11 tips om je zaak te verbouwen

9 maart 2017 | Thijs Jacobs

Het aanpakken van een bestaande horecalocatie doe je niet zomaar. Kies je ervoor om een tijdje te sluiten of pak je de werkzaamheden gefaseerd aan? Betreft het enkel een optische renovatie of worden ook bouwtechnische zaken aangepakt? En hoe zit het met de routing? We geven je enkele tips en suggesties voor een prachtige nieuwe zaak!

DOWNLOAD HIER GRATIS DE MAARTEDITIE VAN LUNCHROOM!

Allereerst moet de styling van je dagzaak passen bij het type zaak. Hoe vaak zie je niet een net iets te trendy interieur dat niet past bij de doelgroep en de locatie? Juist, inrichting is een vak. Een Zuid-Amerikaans concept vraagt om warme tinten en sprekende kleuren, terwijl een lunchroom met een Scandinavisch tintje beter voor een minimalistische uitstraling kan gaan. 

Muren
Ja, de bakstenen of betonnen wand is populair. Buizen die niet weggewerkt zijn, barsten in de wand en verwijzingen naar een industrieel verleden zijn mega-populair. Toch past die industriële look niet bij iedere horecagelegenheid en dan bieden voorzetwanden, schilderijen, muurbeschilderingen of foto's uitkomst. 

Gefaseerd of alles ineens?
Wanneer je je zaak in één keer een metamorfose wilt laten ondergaan, dan moet de zaak even dicht. Kies een periode die traditioneel wat rustiger is, zoals in januari. Daarbij kun je je vaste medewerkers inzetten om bijvoorbeeld sloopwerkzaamheden te verrichten; dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Wil je gefaseerd verbouwen? Dan zul je je waarschijnlijk beperken tot het aanpassen van de inrichting of de klussen laten uitvoeren op dagen en tijden dat de zaak gesloten is. In de meeste gevallen zullen lunchroomeigenaren besluiten om te sluiten tijdens de verbouwing.

Routing en inrichting
De routing in je zaak is belangrijk. Veel belangrijker dan menigeen denkt. We geven je een aantal tips die omzetverhogend kunnen werken en de efficiëntie verbeteren.

1. Stelletjes niet bij de wc plaatsen

Je kunt grotere groepen beter dichtbij het toilet plaatsen. Zij hebben daar waarschijnlijk weinig moeite mee, want ze willen gewoon bij elkaar kunnen zitten. Daarentegen is een stelletje niet gecharmeerd van een plekje naast de ingang van de wc.

2. Deel je zaak 'spannend' in

Net als in een goed boek of een prachtige film moet je niet alles in één keer weggeven. Wanneer de gast de zaak in één keer kan overzien, is er geen ruimte voor verrassingen. Wanneer er echter ruimtes en hoekjes zijn die de gast kan ontdekken, dan creëer je beleving. Bovendien moet het overal in je zaak leuk zijn om te gaan zitten.

3. Keuken en grote groepen

Wist je dat je grote groepen het beste dichtbij de keuken kan placeren? Dit verkort de looptijd van het personeel en bij het uitserveren boek je tijdwinst. 

4. Bar

Heb je een bar? Plaats deze dan dicht bij de ingang. Barkeepers zijn over het algemeen de meest joviale types binnen de horeca en stralen gastvrijheid uit. 

5. Geluid

Heb je apparaten die veel geluid produceren, zoals een espressomachine? Dan willen zakelijke gasten daar waarschijnlijk niet pal naast gaan zitten. Creëer rustige hoekjes.

6. Leestafel

Voor gasten die alleen komen is de leestafel van groot belang. Je zult zien dat je met het bieden van een leestafel een doelgroep bereikt die je zaak anders links had laten liggen...

7. Oplaadpunten

Meer dan ooit is het aanbieden van oplaadpunten voor mobiele apparaten van belang. Je kunt ook oplaadpunten met usb-ingangen installeren. 

8. Open keuken

Een open keuken zorgt voor meer beleving bij de gast en voorziet in de behoefte aan meer contact tussen de kok en de gast. Nu moet je vervolgens wel keukenpersoneel aannemen dat communicatief sterk is. Wie dat vergeet, heeft geen belang bij een open keuken. 

9. Drempels

Voor mindervaliden zijn drempels uiteraard een flink obstakel. Ga eens na of je horecazaak goed toegankelijk is voor mensen die aangewezen zijn op een rolstoel of slecht ter been zijn.

10. Naar binnen kijken

Voordat je een zaak binnengaat, kijk je meestal eerst even door het raam om te kijken hoe de ambiance is. Toch zie je lunchrooms die de ramen met logo’s en belettering afplakken, zodat je van buiten niet kunt zien hoe de sfeer binnen is. Dat is af te raden.

11. Plekjes voor kinderen

Kinderen zijn de toekomst. Geef ze een goed gevoel bij je zaak door leuke speelhoekjes te creëren, door spelletjes aan te beiden en kleurplaten en stiften aan te bieden. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog ...

Bier Events
Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan. Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van ...

Achtergronden Sluiting
Bekend muziekcafé in Zwolle verkocht vanwege klagende buurman

Café The Livingroom is in Zwolle een begrip onder liefhebbers van livemuziek. Het tijdperk van dit mooie café is echter abrupt tot een einde gekomen, aangezien een buurman keer op keer klaagde over het geluidsniveau en de eigenaren daardoor hebben moeten besluiten om de muziekactivitei...

Opening
Rooftopbar en kunstdoolhof Doloris opent in Tilburg

Op vrijdag 17 mei opent Doloris na vier jaar ontwikkelen eindelijk haar deuren in Tilburg. Het voormalige postkantoor is omgebouwd tot één van de meest ambitieuze nieuwe hotspots van de stad: een immense rooftopbar met een bijpassend surrealistisch kunstdoolhof genaamd Doloris’ M...

Bier Brouwerijen
Nederlands eerste witbier Witte Raaf komt terug

Aanstaande donderdag 16 mei gaat de week van het Nederlandse bier van start. Ter gelegenheid daarvan brengen bierbrouwers Hertog Jan en Bronckhorster Brewing Company het eerste witbier van eigen bodem weer terug op de markt. Witte Raaf was van 1982 tot halverwege de jaren negentig een populair witbi...

Columns Starten in de horeca
De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden. Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene on...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: