Amsterdam duurste, Zwolle goedkoopste terrasstad

26 juli 2017 | Roy Spijker

Amsterdam is opnieuw uitgeroepen tot duurste terrasstad van Nederland. Een rondje kost daar 24,25 euro. Dit in tegenstelling tot Zwolle, dat met 21 euro per rondje de goedkoopste terrasstad is.

Dat blijkt uit het terrasonderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. In de 21 grootste steden van Nederland kochten onderzoekers een rondje. Dat bestond uit twee koffie, twee fris, twee bier en twee rosé. De gemiddelde prijs van dit rondje is 22,10 euro. Dat is en stijging van 2,2 procent ten opzichte van vorig jaar.

Nijmegen gold jarenlang als goedkoopste terrasstad van Nederland, maar de Gelderse plaats zag de prijzen dit jaar het hardste stijgen. Een rondje kost daar nu 22,25 euro, dat is 8,4 procent hoger dan vorig jaar. Andere stijgers zijn Almere (4,9 procent) en Den Haag 4,3 procent).

Verschillen
In Zwolle is iemand die een rondje geeft 3,25 euro minder kwijt dan in Amsterdam. Een glas rosé kost in die stad 3,50 euro en is daarmee het goedkoopste van heel Nederland. In Breda zijn de non-alcoholisch dranken het goedkoopst. Koffie en fris kosten daar gemiddeld 2,21 euro en 2,29 euro.

Inkoopprijs niet doorberekend
Uit het onderzoek van Van Spronsen & Partners blijkt verder dat opnieuw de inkoopprijs niet volledig wordt doorberekend aan de consument. Zo steeg de inkoopprijs van bier het afgelopen jaar met ongeveer 3,7 procent, terwijl horecaondernemers de prijs van een fluitje gemiddeld met 2,1 procent lieten stijgen. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier zelfs met 21,5 procent, terwijl de prijzen met 10,5 procent werden verhoogd.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

Je hebt van die cafés waar je al jaren langsloopt en denkt; ‘daar loop ik niet naar binnen.’ Of ‘hier hoor ik niet’. De uitstraling van de gevel lonkt niet of je kunt niet goed binnen kijken om te zien wat er gebeurt. Zo kwam de dag dat een vriendin zei dat ze in een h...

Lees nu gratis de juni-uitgave van de CaféKrant

De juni-edtie van De CaféKrant ligt weer bij elk café op de mat, maar hij is ook hier te downloaden. Een editie waar bier centraal staat. In Breda runt Anette Kessels al jaren het goed lopend café De Kleine Wereld. Gemikt wordt op het publiek dat ouder is dan dertig jaar, van ee...

Opening Achtergronden
Oude discotheek wordt lunchroom

Op de plek waar in Klazienaveen vroeger discotheek Le Barrage zat, komt straks een lunchroom. De nieuwe huurder gaat fors verbouwen. Er komt ook een zaal voor feesten, zo lezen we op rtvdrenthe.nl. Verwaarloosd Er moet nog wel veel gebeuren aan het pand. Het blijkt totaal verwaarloosd te zijn;...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Horeca wordt gewaarschuwd voor acrylamide in gerechten

Vanaf 11 april 2018 is het wettelijk vastgelegd dat horecaondernemers ervoor moeten zorgen dat de hoeveelheid acrylamide in hun producten tot een minimum wordt beperkt. De Europese Commissie heeft dit in nieuwe wetgeving vastgelegd. Maar wat is acrylamide dan eigenlijk? Op de website van het ...

Columns Achtergronden
Column: een glimlach is gratis

Het gebeurt me niet vaak in de horeca, maar onlangs was het raak. Zeer onvriendelijk personeel. Echt, de serveerster in kwestie had wat weg van een verlepte tante Sidonia, je weet wel, die lange spriet uit de Suske en Wiske reeks. Maar in dit geval bleek het een versie met bloeddoorlopen ogen, walle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: