Nederland is grote invoerder van Champagne

19 maart 2018 | Thijs Jacobs

In 2017 hebben de verzendingen van Champagne-flessen naar Nederland een belangrijke groei met 7,7% in volume en 11,1% in waarde gekend. Nederland is hiermee wereldwijd de dertiende Champagne-invoerder met 2 536 816 naar Nederland verzonden flessen in 2017. Dit cijfer houdt bovendien geen rekening met de rechtstreekse aankoop van Champagne door Nederlanders in Frankrijk.


Nieuw record voor de omzet van de Champagne-uitvoer in 2017

In 2017 heeft de wereldwijde omzet van de Champagnestreek een nieuw record bereikt met een totaal van 4,9 miljard euro. Deze prestatie is te danken aan de groei van de export (2,8 miljard euro, +6,6% ten opzichte van 2016) terwijl de Franse markt stabiel bleef (2,1 miljard euro).  Op twaalf jaar (sinds 2005), is de omzet van de Champagne met 1 miljard gegroeid.
 
De Verenigde Staten blijven het belangrijkste exportland in waarde voor Champagne (586 miljoen euro), met een groei van 8,5%. Het Verenigd Koninkrijk blijft tweede in waarde, maar blijft de ongunstige invloed van de  « Brexit » ondervinden met een daling met 5,7%, in waarde en zelfs meer nog in volume (-11%).
 Japan verstevigt zijn derde plaats dankzij een forse groei zowel in waarde (+ 21,3 %) als in volume (+ 17,6%). In Duitsland (vierde plaats) ligt de situatie wat anders, de omzet stijgt 1,7% maar de volumes gaan lichtjes achteruit (- 0,8%). Italië groeit met + 9,7% in waarde.
 

Azië

Azië is een van de best presterende werelddelen (+ 15,5% in volume en + 19,2 % in waarde). De Chinese wereld (China, Hong Kong, Taiwan) onderscheidt zich door een bijzonder dynamische groei (+ 26,7% in waarde). De cijfers van Zuid-Korea zijn eveneens opmerkelijk (+39,5% in waarde), voor het eerst overschrijdt de aankoop van Champagne er de kaap van het miljoen flessen.
 Na een lichte daling in 2016, hervat Afrika zijn groei (+ 7% in volume en waarde) met een vooruitgang in Nigeria in het bijzonder (+ 24,7% in volume en + 18,4% in waarde). In Oceanië zet Australië, ondanks een wat minder gunstige wisselkoers zijn ontwikkeling voort (+ 23% in waarde), Nieuw-Zeeland groeit eveneens met 12,9% in waarde.
 
In Europa (buiten Frankrijk waar de omzet groeit met 3,9% in een situatie waar de volumes nagenoeg stabiel blijven -0,5%), kent Scandinavië een nieuwe groei met meer dan  9% van de waarde van de invoer van Champagneflessen. Ten opzichte van 2016, een jaar waarin de groeiende omzet onder andere te verklaren viel door de diversifiëring in de types en variëteiten aangekochte Champagnes, is het de sterke groei in landen waar Champagne het best wordt opgewaardeerd, in het bijzonder in de Verenigde Staten, Japan en Australië, die het nieuwe record verklaart.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: