5 tips om de ideale werknemer te vinden

21 maart 2018 | David Bakker
5 tips om de ideale werknemer te vinden<

Tips & tricks: hoe vindt u het beste personeel?

Met maar liefst een slordige 40.000 vacatures is het op z’n zachtst gezegd lastig om goed personeel te vinden. Het draait hier echter wel om het gezicht, de motor en het hart van uw zaak. In dit artikel geven wij u, de ondernemer, een paar korte tips om het ideale personeelslid te vinden.

  1. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er iemand het restaurant binnenstapt en vraagt: “Vindt u het goed als ik een paar flyers in de hal leg?” Gebruik deze ruimte zelf! Plaats een oproep en laat potentiële werknemers niet de deur uitlopen. Een plek waar gasten nog meer graag iets te lezen hebben? Juist. Op het toilet. Bij de spiegel of aan de binnenkant van de deur. Het oog zoekt altijd iets om te lezen.
  2. U bent opzoek naar gastvrije, ondernemende en positieve jongeren voor in de bediening. Ga op plekken kijken waar deze mensen te vinden zijn. Dat meisje achter de kassa in de supermarkt? Of die jongen achter de toonbank in de sportschool? Vraag gerust of ze er weleens over na hebben gedacht om in de horeca te komen werken.
  3. Gebruik uw eigen sociaal inschattingsvermogen. Want daar staat de horecaondernemer natuurlijk wel om bekend. Veel dingen zijn aan te leren en klikt het in een gesprek en heeft u het gevoel dat hij of zij wel de basisgastvrijheid en arbeidsethos heeft die u zoekt? Schat dan zelf in of het een ongepolijst talent is, die met uw ervaring een horecatijger kan worden.
  4. Gebruik de juiste (social media)tools. Bent u opzoek naar een assistent-manager, plaats dan een oproep in een van de horecagroepen op LinkedIn. Dit is een plek waar horecaprofessionals elkaar vinden. Bent u opzoek naar een 17-jarige drankloper? Plaats een berichtje op Facebook om deze doelgroep te bereiken.
  5. Vraag om eerlijkheid. Vaak betreft het parttime functies voor een aantal uur in het weekend en in de drukke vakantieperiodes. Niets is vervelender wanneer een werknemer, die net in dienst is, doodleuk verteld dat hij in augustus 4 weken met zijn vrienden door Thailand gaat trekken. Wees ervan bewust dat jongeren tegenwoordig zich minder snel verbonden voelen met een bedrijf en minder verantwoordelijkheid willen dragen. Communiceer tijdens de sollicitatieprocedure duidelijk wat je van hen verwacht en wat zij terug kunnen verwachten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: