Wijnconsumptie stabiel op 26 miljard liter

25 februari 2011 |
Wijnconsumptie stabiel op 26 miljard liter<

In het jaar 2015 zal de wereldbevolking 26,1 miljard liter wijn drinken. Dat becijfert Global Industry Analysts (GIA) in de nieuwste versie van hun marktverkenning 'Wine: A Global Strategic Business Report'. Hoewel deze hoeveelheid aan de hoge kant lijkt is voorzichtigheid met de cijfers geboden. In een eerdere versie van het rapport uit 2008 schatte GIA de totale wijnconsumptie in de wereld voor het jaar 2010 op 26,2 miljard liter.

Groei (nog) niet bewezen
In plaats van te spreken over 'groei' zou 'stabilisatie' een betere conclusie zijn wanneer de beide uitgaven met elkaar worden vergeleken, hoewel de cijfers over 2010 nog niet definitief zijn. De consumptiecijfers over de jaren tussen 2005 en 2010 laten een jaarlijkse groei zien van iets meer dan 1 procent per jaar. Hoewel zeer constant, is dit percentage niet schrikbarend te noemen.

Wat gaat er gebeuren?
Uiteraard staat buiten kijf dat in opkomende economieën zoals China en India veel afzetpotentieel ligt. Het is echter nog te vroeg om te concluderen dat de wereldwijde wijnconsumptie hierdoor al een 'boost' heeft gekregen. Met een verwachte consumptie in 2015 die gelijk is aan die van 2010 mag je je afvragen wat er in de tussenliggende jaren staat te gebeuren. Absolute groei zal er niet zijn als we de cijfers van GIA mogen geloven, want de hoeveelheden liggen beide op hetzelfde niveau.

Drijvende krachten zelfde als afgelopen jaren
Het nieuwste rapport van GIA uit 2011, online te koop op verschillende websites voor tussen de 3.900 en 4.950 dollar, noemt dezelfde redenen als in de uitgave van 2008 als drijvende krachten achter het potentieel van wijn. Dit zijn; de bewezen gezondheidseffecten bij matige inname van wijn, de opkomst van nieuwe wijnlanden en de veranderende levensstijl van de middenklasse in opkomende economieën (meer geld te besteden door economische voorspoed, dus betere/luxere dranken aanschaffen).

Jonge consument wil wijn
Nieuw is dat het soort consument en diens voorkeuren in de nieuwe afzetmarkten aan het veranderen is. Waar tot voor kort in landen als China, India en Rusland de belangstelling in wijn vooral iets was voor mensen van middelbare leeftijd, is het tegenwoordig een groeiende groep jonge consumenten die duidelijk wijn liever wijn in plaats van andere alcoholische dranken.

Online wijnmarketing
Het is de categorie jonge wijnliefhebbers die zich meer en meer laat inspireren door marketingcampagnes en informatie via het internet. Hierdoor is er een sprong van het toepassen van e-commerce onder de wijnmakers waar te nemen.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Bier
Bierfans halen abdijbier persoonlijk op

Zondag 1 december 2019 was de introductie en ophaaldag van de éérste Vatgerijpte Speciale Editie. Dit vatgerijpte nieuwe bier werd natuurlijk op de Abdij van Berne geïntroduceerd. Eeuwen geleden rijpte het bier van de abdij ook altijd op eikenhouten vaten. Het werd door de bierbe...

Awards Bier
Scheldebrouwerij pakt weer goud

Bij de prestigieuze Brussels Beer Challenge heeft de blonde Strandgaper van Scheldebrouwerij voor de tweede keer dit jaar hoge ogen gegooid. Na in augustus al als ‘Belgian Country Winner’ uit de bus te komen bij de World Beer Awards in Londen staat hun ‘Golden Ale’ voor de tw...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Opening Den Haag
Nieuwe hotspot op het Kurhausplein officieel geopend 

Restaurant Blaze & Co is dit weekend feestelijk geopend. Ruim 100 genodigden genoten van signature Blaze Bites en luisterden naar het eerste optreden van Blaze of Glory - de huisband onder leiding van Emanuel Assies. Het interieur is kleurrijk en geïnspireerd op tatoeages. Dit komt terug...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: