Nederland is grote invoerder van Champagne

19 maart 2018 | Thijs Jacobs

In 2017 hebben de verzendingen van Champagne-flessen naar Nederland een belangrijke groei met 7,7% in volume en 11,1% in waarde gekend. Nederland is hiermee wereldwijd de dertiende Champagne-invoerder met 2 536 816 naar Nederland verzonden flessen in 2017. Dit cijfer houdt bovendien geen rekening met de rechtstreekse aankoop van Champagne door Nederlanders in Frankrijk.


Nieuw record voor de omzet van de Champagne-uitvoer in 2017

In 2017 heeft de wereldwijde omzet van de Champagnestreek een nieuw record bereikt met een totaal van 4,9 miljard euro. Deze prestatie is te danken aan de groei van de export (2,8 miljard euro, +6,6% ten opzichte van 2016) terwijl de Franse markt stabiel bleef (2,1 miljard euro).  Op twaalf jaar (sinds 2005), is de omzet van de Champagne met 1 miljard gegroeid.
 
De Verenigde Staten blijven het belangrijkste exportland in waarde voor Champagne (586 miljoen euro), met een groei van 8,5%. Het Verenigd Koninkrijk blijft tweede in waarde, maar blijft de ongunstige invloed van de  « Brexit » ondervinden met een daling met 5,7%, in waarde en zelfs meer nog in volume (-11%).
 Japan verstevigt zijn derde plaats dankzij een forse groei zowel in waarde (+ 21,3 %) als in volume (+ 17,6%). In Duitsland (vierde plaats) ligt de situatie wat anders, de omzet stijgt 1,7% maar de volumes gaan lichtjes achteruit (- 0,8%). Italië groeit met + 9,7% in waarde.
 

Azië

Azië is een van de best presterende werelddelen (+ 15,5% in volume en + 19,2 % in waarde). De Chinese wereld (China, Hong Kong, Taiwan) onderscheidt zich door een bijzonder dynamische groei (+ 26,7% in waarde). De cijfers van Zuid-Korea zijn eveneens opmerkelijk (+39,5% in waarde), voor het eerst overschrijdt de aankoop van Champagne er de kaap van het miljoen flessen.
 Na een lichte daling in 2016, hervat Afrika zijn groei (+ 7% in volume en waarde) met een vooruitgang in Nigeria in het bijzonder (+ 24,7% in volume en + 18,4% in waarde). In Oceanië zet Australië, ondanks een wat minder gunstige wisselkoers zijn ontwikkeling voort (+ 23% in waarde), Nieuw-Zeeland groeit eveneens met 12,9% in waarde.
 
In Europa (buiten Frankrijk waar de omzet groeit met 3,9% in een situatie waar de volumes nagenoeg stabiel blijven -0,5%), kent Scandinavië een nieuwe groei met meer dan  9% van de waarde van de invoer van Champagneflessen. Ten opzichte van 2016, een jaar waarin de groeiende omzet onder andere te verklaren viel door de diversifiëring in de types en variëteiten aangekochte Champagnes, is het de sterke groei in landen waar Champagne het best wordt opgewaardeerd, in het bijzonder in de Verenigde Staten, Japan en Australië, die het nieuwe record verklaart.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: