Amsterdam duurste, Zwolle goedkoopste terrasstad

26 juli 2017 | Roy Spijker

Amsterdam is opnieuw uitgeroepen tot duurste terrasstad van Nederland. Een rondje kost daar 24,25 euro. Dit in tegenstelling tot Zwolle, dat met 21 euro per rondje de goedkoopste terrasstad is.

Dat blijkt uit het terrasonderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. In de 21 grootste steden van Nederland kochten onderzoekers een rondje. Dat bestond uit twee koffie, twee fris, twee bier en twee rosé. De gemiddelde prijs van dit rondje is 22,10 euro. Dat is en stijging van 2,2 procent ten opzichte van vorig jaar.

Nijmegen gold jarenlang als goedkoopste terrasstad van Nederland, maar de Gelderse plaats zag de prijzen dit jaar het hardste stijgen. Een rondje kost daar nu 22,25 euro, dat is 8,4 procent hoger dan vorig jaar. Andere stijgers zijn Almere (4,9 procent) en Den Haag 4,3 procent).

Verschillen
In Zwolle is iemand die een rondje geeft 3,25 euro minder kwijt dan in Amsterdam. Een glas rosé kost in die stad 3,50 euro en is daarmee het goedkoopste van heel Nederland. In Breda zijn de non-alcoholisch dranken het goedkoopst. Koffie en fris kosten daar gemiddeld 2,21 euro en 2,29 euro.

Inkoopprijs niet doorberekend
Uit het onderzoek van Van Spronsen & Partners blijkt verder dat opnieuw de inkoopprijs niet volledig wordt doorberekend aan de consument. Zo steeg de inkoopprijs van bier het afgelopen jaar met ongeveer 3,7 procent, terwijl horecaondernemers de prijs van een fluitje gemiddeld met 2,1 procent lieten stijgen. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier zelfs met 21,5 procent, terwijl de prijzen met 10,5 procent werden verhoogd.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Horeca
De Dag van de Horecamedewerker op 25 september in Utrecht

FNV Horeca organiseert maandag 25 september De Dag van de Horecamedewerker in de Winkel van Sinkel in Utrecht. FNV Horeca vindt goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers in de horeca belangrijk. Tijdens De Dag van de Horecamedewerker staan de horecamedewerkers en het horecavak centraal. Wo...

Horeca Achtergronden
NVWA publiceert resultaten inspecties

Voedselveiligheid is van groot belang voor de consument. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) maakt de resultaten van inspecties van steeds meer steden inzichtelijk. Maandag wordt Den Haag aan de inspectiekaart toegevoegd, terwijl de resultaten van Utrecht al zichtbaar waren. De resulta...

Bier
'Hoppy Hour' om nieuw speciaalbier te promoten

AB InBev onthult een van zijn best bewaarde geheimen: Goose Island. Na een soft launch in 2016 lanceert AB InBev het Amerikaanse speciaalbiermerk dit jaar groots met een activatiecampagne in Nederland. Vanaf vandaag maken bierliefhebbers kennis met het ambachtelijke craft beer van de brouwerij uit C...

Economie Toerisme
CBS: Toerismesector blijft groeien

De toeristische bestedingen stegen in 2016 bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. De waarde van deze bestedingen bedraagt inmiddels 75,7 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Buitenlandse toerist drijfveer...

Bier Events
Gratis toegankelijk speciaalbierfestival in Grave

De Maaspoort organiseert voor de derde keer het Speciaal Bier Festival in het land van Maas en Waal en Cuijk. George en Hilde van Kuppeveld, de gastheer en gastvrouw, zorgen altijd voor een gezellig en hartelijk welkom. Zij bieden, voor de derde keer, een mooie gelegenheid om van een biertje te ge...

Achtergronden Blog
Actie borstvoeding geven in het openbaar: is dat nog nodig?

In de Wereld Borstvoeding Week is het Voedingscentrum de uitdaging aangegaan om Den Haag borstvoedings-vriendelijk(er) te maken. Is dat nodig? Wij denken van wel. Bijna een derde van de vrouwen (30,5%) voelt zich namelijk niet prettig bij het geven van borstvoeding in een openbare gelegenheid, zoals...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: