Aantal cafés in Nederland daalt

Auteur: Roy Spijker
11 september 2017
Aantal cafés in Nederland daalt

Het aantal cafés in Nederland is in vijf jaar tijd gedaald van 9.300 naar 8.950. Dat is een daling van 4 procent. Dat blijkt uit cijfers van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners.  Over een periode van tien jaar is de daling nog veel sterker. In tien jaar tijd verdwenen er 1324 cafés in Nederland, een daling van 13 procent.

Alleen in Leeuwarden (23 procent), Leiden (11 procent) en Den Haag (6 procent) is het café-aanbod de laatste tien jaar gestegen. In Enschede (21 procent), Venlo (20 procent) en Roermond (18 procent) is het aanbod van cafés juist het hardste gedaald. Ondanks de daling in Venlo en Roermond hebben deze gemeentes samen met Maastricht en Amsterdam verreweg nog steeds de meeste cafés per aantal inwoners. In 2016 was er in Nederland gemiddeld één café per 1.900 inwoners. In Maastricht lag dit aantal op één café per 770 inwoners. Met ruim 2.400 inwoners per café telt Apeldoorn relatief gezien de minste cafés.

Concept verschuiving
Ondanks dat de totale branche onder druk staat en het aanbod afneemt, zien we een gevarieerd beeld per type café. In 2007 vertegenwoordigde de dorp-/buurtcafés en het bruin café gezamenlijk nog 61% van de gehele branche, in 2012 zakte dit aandeel naar 56% en in 2016 is dit aandeel gezakt tot slechts 52%. Het aandeel eetcafés is de afgelopen jaren daarentegen gestegen. In 2007 goed voor 22% van de cafés, in 2012 gestegen naar 25% en in 2016 ligt het aandeel zelfs op 28%.

Toekomst
Het aantal cafés is de afgelopen 5 jaar minder snel gedaald (-4%), dit na een daling in de periode 2007-2012 van -10% van het aanbod.  Toch lijkt het er op dat de daling voorlopig nog niet zal stoppen. Dit komt onder andere door veranderend consumentengedrag. Nieuwe generaties zijn niet meer opgegroeid met het café als trefpunt van hun sociale leven. Door de opkomst van social media, festivals en online streaming diensten als Netflix neemt cafébezoek af. De bank in de woonkamer is dus letterlijk één van de grote concurrenten van het  café.

Ook blurring en de daling van alcoholconsumptie met een groeiende focus op gezond leven hebben hun impact op de markt. De nieuwe generatie ondernemers ziet weinig heil in kleinschalige cafébedrijven waar men zelf volledig in de operatie moet mee draaien. De verkoop en overname van dit type cafébedrijf stagneert al jaren.

De vergrijzing (na bepaalde leeftijd neemt het bezoek aan de horeca af) en ontvolking (concentratie van inwoners richting de grote steden) hebben tevens weerslag op de branche, met name in het buitengebied. Gezien deze ontwikkelingen verwachten we per saldo dat de aankomende vijf jaar nog circa 250-275 cafés de deuren zullen sluiten, wat een daling impliceert van bijna 3%. 

Kansen
Natuurlijk zijn er ook kansen. De al jaren gaande trend om het café om te zetten naar eetcafé zal in specifieke omstandigheden kansen bieden. Het dorps-/buurt café en bruine café moeten meerdere omzetkanalen ontwikkelen. Dit kan door functies toe te voegen zoals ophaalpunt van pakketjes, een enorm stijgende markt door steeds verder oprukkende internetverkopen. Ook ophaal- en wegbrengfunctie voor stomerijen/wasserijen, servicepunt van banken (die steeds meer kantoren sluiten en ook steeds meer pinautomaten weghalen) of een gemeentelijke vraagbaakloket voor ouderen behoren tot kansrijke mogelijkheden. Op deze manier wordt het café weer het ‘’ontmoetingspunt’’ en behoudt het zijn lokale functie. Vooralsnog zijn hier wel beperkingen gezien de huidige Drank- en Horecawetgeving.

Overig nieuws