KHN: horeca innoveert

11 januari 2016 |
KHN: horeca innoveert<

De omzet van de horeca was in 2015 17,2 miljard euro. Dat is 4,1% meer dan in 2014. Met ruim 360.000 medewerkers en 45.300 horecavestigingen
is de horeca een belangrijke en stabiele speler in de Nederlandse economie. “Na jaren van crisis en licht herstel vorig jaar, heeft de horeca de stijgende lijn vast kunnen houden. KHN is positief voor 2016”, aldus algemeen directeur KHN Lodewijk van der Grinten. Maar er zijn ook uitdagingen: “De positieve energie moet komen van een eerlijker speelveld en van reparatie van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid want die is voor onze branche aantoonbaar contra-productief.”

veerkracht
De horeca toont veerkracht en innovatief ondernemerschap en blijft volop in beweging. Dat blijkt uit de cijfers. De consument komt weer graag in de horeca en we profiteren van meer buitenlandse bezoekers, zowel toeristisch als zakelijk. Horecaondernemers spelen goed in op deze kansen. Maar ook de overheid moet sneller meebewegen en hervormen. De ondernemer kan dan in vrijheid en met duidelijke grenzen ondernemen: Koersvast met positieve energie. KHN (met 20.600 leden) ziet als brancheorganisatie voor de horeca onder andere de volgende belangrijke uitdagingen op landelijk, regionaal en lokaal niveau:

Eerlijk speelveld, eerlijke concurrentie
KHN ziet innovatie en vernieuwing als een kans. De horeca innoveert en laat veerkracht zien. Dat is onder de huidige marktomstandigheden ook noodzakelijk. Deze vragen ook om een overheid die snel handelt en wetten en regels gelijktrekt voor alle spelers op het veld. Daar zijn consumenten, ondernemers en ook de overheid zelf bij gebaat. De wet Markt en Overheid zou ondernemend Nederland moeten ondersteunen. Maar de praktijk is dat overheden hiermee oneerlijke concurrentie bedrijven met de horeca. KHN vindt dat de overheid geen concurrent mag zijn en ook geen concurrent mag bevoordelen. We willen gelijke voorwaarden voor horeca, detailhandel, culturele instellingen en bijvoorbeeld de nieuwe internetplatforms. Zo ontstaat een eerlijk speelveld waarin de horeca haar groeikansen kan verzilveren.

Wet Werk en Zekerheid
De gastvrijheid van de horeca vraagt om flexibiliteit: het is bij uitstek een sector met bedrijven die te maken hebben met pieken, dalen en seizoensinvloeden. De nieuw Wet Werk en Zekerheid maakt het onmogelijk om dit collectief of per onderneming op maat te regelen. In deze vorm schiet de wet zijn doel binnen de horeca voorbij: noch werkgevers, noch werknemers zijn op deze manier gediend. Werkgevers wegen de risico’s af en zien zich door deze wet genoodzaakt te kiezen voor meer en kortere arbeidscontracten voor bepaalde tijd of payrollconstructies. Dit komt onder andere door de huidige loondoorbetaling bij ziekte die een groot risico vormt. KHN pleit dan ook voor reparatie van deze wet door ondernemingen die zaken zelf op maat te laten regelen. Pas dan kunnen ondernemers weer energie besteden aan een goede werkrelatie en vakmanschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: