Jazzmans opent eerste Europese filiaal in Universiteit Utrecht

12 februari 2019 | Thijs Jacobs

Op de Universiteit Utrecht huist sinds kort het eerste Europese filiaal van het Amerikaanse grand-café Jazzmans Brew & Bakery, dat op veel universiteiten in de VS een begrip is. Naast het hip-ogende Jazzmans is er ook ruimte voor een zelfbedieningsrestaurant en heel veel zitplekken.

De zogenaamde ‘dining hall’ moet een ontmoetingsplek worden voor iedereen die werkt en studeert op de internationale campus van de Universiteit Utrecht, maar ook mensen van buiten. Op de vloer ligt CO2-neutraal Marmoleum van Forbo Flooring in drie kleuren/dessins, dat perfect aansluit bij de sfeer van de nieuwe ruimte. Het ontwerp werd gedaan door interieurarchitect Eline van der Heijden (van de Universiteit Utrecht) in samenspraak met cateraar Sodexo, de formule-eigenaar van Jazzmans.

Muziek speelt een belangrijke rol

Volgens Sodexo is het heel bijzonder dat de Universiteit Utrecht de eerste gastheer is geworden van het café omdat de formule tot nu toe alleen in Amerika bestond. Jazzmans is volgens Sodexo een grand-café waar je heen gaat om lekkere koffie of thee te drinken en te genieten van eten; waar je kunt relaxen en muziek een belangrijke rol speelt. Jazzmans wil een huiskamergevoel creëren, aldus Sodexo. Ook kun je zelf kiezen van welke bonen je koffie 'gebrewd' wordt. Dat betekent wel dat het bakkie troost duurder is dan normale universiteitskoffie.

Het is overigens niet aan Jazzmans af te zien dat het een formule van Sodexo betreft. Het lijkt een zelfstandig café door de aankleding, het personeel, de service en het serviesgoed. De mensen achter de bar hebben bijvoorbeeld een barista-opleiding genoten. Ook kun je gewoon bestellen aan tafel en hoef je niet naar het buffet. De producten uit de ‘bakery’ variëren van muffins en broodjes tot hartige pasteitjes, maar er kan ook een echte, warme lunch worden besteld. Jazzmans is zeven dagen per week open, van 8 tot 17 uur.

Duurzaam

Het Facilitair Service Centrum van de Universiteit Utrecht heeft zoveel mogelijk duurzaam proberen te werken tijdens de renovatie van de oude eetzaal. Zo zijn veel oude meubels opgeknapt. De tafels zijn bovendien multifunctioneel en kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk tot podium omgebouwd worden. Daarnaast zijn er veel natuurlijke materialen gebruikt zoals hout en metaal, en is er optimaal gebruik gemaakt van het natuurlijke licht. En op de vloer dus het CO2-neutrale Marmoleum van Forbo Flooring, dat niet alleen fraai en supersterk is, maar ook heel gemakkelijk in onderhoud en hygiënisch. Een van de toegepaste vloeren heet Marmoleum Cocoa (bijnaam chocoladevloer, red.). Hierin zijn de gemalen schillen van de cacaoboon, een restproduct van de cacao-industrie geupcycled. Zo is de nieuwe ‘dining hall’ ook weer een stukje duurzamer geworden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Brouwerijen
Bedrijfsresultaat Swinkels stijgt met bijna een kwart

Royal Swinkels Family Brewers heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt, waarbij wederom werd geïnvesteerd in overnames en strategische samenwerkingen. De netto-omzet kwam uit op 713,1 miljoen euro, een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2017. De 26 merken van het bedrijf...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Bier
Alcoholvrij bier steeds populairder

Sinds 2010 is de consumptie van alcoholvrij bier vervijfvoudigd. In 2018 steeg de verkoop met meer dan 30 procent, dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Ook de consumptie van speciaalbier is met maar liefst tien procent gestegen, zo lezen we op dutchcowboys.nl. Als gevol...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

KHN
KHN maakt zich zorgen over horeca groei Groningen

Volgens de Groningse afdeling van KHN wordt leegstand in Groningen te veel opgevuld met horecazaken, zo lezen we op rtvnoord.nl. "Er moet wat gebeuren, als we zo doorgaan dan hebben we over drie jaar echt een probleem." aldus Irene van der Velde, afdelingsvoorzitter van de stad Groningen, ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: