"Het personeelstekort zit de groei binnen de sector in de weg."

6 augustus 2018 | David Bakker

De zonnige stemming in de horeca en recreatie zet verder door. Het mooie weer van het voorjaar zorgt vooral bij strandhoreca en vakantieparken voor een extra positief sentiment. Maar dat het goed gaat, betekent ook dat het tekort aan personeel een steeds groter issue wordt voor ondernemers. De Rabobank ging dieper op de cijfers, trends en ontwikkelingen in en bespreekt de volgende hangijzers:

 - De grootste uitdagingen met betrekking tot personeel en verzadiging in de markt

 - De behoefte van de consument aan een toenemend gepersonaliseerd product

 - De invloed van boekings- en bezorgplatformen

 - Terugblik

 - Vooruitzichten

 - Personalisatie

 - Online platform

Horeca & Recreatie kent goed eerste halfjaar

De horeca en recreatiesector blijft het goed doen. In alle branches zien we de omzetten stijgen. Vooral de toename van consumentenbestedingen zorgt voor optimisme, net als het alsmaar groeiende toerisme.

Hogere bezettingen door goed weer

Het goede weer in het voorjaar heeft bijgedragen aan betere prestaties in de sector. Vakantieparken aan de kust realiseerden hogere bezettingen en ook strandhoreca plukte de vruchten van het mooie weer. Daarnaast steeg zowel het binnenlands als buitenlands toerisme in het eerste kwartaal van 2018 verder. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 steeg het aantal toeristische overnachtingen met 10,25% tot 17,7 miljoen overnachtingen. De grootste stijging was afkomstig van buitenlandse gasten.

Aantal vacatures verder gestegen

Ook in de eerste helft van 2018 waren er veel vacatures in alle lagen van de sector. Uit de conjunctuurenquête van het CBS blijkt dat steeds meer ondernemers een tekort aan personeel als grootste bedreiging zien voor de toekomst. In de praktijk resulteert dit in oplopende personeelskosten, wat een druk legt op de rentabiliteit van de onderneming.

Verzadiging legt druk op rentabiliteit

Eerder schreven wij dat verzadiging van de markt op de loer ligt. In deelmarkten, zoals de hotelmarkt in Maastricht, is dit nu ook te zien. Ondanks het feit dat het totaal aantal overnachtingen hier nog stijgt, dalen de bezettingsgraden en opbrengsten per kamer (revpar). Deze ontwikkelingen zijn een gevolg van het groeiende aanbod en concurrentie vanuit Airbnb.

"Het personeelstekort zit de groei binnen de sector in de weg."

Positief sentiment houdt aan, personeel grootste zorgkindje

De consumentenbestedingen zullen de komende tijd blijven toenemen. Ook het toerisme trekt nog verder aan. Volgens het NTBC mag Nederland deze zomerperiode 4,1 miljoen buitenlandse gasten verwachten. Dat is een stijging van 6% ten opzichte van de zomer van 2017.

Personeelstekort zet rem op groei

Een van de grootste bedreigingen waar ondernemers op dit moment mee te maken hebben, is een tekort aan personeel. We verwachten daarom dat de personeelskosten de komende tijd verder oplopen. Hierdoor wachten ondernemers met realiseren van uitbreiding, wat groei binnen de sector in de weg zit.

Aandacht voor overtourism 

‘Overtourism’ is op dit moment het meest gebruikte woord als het gaat om de impact van het toerisme. Waar er in het verleden werd gestuurd op de groei van het toerisme, kijken gemeentebesturen steeds vaker naar de leefbaarheid van steden. Dit betekent dat de toeristische sector te maken krijgt met lokale regelgeving wat een beperking is voor verdere groei van het toerisme.

Personalisatie neemt vergaande vormen aan

Aandacht voor de gast is vanzelfsprekend. Des te belangrijker is de veranderende behoeften van de consument. Dit vraagt aanpassingsvermogen van ondernemers, die hun product verder moeten personaliseren.

Personalisatie betekent productdifferentiatie  

Doordat de consument steeds meer een product (of ervaring) wenst dat is afgestemd op zijn of haar wensen, zal het product veranderen. Een goed voorbeeld is de wijze waarop het product bij vakantieparken steeds verder gedifferentieerd is. Waar je vroeger alleen een standaard vakantiehuis kon boeken, is het tegenwoordig niet meer dan gebruikelijk om een unieke ervaring te beleven in je eigen tiny house, boomhut of luxe safaritent.

Meer aandacht voor personalisatie voeding  

Steeds meer consumenten hebben aandacht voor voeding in relatie tot hun gezondheid. Daarnaast neemt het aantal mensen met allergieën toe. Hierdoor vraagt de consument vaker voeding die is afgestemd op zijn of haar wensen en levensstijl. Ondernemers zullen hier in hun aanbod meer rekening mee moeten houden, om de toekomstige gast te kunnen blijven bedienen.  
Vita Mojo in Londen is een goed voorbeeld van een restaurant dat inspeelt op deze trend. Dit restaurant stelt je volledig in staat om tot de gram nauwkeurig je maaltijd samen te stellen, die vervolgens door de kok wordt bereid.

"Horeca-ondernemers worden steeds meer afhankelijk van online platformen."

Populariteit boekings- en bezorgplatformen groeit

Boekings- en reviewsites krijgen steeds meer invloed. Uit onderzoek van Hotrec bleek onlangs dat het aantal hotelboekingen via OTA (Online Travel Agencies) is toegenomen, terwijl de boekingen via de eigen kanalen terugliep. 

Ook uit cijfers van Takeaway.com blijkt dat de populariteit van platforms groeit. Het aantal bestellingen via Thuisbezorgd.nl steeg in het eerste kwartaal met 23%. Deze cijfers laten zien dat platforms een steeds belangrijke rol spelen bij de keuze van de consument en dat ondernemers steeds meer afhankelijk worden van deze platforms.

Voor –en nadelen van een online platform 

Wanneer de bestelling via een platform verloopt, verliest de ondernemer een belangrijk contactmoment met de klant: de aankoop. Dit zorgt ervoor dat belangrijke data uit het boekingsproces niet meer in handen zijn van de exploitant. Maar platforms bieden ook enorme kansen. Zo komt het vaak voor dat kleine zelfstandige ondernemers, met een eerst vrij onbekend imago, via online verkoop hun merkbekendheid hebben zien groeien. Ook wordt het voor bijvoorbeeld restaurants, die eerder niet thuisbezorgden, makkelijker om via een online platform extra inkomsten te realiseren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: