Terras-etiquette: sta jij terrasterreur toe?

28 juni 2019 | Thijs Jacobs

Als horecaondernemer ben je gastvrij, vriendelijk en geduldig. Maar er zijn van die momenten dat je letterlijk uit je vel kunt springen omdat gasten vervelend doen tegen jou en je personeel. Zeer zeker op het terras, waar de hitte kan zorgen voor horecagasten met een kort lontje. Inderdaad, een kort lontje, want uit onderzoek blijkt dat mensen sneller boos worden bij warm weer. Goed om te weten.

‘Knip, knip’. ‘Hallooo! We willen bestellen!’ Hoog op de lijst van ergernissen bij horecaondernemers staan de gasten die met hun vingers knippen. Uiterst vervelend, dat snap ik, dus het is belangrijk om je terraspersoneel goed op te leiden. Wanneer het terras logistiek goed ingeregeld is, dan hoeven je gasten minder lang te wachten. Een minuut of vijf wachten is echt het maximum. Op die manier ben je de knippende vingers voor en houd je de sfeer zowel onder het personeel als bij je gasten optimaal. Belangrijk onderdeel van het in toom houden van de emoties bij de gast is de mogelijkheid om een stoel of tafel te kunnen bemachtigen. Er zijn van die gasten die hun stoelen ‘monopoliseren’. Dat is natuurlijk niet handig… Je kunt er als ondernemer voor kiezen om veel tafeltjes voor twee personen te plaatsen op het terras. Daardoor heb je de lenigheid om er een ‘viertje’ van te maken of zelfs meer. Wanneer enkele gasten enkel een stoel hebben kunnen bemachtigen, dan willen ze uiteraard een tafeltje kunnen gebruiken om hun glas op te kunnen zetten. Dat vraagt om begrip bij andere terrasgebruikers. Uiteindelijk is het inschikken op het vlak van terrasetiquette altijd een onderwerp. Denk dus goed na over de terrasindeling en de instructies voor je collega’s en ook voor je gasten.

Instructies voor je gasten? Het is toch geen internaat of strafkamp? Nee, integendeel, maar wanneer je op ludieke wijze de regels communiceert met je gasten, dan heb je iets om op terug te vallen en bovendien een leuke binnenkomer.

In het Belgische Leuven hangt op de terrassen een lijst met regels (met een vleugje humor) waar de gasten zich aan moeten houden:

 Bovenal: houdt in uw kots!
 Laat tafels/stoelen op hun plaats.
 Houd uw stemvolume wat beneden.
 Obers zult gij eren.
 Uw kinderkoetsen goed parkeren.
 Houd uw hond in het gareel.
 Reken af in groep, niet individueel.
 Mijd glazen stelen en bedriegen.
 Bestel in groep, betaal gepast.
 En vertrek niet met de auto in volle gas.

Je ziet het al, in deze lijst staan de grootste terrasergernissen al beschreven, maar wordt ook aangezet tot het voorkomen van overlast. Het geschuif met meubilair door terrasgasten is veel horecaondernemers een doorn in het oog, net als het onpraktisch parkeren van kinderwagens en fietsen. En dan het afrekenen… Misschien handig om bij het opvragen van de rekening na te gaan of de groep apart of ineens wil betalen. Dat scheelt weer een hoop gedoe. Als ondernemer kun je ook zelf een steentje bijdragen om het terras tot een harmonieus geheel te maken. Wespen zijn bijvoorbeeld hinderlijk, dus veeg de vloer extra vaak schoon en neem de tafels regelmatig goed af. Ruim ook de glazen tijdig af en let erop dat er geen kauwgom in de asbakken of onder het meubilair zit. Bouw ook het terras niet vol richting de toiletten; het is niet handig voor je gasten als ze zich tussen de tafeltjes door moeten wringen. Let er ook op dat de tafeltjes niet wiebelen en maak de glazen extra goed schoon. Zeker in de hete zomers is dat laatste een struikelblok. Denk er ook aan om tijdig af te ruimen wanneer er een wind opsteekt, want voor je het weet, vliegen de glazen in het rond. Last but not least: maak een rookruimte op je terras of vraag je gasten om buiten het terras te roken. Zo voorkom je dat mensen last hebben van rokende buren. Wanneer jij op deze punten let, creëer je een zomerse oase waar geen ruimte is voor ergernissen en heethoofden. Uiteindelijk ligt de bal bij de ondernemer: ga je mee in de terrasterreur of zweer je bij de terras-etiquette? In het laatste geval instrueer je zowel je collega’s als je gasten, net zoals ze dat in Leuven doen. Ik wens je een fijne en succesvolle terraszomer toe.

Over de auteur:

Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: