5 tips voor meer omzet

18 november 2015 |
5 tips voor meer omzet<

Jochum Jarigsma is auteur van het boek 'De nieuwe weg - in 7 stappen naar meer omzet. Speciaal voor horecaondernemers heeft Jochum 5 tips
om meer omzet te behalen.

Foto: Jochum Jarigsma

Meer verdienen aan bestaande gasten
Je product is op orde. Je hebt een goed assortiment, de kwaliteit van je hapjes en drankjes is op orde en je personeel is vriendelijk. In dit artikel schets ik 5 mogelijkheden om meer te verdienen aan de gasten die je TOCH al hebt.

1. Snelheid vergroten
Met stip op 1 staat snelheid vergroten. Nog te vaak is het interne proces leidend. Dus eerst tafels afruimen voor we een rondje langs reeds bezette tafels lopen.

2. De juiste vragen stellen
‘Wilt u nog een drankje’ is een aardig begin, maar: ‘Hoe kan ik uw verblijf/aanwezigheid hier nog aangenamer maken’ of iets van dien aard is de echte winnaar. De gast kan allerlei antwoorden geven waaronder antwoorden waardoor u niets extra’s gaat verkopen, maar uit onderzoek blijkt dat zeker 80-90 procent nog een keer wat bestelt. Niet omdat de behoefte er perse is, maar omdat mensen zich welkom voelen.

3. Op een goede manier afscheid nemen
Na het voldoen van de rekening wordt de gast soms aan zijn lot overgelaten. Terwijl de deur openhouden en een gemeend: 'Hoe heeft u de avond/ons restaurant ervaren?' of 'Wat vond u prettig hier?' Een veel mooiere afsluiting is. Zorg dat je mensen het gemeend doen: het gaat om de laatste indruk, dus het mag NIET afgeraffeld worden. Bij Spant! In Bussum staat een speciaal voor deze taak ingehuurde ‘uitzwaaier’. Hij neemt niet alleen netjes afscheid maar biedt vaak ook nog een gratis douceurtje aan (een kop koffie voor mee naar huis bij een congres of een pepermuntje na een diner. Geen bak waar uw gast zelf uit dient te graaien maar aangeboden als een klein cadeautje).

4. Oogcontact maken
Het negeren van oogcontact van gasten staat bovenaan de lijst irritaties van gasten en is vaak de reden voor geen repeat-bezoek.

5. Klachten goed afhandelen
Als een gast, om wat voor reden dan ook klaagt, dan zou de reactie moeten zijn; 'Wat fijn dat u daarmee naar ons komt. Ik ga het rechtzetten – en als dat niet kan (maaltijd is al op, muziek kan niet harder of temperatuur hoger vanwege andere gasten) compenseer dan. Oprechte aandacht en een gratis kop koffie doen wonderen voor je Net Promoter Score (NPS). Een hoge NPS-score is DE graadmeter voor repeat business en positieve mond-tot-mond reclame.

Kijk voor meer informatie op www.denieuweweg.nl.
Jochum Jarigsma, UvA-economie, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is oprichter van AccuRaad en de website Verkoopresultaat.nl die zich volledig richt op MKB-bedrijven en zelfstandige professionals. Daarnaast is hij verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes! Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: