Amsterdam duurste, Zwolle goedkoopste terrasstad

26 juli 2017 | Roy Spijker
Amsterdam duurste, Zwolle goedkoopste terrasstad

Amsterdam is opnieuw uitgeroepen tot duurste terrasstad van Nederland. Een rondje kost daar 24,25 euro. Dit in tegenstelling tot Zwolle, dat met 21 euro per rondje de goedkoopste terrasstad is.

Dat blijkt uit het terrasonderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. In de 21 grootste steden van Nederland kochten onderzoekers een rondje. Dat bestond uit twee koffie, twee fris, twee bier en twee rosé. De gemiddelde prijs van dit rondje is 22,10 euro. Dat is en stijging van 2,2 procent ten opzichte van vorig jaar.

Nijmegen gold jarenlang als goedkoopste terrasstad van Nederland, maar de Gelderse plaats zag de prijzen dit jaar het hardste stijgen. Een rondje kost daar nu 22,25 euro, dat is 8,4 procent hoger dan vorig jaar. Andere stijgers zijn Almere (4,9 procent) en Den Haag 4,3 procent).

Verschillen
In Zwolle is iemand die een rondje geeft 3,25 euro minder kwijt dan in Amsterdam. Een glas rosé kost in die stad 3,50 euro en is daarmee het goedkoopste van heel Nederland. In Breda zijn de non-alcoholisch dranken het goedkoopst. Koffie en fris kosten daar gemiddeld 2,21 euro en 2,29 euro.

Inkoopprijs niet doorberekend
Uit het onderzoek van Van Spronsen & Partners blijkt verder dat opnieuw de inkoopprijs niet volledig wordt doorberekend aan de consument. Zo steeg de inkoopprijs van bier het afgelopen jaar met ongeveer 3,7 procent, terwijl horecaondernemers de prijs van een fluitje gemiddeld met 2,1 procent lieten stijgen. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier zelfs met 21,5 procent, terwijl de prijzen met 10,5 procent werden verhoogd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Jazzcafé Wakker in Eemnes

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten Jazzcafé Wakker ...

Interview Corona
Fieldlab Cafés: ''We kunnen weer doen waar we goed in zijn''

Stefan Elvers (links op de foto) is een van de gelukkige caféondernemers die deel mogen nemen aan Fieldlab Cafés in Utrecht. "Nou ja, het is helaas maar voor vier dagen, dus van korte duur." De eigenaar van Ubica is wel blij om weer wat te kunnen doen: "Het is gewoon pra ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: