KHN: Horecaomzet stijgt, maar ‘koek’ moet met meer partijen worden gedeeld

8 januari 2018 | Thijs Jacobs

In 2017 groeide de omzet in de horeca tot 20,5 miljard euro en steeg het aantal horecavestigingen naar 41.000 bedrijven. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Veel horecabedrijven profiteren van de economische groei en het toegenomen consumentenvertrouwen. Maar ik plaats ook een kanttekening. Want doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet per horecabedrijf nauwelijks gestegen. Ook voor 2018 verwacht het CPB een omzetgroei. Dat betekent meer werkgelegenheid en voor ons de uitdaging om veel extra medewerkers te werven. Daarnaast wil KHN in 2018 de politiek ervan overtuigen dat er regels moet komen voor een eerlijk speelveld in de horeca.”  

41.000 bedrijven

In 2017 steeg het aantal horecavestigingen naar ruim 41.000 bedrijven. Robèr Willemsen: “De koek moet dus door meerdere partijen worden gedeeld. We zien ook dat de marges door onder andere stijgende bier- en huurprijzen onder druk staan. Daarbij komt dat een groot deel van de omzet van horecaondernemers wordt afgesnoept door bemiddelende partijen als Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. Deze grote, internationale en vaak beursgenoteerde platforms kunnen door hun dominante marktpositie onevenredig hoge tarieven rekenen. Daarnaast kunnen particuliere aanbieders (bijvoorbeeld op Airbnb en Sharednd) meer dan ooit de horeca beconcurreren. Terwijl zij niet aan dezelfde regels worden gehouden. KHN wil dat de politiek ingrijpt en ervoor zorgt dat alle aanbieders in de gastvrijheidseconomie onder gelijke en eerlijke condities kunnen werken.”
 

KHN initieert eigen reseveringsplatform
KHN zet vandaag zelf een eerste stap naar onafhankelijkheid voor restaurateurs en lanceert samen met andere partijen een eigen reseveringsplatform: BookDinners.nl. Een eerlijk alternatief van, voor en door de horeca. Op BookDinners kunnen consumenten nu al bij meer dan 2000 restaurants zich online oriënteren en een tafeltje boeken. Horecaondernemers betalen een vast bedrag per maand en geen commissiekosten per couvert, zoals bij de bestaande platforms meestal wel het geval is.
 

Goed werkgeverschap en onderwijs


De horeca is één van de branches waar het aantal banen het snelst groeit. Het aantal horecabanen is sinds 2009 met 19 procent gestegen tot 380.000 in 2016. De komende jaren zet die groei door. Tussen nu en 2021 verwachten we 15 procent meer medewerkers nodig te hebben. De horecasector staat de komende jaren dus voor enorme personele uitdagingen, zeker gezien de krappe arbeidsmarkt. Daarom zet KHN de komende jaren in op goed werkgeverschap en onderwijs. Zodat we straks meer goed opgeleide mensen hebben voor de horeca.

Horeca blijft zich steeds vernieuwen


Robèr Willemsen: “Als we naar de trends in de horeca kijken, dan zien we dat mensen vaker buiten de deur eten en drinken. Ze kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Daarbij willen ze een hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs, zijn bezig met hun gezondheid en milieubewuster. Allemaal zaken die ze ook van de horeca verwachten en waar onze leden met mooie en nieuwe concepten op inspelen. KHN blijft zich in 2018 inzetten om samen met haar leden te zorgen voor de beste gastvrijheid in Nederland. Zodat gasten unieke ervaringen en waardevolle momenten kunnen beleven.” 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Lees nu gratis de juni-uitgave van de CaféKrant

De juni-edtie van De CaféKrant ligt weer bij elk café op de mat, maar hij is ook hier te downloaden. Een editie waar bier centraal staat. In Breda runt Anette Kessels al jaren het goed lopend café De Kleine Wereld. Gemikt wordt op het publiek dat ouder is dan dertig jaar, van ee...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

Je hebt van die cafés waar je al jaren langsloopt en denkt; ‘daar loop ik niet naar binnen.’ Of ‘hier hoor ik niet’. De uitstraling van de gevel lonkt niet of je kunt niet goed binnen kijken om te zien wat er gebeurt. Zo kwam de dag dat een vriendin zei dat ze in een h...

Opening Achtergronden
Oude discotheek wordt lunchroom

Op de plek waar in Klazienaveen vroeger discotheek Le Barrage zat, komt straks een lunchroom. De nieuwe huurder gaat fors verbouwen. Er komt ook een zaal voor feesten, zo lezen we op rtvdrenthe.nl. Verwaarloosd Er moet nog wel veel gebeuren aan het pand. Het blijkt totaal verwaarloosd te zijn;...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Horeca wordt gewaarschuwd voor acrylamide in gerechten

Vanaf 11 april 2018 is het wettelijk vastgelegd dat horecaondernemers ervoor moeten zorgen dat de hoeveelheid acrylamide in hun producten tot een minimum wordt beperkt. De Europese Commissie heeft dit in nieuwe wetgeving vastgelegd. Maar wat is acrylamide dan eigenlijk? Op de website van het ...

Columns Achtergronden
Column: een glimlach is gratis

Het gebeurt me niet vaak in de horeca, maar onlangs was het raak. Zeer onvriendelijk personeel. Echt, de serveerster in kwestie had wat weg van een verlepte tante Sidonia, je weet wel, die lange spriet uit de Suske en Wiske reeks. Maar in dit geval bleek het een versie met bloeddoorlopen ogen, walle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: