Alles wat je moet weten over frisdranken

28 juni 2016 | Christel Tuin

De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen liet vorig jaar een onderzoek uitvoeren naar het gebruik en de waardering van frisdrank. De onderzoekers richtten zich op 1066 Nederlanders van 18 jaar en ouder die frisdrank (koolzuurhoudende en koolzuurvrije) dronken. Ook sportdranken en energiedranken worden onder frisdrank geschaard, vruchtendranken en sappen niet. We presenteren je de belangrijkste resultaten.

Algemene frisdrankfeiten
Bijna de helft van de Nederlanders drinkt vijf of meer dagen per week frisdrank, de smaak is het belangrijkste bij de keuze voor een frisdrank en als er geen fris gedronken wordt, kiezen frisdrankdrinkers het liefst voor warme dranken en water. Bij mannen staan cola regular (35 procent), cola light (19 procent) en ijsthee regular (9 procent) respectievelijk op plaats één, twee en drie. Bij vrouwen bestaat de top drie uit dezelfde dranken, maar met een andere volgorde: cola light (24 procent), cola regular (20 procent) en ijsthee regular (12 procent). Cola light is voornamelijk populair onder frisdrankdrinkers van 35 tot en met 44 jaar (31 procent). IJsthee is vooral populair onder de jongste groep van 18 tot en met 24 jaar (20 procent). De oudste groep, 55 tot en met 65 jaar kiest overall vaker voor andere soorten frisdrank dan regular cola (16 procent).

Waar drinken Nederlanders het liefst frisdrank?
Vrouwen drinken vaker een glas fris in de horeca. Zo’n 38 procent van de vrouwen bestelt weleens fris in de horeca ten opzichte van 22 procent van de mannen. Op het terras kiest 33 procent van de dames voor fris, bij de mannen is dit 11 procent. Het zijn voornamelijk jongeren tot en met 34 jaar die in een café frisdrank drinken. Bij de dames is dit 37 procent, bij de heren 38 procent. 

Hoe zit het met light frisdranken?
Vrouwen kiezen vaker dan mannen voor light omdat zij deze lekkerder vinden dan regular (24 procent versus 17 procent). Het innemen van minder calorieën is voor de jongste groep beduidend minder belangrijk (39 procent) en blijkt belangrijker te zijn naarmate men ouder is. Ook suiker speelt een minder belangrijke rol voor deze groep (50 procent), voor frisdrankdrinkers van 25 tot en met 34 jaar is dit argument veel belangrijker (68 procent). De jongste groep kiest vaker ‘gedwongen’ voor light. Zo laten zij zich meer leiden door vrienden en familieleden (19 procent) en door het gebrek aan keuze (14 procent).

Trend: alcoholvrije mojito
In de huidige gezondheidstrend passen alcoholvrije cocktails perfect. Serveer bijvoorbeeld eens deze alcoholvrije mojito.

Ingrediënten (per persoon):

25 centiliter Canada Dry of Sprite
Een halve limoen
2 takjes verse munt
1 eetlepel rietsuiker
IJsblokjes
Eventueel: alcoholvrije rumsiroop

Bereiding
Haal de muntblaadjes van de takjes, breek ze in stukjes en plet ze samen met de suiker en een kwart van een limoen in een glas. Pers een vierde van de limoen en giet het sap in het glas. Voeg eventueel de alcoholvrije rumsiroop toe. Vul het glas met ijsblokjes en de Canada Dry of Sprite. Versier met wat muntblaadjes.

Restauranthoudster Paula Aalderink van Bar-Bistro De Rode Kater in Deventer over fris:

In het winterseizoen bedraagt de omzet uit frisdrank bij De Rode Kater zo’n twintig procent van de gehele drankenomzet, in de zomer is dit zo’n veertig procent. Paula serveert haar frisdrank altijd in flesjes. “Flesjes hebben een veel mooiere uitstraling dan post-mix. Gasten zien wat ze bestellen en het staat professioneel. Post-mix is bij ons qua volume niet interessant, maar ook al zou dat het geval zijn, dan zou ik er nog niet voor kiezen. Vaak is de prik al uit de drank en bovendien vind ik de uitstraling veel minder.” Heeft de restauranthoudster nog trends gesignaleerd op frisgebied? “Wat mij vooral opvalt, is dat ook frisdrank meegaat in de gezondheidstrend. Zo is ice tea green erg populair. Sapjes als appelsap, cranberrysap en vlierbessensap doen het ook goed. Verder lijkt de light-trend voorbij. Na alle onderzoeken over de ongezonde stoffen die erin zitten, bestellen veel gasten liever de regular-variant.” Aalderink maakt overigens voor haar frisdranken gebruik van het Vrumona-pakket. De sappen zijn afkomstig van Schulp. Paula herkent zich in het frisdrankonderzoek.  “Cola en ice-tea zijn het populairst, de verhouding is bij mij 50/50. Ook merk ik dat 55-plussers juist andere frisdranken bestellen als tonic, bitter lemon en rivella.” Tenslotte valt het haar op dat alcoholvrij bier in opkomst is. “Alcoholvrije speciaalbieren zouden een gat in de markt zijn. Er is veel vraag naar, maar helaas is het aanbod nog gering. Ik serveer bijvoorbeeld alcoholvrije Weizen Franziskaner, maar dat is gelijk een halve liter en voor veel gasten te veel. Het is helaas moeilijk om aan andere alcoholvrije speciaalbieren te komen. Gasten willen namelijk vaak eens iets anders dan Radler.”


 


 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Columns
Column Richard Moerkerk: Meer 0.0 van de tap

De gedachte aan een grapefruitsalade met bladspinazie, geroosterde pijnboompitjes en een steak tartaar maakt het me bijzonder lastig om deze column te typen. Helemaal nu ik ook nog aan een begeleidend witbier van Lowlander denk, het water loopt me in de mond! Het bier is gebrouwen met sinaasappel- e...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Amber Ott is de beste biertapper van Nederland

Biertappen is echt een vak en vraagt om vakmanschap. Dat was vandaag duidelijk te zien tijdens de finale van het Nederlands Kampioenschap Biertappen op Horecava 2020. Van alle barmannen en barvrouwen die de afgelopen maanden meededen aan de regionale voorrondes, stonden er vandaag 47 deelnemers in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: