Jazzmans opent eerste Europese filiaal in Universiteit Utrecht

12 februari 2019 | Thijs Jacobs

Op de Universiteit Utrecht huist sinds kort het eerste Europese filiaal van het Amerikaanse grand-café Jazzmans Brew & Bakery, dat op veel universiteiten in de VS een begrip is. Naast het hip-ogende Jazzmans is er ook ruimte voor een zelfbedieningsrestaurant en heel veel zitplekken.

De zogenaamde ‘dining hall’ moet een ontmoetingsplek worden voor iedereen die werkt en studeert op de internationale campus van de Universiteit Utrecht, maar ook mensen van buiten. Op de vloer ligt CO2-neutraal Marmoleum van Forbo Flooring in drie kleuren/dessins, dat perfect aansluit bij de sfeer van de nieuwe ruimte. Het ontwerp werd gedaan door interieurarchitect Eline van der Heijden (van de Universiteit Utrecht) in samenspraak met cateraar Sodexo, de formule-eigenaar van Jazzmans.

Muziek speelt een belangrijke rol

Volgens Sodexo is het heel bijzonder dat de Universiteit Utrecht de eerste gastheer is geworden van het café omdat de formule tot nu toe alleen in Amerika bestond. Jazzmans is volgens Sodexo een grand-café waar je heen gaat om lekkere koffie of thee te drinken en te genieten van eten; waar je kunt relaxen en muziek een belangrijke rol speelt. Jazzmans wil een huiskamergevoel creëren, aldus Sodexo. Ook kun je zelf kiezen van welke bonen je koffie 'gebrewd' wordt. Dat betekent wel dat het bakkie troost duurder is dan normale universiteitskoffie.

Het is overigens niet aan Jazzmans af te zien dat het een formule van Sodexo betreft. Het lijkt een zelfstandig café door de aankleding, het personeel, de service en het serviesgoed. De mensen achter de bar hebben bijvoorbeeld een barista-opleiding genoten. Ook kun je gewoon bestellen aan tafel en hoef je niet naar het buffet. De producten uit de ‘bakery’ variëren van muffins en broodjes tot hartige pasteitjes, maar er kan ook een echte, warme lunch worden besteld. Jazzmans is zeven dagen per week open, van 8 tot 17 uur.

Duurzaam

Het Facilitair Service Centrum van de Universiteit Utrecht heeft zoveel mogelijk duurzaam proberen te werken tijdens de renovatie van de oude eetzaal. Zo zijn veel oude meubels opgeknapt. De tafels zijn bovendien multifunctioneel en kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk tot podium omgebouwd worden. Daarnaast zijn er veel natuurlijke materialen gebruikt zoals hout en metaal, en is er optimaal gebruik gemaakt van het natuurlijke licht. En op de vloer dus het CO2-neutrale Marmoleum van Forbo Flooring, dat niet alleen fraai en supersterk is, maar ook heel gemakkelijk in onderhoud en hygiënisch. Een van de toegepaste vloeren heet Marmoleum Cocoa (bijnaam chocoladevloer, red.). Hierin zijn de gemalen schillen van de cacaoboon, een restproduct van de cacao-industrie geupcycled. Zo is de nieuwe ‘dining hall’ ook weer een stukje duurzamer geworden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: