Wijnconsumptie stabiel op 26 miljard liter

25 februari 2011 |
Wijnconsumptie stabiel op 26 miljard liter<

In het jaar 2015 zal de wereldbevolking 26,1 miljard liter wijn drinken. Dat becijfert Global Industry Analysts (GIA) in de nieuwste versie van hun marktverkenning 'Wine: A Global Strategic Business Report'. Hoewel deze hoeveelheid aan de hoge kant lijkt is voorzichtigheid met de cijfers geboden. In een eerdere versie van het rapport uit 2008 schatte GIA de totale wijnconsumptie in de wereld voor het jaar 2010 op 26,2 miljard liter.

Groei (nog) niet bewezen
In plaats van te spreken over 'groei' zou 'stabilisatie' een betere conclusie zijn wanneer de beide uitgaven met elkaar worden vergeleken, hoewel de cijfers over 2010 nog niet definitief zijn. De consumptiecijfers over de jaren tussen 2005 en 2010 laten een jaarlijkse groei zien van iets meer dan 1 procent per jaar. Hoewel zeer constant, is dit percentage niet schrikbarend te noemen.

Wat gaat er gebeuren?
Uiteraard staat buiten kijf dat in opkomende economieën zoals China en India veel afzetpotentieel ligt. Het is echter nog te vroeg om te concluderen dat de wereldwijde wijnconsumptie hierdoor al een 'boost' heeft gekregen. Met een verwachte consumptie in 2015 die gelijk is aan die van 2010 mag je je afvragen wat er in de tussenliggende jaren staat te gebeuren. Absolute groei zal er niet zijn als we de cijfers van GIA mogen geloven, want de hoeveelheden liggen beide op hetzelfde niveau.

Drijvende krachten zelfde als afgelopen jaren
Het nieuwste rapport van GIA uit 2011, online te koop op verschillende websites voor tussen de 3.900 en 4.950 dollar, noemt dezelfde redenen als in de uitgave van 2008 als drijvende krachten achter het potentieel van wijn. Dit zijn; de bewezen gezondheidseffecten bij matige inname van wijn, de opkomst van nieuwe wijnlanden en de veranderende levensstijl van de middenklasse in opkomende economieën (meer geld te besteden door economische voorspoed, dus betere/luxere dranken aanschaffen).

Jonge consument wil wijn
Nieuw is dat het soort consument en diens voorkeuren in de nieuwe afzetmarkten aan het veranderen is. Waar tot voor kort in landen als China, India en Rusland de belangstelling in wijn vooral iets was voor mensen van middelbare leeftijd, is het tegenwoordig een groeiende groep jonge consumenten die duidelijk wijn liever wijn in plaats van andere alcoholische dranken.

Online wijnmarketing
Het is de categorie jonge wijnliefhebbers die zich meer en meer laat inspireren door marketingcampagnes en informatie via het internet. Hierdoor is er een sprong van het toepassen van e-commerce onder de wijnmakers waar te nemen.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: