Uber Eats voorspelt foodtrends voor 2018: houtskool en black-food

25 januari 2018 | David Bakker

Het nieuwe jaar is van start gegaan en vandaag onthult Uber Eats de foodtrends voor 2018. Wat gaan de meest gebruikte ingrediënten worden en welke gerechten worden het meest populair? Op basis van data en zoekopdrachten van gebruikers van de afgelopen zes maanden voorspelt Uber Eats in 2018 uiteenlopende trends, variërend van all time favorites als sushi, komkommer en avocado tot bijzondere nieuwkomers als tofu, black-food en houtskool.
 

Black-food


Uber voorspelt dat Nederlanders bijzondere trends als houtskool en black-food (zwart gekleurd eten) gaan omarmen in 2018. Houtskool wordt gezien als detox-mineraal en is bijvoorbeeld terug te vinden in gezonde sapjes. Daarnaast wordt houtskool gebruikt als ingrediënt van black-food, waardoor gerechten zoals ijs en hamburgers hun zwarte kleur krijgen. Dit wordt een van de meest opvallende foodtrends voor 2018. Eentje die nu al niet op Instagram te missen is.


Klassiekers


Toch blijven we vooral houden van de bekende klassiekers. Op nummer één staat de avocado, een wereldwijd geliefd product en zo ook in Nederland. De avocado wordt gevolgd door een van de meest gegeten groenten in Nederland, namelijk de komkommer. De top vijf van de meest populaire ingrediënten volgens Uber Eats wordt compleet gemaakt met zalm, edamame (sojaboontjes) en tonijn.
 

Dit zijn de meest trendy ingrediënten voor 2018:

  1. Avocado 
  2. Komkommer
  3. Zalm
  4. Edamame
  5. Tonijn
  6. Tofu
  7. Sriracha
  8. Kokosnoot
  9. Zeewier
  10. Truffel
  11. Pompoen
  12. Houtskool
     

Meest geliefde gerechten


Uber Eats doet ook een voorspelling voor de meest bestelde gerechten in 2018. Niet geheel toevallig zijn de meest trendy ingrediënten voor 2018 allemaal veelgebruikt in enkele van de meest trendy gerechten. Het meest populaire gerecht in 2018 wordt naar verwachting sushi. Dit Japanse gerecht is al jaren erg geliefd onder Nederlanders en wordt ieder jaar weer meer gegeten. Op nummer twee staat het eerdergenoemde black-food. Deze gewaagde trend, waarbij eten zoals ijs, koekjes, brood en sapjes zwart gekleurd wordt, verslaat zelfs de populaire poké bowl. Dit uit Hawaï overgewaaide gerecht staat op nummer drie. Dit gerecht was al erg populair onder de echte foodies en wordt naar verwachting in 2018 massaal omarmd door Nederlanders.  
 

Dit worden de meest bestelde gerechten in 2018:

  1. Sushi
  2. Black-food
  3. Poké bowl
  4. Soep
  5. Toast
  6. Hummus
     

Veranderende trends 


“Over de hele wereld veranderen foodtrends en voorkeuren voortdurend - per uur, per dag en per seizoen. Bij Uber Eats vinden we het belangrijk om onze klanten diverse keuzes te bieden waar zij zich goed bij voelen. Onze missie is om goed eten makkelijk te maken, iedere dag en voor iedereen. Om consumenten het eten te bezorgen waar ze ook echt zin in hebben, hebben wij gekeken naar wereldwijde trends en populaire gerechten. Hoe beter wij onze consumenten begrijpen, hoe beter wij ze kunnen helpen met onze diensten en producten,” aldus Jeanette Mellinger, hoofd van Uber Eats research.
 

Superfoods

Marco Knitel, general manager van Uber Eats Nederland, voegt hieraan toe: “In 2017 zagen wij dat Nederlanders maaltijden op basis van planten en superfoods omarmden, met trendzetters zoals toast met avocado en poké bowls. In 2018 zetten deze trends naar verwachting door, met ingrediënten als komkommer en zeewier. Nederland is ook zeker niet bang voor iets nieuws: zelfs een detox-mineraal als houtskool komt hoogstwaarschijnlijk in 2018 veelvuldig terug op het menu in Nederland.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Interview Longread
Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”...

Achtergronden KHN
KHN pleit voor noodfonds horecazaken na gedwongen sluiting

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) luidt de noodklok voor horecabedrijven die op last van de burgemeester gesloten zijn nadat er een geweldsincident bij hun zaak heeft plaatsgevonden. KHN vindt dat deze ondernemers gecompenseerd moeten worden uit een noodfonds van de overheid als na politieonderzoek...

Economie Achtergronden
Onderzoek: horeca laat sterke winstontwikkeling zien

De horeca heeft ook in 2017 sterk geprofiteerd van de verbeterde koopkracht. De omzetgroei kwam uit op 8% en werd breed gedragen: het aandeel van horecaondernemers met een stabiele of hogere omzet steeg naar 71%. De winstontwikkeling was met 20% erg sterk (+18% in 2016) en ruim beter dan het mkb-gem...

Regelgeving
Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID

Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) ervaart zelf in de horeca hoe lastig het is om de leeftijd van jongeren in te schatten. De landelijke actie NIXzonderID is vandaag gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (V...

Regelgeving
KHN: overheid moet horeca tegemoet komen in tijd of geld bij verbod rookruimten

Op 6 april jl. kondigde staatssecretaris Blokhuis van VWS aan dat hij rookruimten in de horeca over 2 jaar wil verbieden. Uit een enquête die door bijna 2500 leden van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is ingevuld, blijkt dat een verbod grote impact heeft. Horecaondernemers zien bij een verbo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: