Uber Eats voorspelt foodtrends voor 2018: houtskool en black-food

25 januari 2018 | David Bakker

Het nieuwe jaar is van start gegaan en vandaag onthult Uber Eats de foodtrends voor 2018. Wat gaan de meest gebruikte ingrediënten worden en welke gerechten worden het meest populair? Op basis van data en zoekopdrachten van gebruikers van de afgelopen zes maanden voorspelt Uber Eats in 2018 uiteenlopende trends, variërend van all time favorites als sushi, komkommer en avocado tot bijzondere nieuwkomers als tofu, black-food en houtskool.
 

Black-food


Uber voorspelt dat Nederlanders bijzondere trends als houtskool en black-food (zwart gekleurd eten) gaan omarmen in 2018. Houtskool wordt gezien als detox-mineraal en is bijvoorbeeld terug te vinden in gezonde sapjes. Daarnaast wordt houtskool gebruikt als ingrediënt van black-food, waardoor gerechten zoals ijs en hamburgers hun zwarte kleur krijgen. Dit wordt een van de meest opvallende foodtrends voor 2018. Eentje die nu al niet op Instagram te missen is.


Klassiekers


Toch blijven we vooral houden van de bekende klassiekers. Op nummer één staat de avocado, een wereldwijd geliefd product en zo ook in Nederland. De avocado wordt gevolgd door een van de meest gegeten groenten in Nederland, namelijk de komkommer. De top vijf van de meest populaire ingrediënten volgens Uber Eats wordt compleet gemaakt met zalm, edamame (sojaboontjes) en tonijn.
 

Dit zijn de meest trendy ingrediënten voor 2018:

  1. Avocado 
  2. Komkommer
  3. Zalm
  4. Edamame
  5. Tonijn
  6. Tofu
  7. Sriracha
  8. Kokosnoot
  9. Zeewier
  10. Truffel
  11. Pompoen
  12. Houtskool
     

Meest geliefde gerechten


Uber Eats doet ook een voorspelling voor de meest bestelde gerechten in 2018. Niet geheel toevallig zijn de meest trendy ingrediënten voor 2018 allemaal veelgebruikt in enkele van de meest trendy gerechten. Het meest populaire gerecht in 2018 wordt naar verwachting sushi. Dit Japanse gerecht is al jaren erg geliefd onder Nederlanders en wordt ieder jaar weer meer gegeten. Op nummer twee staat het eerdergenoemde black-food. Deze gewaagde trend, waarbij eten zoals ijs, koekjes, brood en sapjes zwart gekleurd wordt, verslaat zelfs de populaire poké bowl. Dit uit Hawaï overgewaaide gerecht staat op nummer drie. Dit gerecht was al erg populair onder de echte foodies en wordt naar verwachting in 2018 massaal omarmd door Nederlanders.  
 

Dit worden de meest bestelde gerechten in 2018:

  1. Sushi
  2. Black-food
  3. Poké bowl
  4. Soep
  5. Toast
  6. Hummus
     

Veranderende trends 


“Over de hele wereld veranderen foodtrends en voorkeuren voortdurend - per uur, per dag en per seizoen. Bij Uber Eats vinden we het belangrijk om onze klanten diverse keuzes te bieden waar zij zich goed bij voelen. Onze missie is om goed eten makkelijk te maken, iedere dag en voor iedereen. Om consumenten het eten te bezorgen waar ze ook echt zin in hebben, hebben wij gekeken naar wereldwijde trends en populaire gerechten. Hoe beter wij onze consumenten begrijpen, hoe beter wij ze kunnen helpen met onze diensten en producten,” aldus Jeanette Mellinger, hoofd van Uber Eats research.
 

Superfoods

Marco Knitel, general manager van Uber Eats Nederland, voegt hieraan toe: “In 2017 zagen wij dat Nederlanders maaltijden op basis van planten en superfoods omarmden, met trendzetters zoals toast met avocado en poké bowls. In 2018 zetten deze trends naar verwachting door, met ingrediënten als komkommer en zeewier. Nederland is ook zeker niet bang voor iets nieuws: zelfs een detox-mineraal als houtskool komt hoogstwaarschijnlijk in 2018 veelvuldig terug op het menu in Nederland.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: