Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

12 december 2019 | Monique van Gevelt

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herberg- en tavernetijd' zal ik maar zeggen.

Ik hoor je denken. Onze gasten komen voor onze gastvrijheid en uitstekende kwaliteit. Dit is echter een klassieke benadering van waar de horeca voor staat. Zoals een goed bed, gastvrije medewerkers, gezelligheid en heerlijk eten. Maar dat is zelden de echte reden waarom gasten vol overtuiging voor jou kiezen.

Denk eens na over de 3 onderstaande fasen waar gasten doorheen gaan voordat ze bij jou over de drempel stappen.


1. Ze moeten een aanleiding hebben

Mensen moeten een goede reden of drijfveer hebben om die tafel bij je boeken of bij je binnen te stappen. Het zegt iets over hun voorkeur, wat ze belangrijk of onbelangrijk vinden. Het is wat mensen beweegt.

Zo zal een veganist niet snel een steakhouse inlopen. Houd deze veganist dan ook nog van creativiteit dan zal hij gaan voor dat ene restaurant met kunst of dat samenwerkt met een creatieve werkplek. Een gezin met kleine kinderen komt in beweging als een horecabedrijf zich hierop toespitst. Een bedrijf dat de kinderen entertaint en de ouders ontzorgt.

Maar een bezoek aan jouw horecabedrijf kan ook een sociale beweegreden hebben of juist prestigeverhogend zijn. Dit geldt ook voor medewerkers. Hun drijfveer om bij jou te werken kan het bieden van gunstige werkomstandigheden zijn, maar ook hoe mooi de werkplek is of de ruimte die je biedt voor zelfontwikkeling.

Als je de drijfveer van de doelgroepen weet te vinden, weet je ook hoe je ze moet inspireren en aansporen om die voet over de drempel te zetten of die tafel online te boeken.

2. Ze moeten de mogelijkheid hebben én krijgen om voor jou te kiezen

Natuurlijk moet de gast jouw diensten kunnen betalen. En tijd hebben om je te bezoeken. Daarom is het zinloos om met de lunch open te zijn als jouw doelgroepen overdag werken en niet buiten de deur lunchen. Of voor diner te openen als jouw doelgroep winkelend publiek is en de winkelstraat uitgestorven is in de avonduren.

Maar ook jij speelt hier een rol. Maak jij hun keuze uitvoerbaar en heel makkelijk?
Dan gaat het over hoe zichtbaar en vindbaar jouw bedrijf is. Kunnen ze bij jou makkelijk binnenstappen of reserveren? Of moeten ze allerlei fratsen uithalen om een boeking te maken? Of heel lang wachten? Bij veel horecabedrijven zijn openingstijden, adres en bereikbaarheid nog altijd lastig online vindbaar. En soms is de ingang van de zaak verstopt of niet goed aangegeven.

‘Zoek het maar uit of hoepel op’ communiceer je dan eigenlijk met je gast. En dat tegenstrijdig met ons gastvrije karakter. Bedenk dan ook dat elke barrière die je opwerpt er een teveel kan zijn om voor jou te kiezen. Gemak is een cruciale beslissingsfactor voor de gast.

3. Ze moeten geprikkeld en geactiveerd worden

Gasten zul je moeten triggeren, verleiden en aansporen. Dit is de laatste fase waarbij je ze echt over de drempel trekt of binnen boord houdt.
Dat doe je bij bezoekende gasten in je bedrijf. Je zorgt namelijk altijd dat ze een reden hebben om terug te komen. Dat ze zich verbonden voelen met je zaak. Laat ze dan ook niet zomaar je zaak uitlopen, maar zet ze aan tot een vervolgactie.

Ook buiten je horecabedrijf moet je actief met je gasten bezig zijn. Door je content en marketing aan te passen op wat je gasten echt willen en inzetten op wat ze in beweging brengt. Je zult in hun hoofd moeten kruipen en moeten anticiperen op hun behoeften. Snel reageren op vragen, meedenken en ze dingen uit handen nemen. Spoor gasten aan met onweerstaanbare ideeën, diensten, gestes en acties die passen bij hun drijfveren. Denk hierin vooral niet te groot. Het zijn de kleine dingen die het hier doen.

Door het je gasten supermakkelijk te maken om voor jouw horecabedrijf te kiezen, kan je duurzaam ondernemen en groeien met je bedrijf. Gemak dient je gasten, maar zorgt ook dat jouw bedrijf floreert.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Achtergronden
Gratis download: De CaféKrant, maart 2020

Coronavirus of niet, De CaféKrant blijft je op de hoogte houden van het laatste nieuws - voornamelijk online - maar biedt je prachtige interviews en achtergrondverhalen in de krant zelf. Voor degenen die vanwege de gedwongen sluiting even niets om handen hebben, is dit een uitgave om naar uit...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Coronacrisis
Verscherpte maatregelen. Wat betekent dit voor de horeca?

Het kabinet kondigde gisteravond verscherpte maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Voorlopig blijven de eerder verkondigde maatregelen, waaronder sluiting van de horeca tot en met 6 april 2020, staan. Wanneer de horeca weer open mag is vooralsnog niet duidelijk. De...

Coronacrisis
Al ruim 3600 horecazaken nemen deel aan 'Help de Horeca' initiatief

Meer dan 3600 ondernemers hebben zich de afgelopen dagen aangemeld bij het initiatief ‘Help de Horeca’. Koninklijke Horeca Nederland startte het platform samen met vele (horeca)partners om horecaondernemers te ondersteunen in deze moeilijke periode. Vanaf vandaag kunnen gasten een waarde...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: