld met 2,1 procent lieten stijgen. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier zelfs met 21,5 procent, terwijl de prijzen met 10,5 procent werden verhoogd.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: