Actie borstvoeding geven in het openbaar: is dat nog nodig?

18 augustus 2017 | Thijs Jacobs

In de Wereld Borstvoeding Week is het Voedingscentrum de uitdaging aangegaan om Den Haag borstvoedings-vriendelijk(er) te maken. Is dat nodig? Wij denken van wel. Bijna een derde van de vrouwen (30,5%) voelt zich namelijk niet prettig bij het geven van borstvoeding in een openbare gelegenheid, zoals een restaurant of café. Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum, vertelt in deze blog over haar ervaringen in de Haagse horeca.

Het Voedingscentrum wil de drempel graag verlagen voor vrouwen die in het openbaar willen voeden. Dat doen we door ‘Voeden kan hier’-stickers aan te bieden aan de horeca, zodat zij deze op hun deur of raam kunnen plakken. En door een handige Google-kaart uit te brengen met een overzicht van borstvoedingsvriendelijke locaties.

Haagse horeca

Natuurlijk vragen we wel eerst toestemming. In de Wereld Borstvoeding Week ga ik mee langs de deuren van de Haagse horeca. Mijn collega vertelt me dat sommige medewerkers je aankijken alsof je een Jehova’s getuige bent. Dus het voelt nog wel als een uitdaging als ik binnenloop bij mijn eerste adres.

Gelukkig word ik enthousiast onthaald. De eigenaar van de koffiebar laat zien wat de zaak allemaal in huis heeft om moeders te ontvangen en hij leidt me naar het verschoonkleed. In zijn enthousiasme stelt hij voor om mij in contact te brengen met het hoofdkantoor van een grote koffieketen, zodat we in één keer 60 filialen kunnen toevoegen aan de lijst met borstvoedingsvriendelijke locaties. Zo’n start is bemoedigend. De eigenaar vindt het ook leuk om op de foto te gaan, die we via social media verspreiden om aandacht te vragen voor het onderwerp. 

Bij de volgende gelegenheid krijg ik te horen dat moeders welkom zijn om te voeden. Maar ze willen er verder geen ruchtbaarheid aan geven. Op weer een andere locatie zijn de moeders welkom zolang ze ‘niet in beeld’ en discreet voeden. 

Verbazing bij horecaondernemers
 

Gelukkig zijn de meeste horecagelegenheden verbaasd dat vrouwen die borstvoeding geven op sommige plekken niet welkom zijn. Zij vinden het vanzelfsprekend dat moeders overal terecht kunnen. De eigenaar van een Italiaans restaurant stelt de vraag ‘Waarom zijn sommige eigenaren tegen voeden in het openbaar?’. En dat is natuurlijk een hele logische vraag. Wat is er verkeerd aan een moeder die haar baby aan de borst legt? Dat is immers de functie van vrouwenborsten. We worden ook blootgesteld aan vrouwelijk naakt in reclame voor kaas, bepaalde muziek en zelfs mannenkleding! Dat vinden we normaal terwijl een kind aan de borst normaler is.

We mogen baby’s die door de borst worden gevoed geen drempels opwerpen. Zij hebben net als baby’s die flesvoeding krijgen het recht om op elke plek gevoed te worden als ze met hun moeder op pad gaan. En net als alle baby’s hebben ze regelmatig honger. Daarom zetten wij ons in om Den Haag borstvoedingsvriendelijk te maken; voor al die lieve Haagse baby’s en hun mama’s.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: