Sean McKane brengt de Irish pub naar de 21e eeuw

Auteur: Juan Kort
Ondernemen Ondernemen in... 17 november 2022
Sean McKane brengt de Irish pub naar de 21e eeuw

Ondernemen in Den Haag. Sean McKane (33) groeide op in de Ierse hoofdstad Dublin. Als student begon hij een studie in Den Haag, maar het werk in de Irish pubs in dezelfde stad trok hem snel meer dan waar hij oorspronkelijk voor kwam. Nu is hij eigenaar van Sixpence Public House in de hofstad, waar hij ook boven woont. De CaféKrant gaat bij hem langs in zijn eigen zaak en leert alles over het runnen van een Irish pub.

Het weer in Den Haag is zonnig voor de herfstige tijd van het jaar. Niet echt ‘Iers’, maar zeker aangenaam. Sixpence Public House bevindt zich midden in het centrum van Den Haag, op loopafstand van het Binnenhof. Waar Mark Rutte vanuit het Torentje regeert, doet Sean dat achter zijn bar. Dat is ook de plek waar de Ier ons verwelkomt met een stevige handdruk. “Ik ben echt opgegroeid in pubs. In Dublin tapte ik op jonge leeftijd al biertjes. Toen ik hier kwam wonen voor een studie, bleek ik daar niet genoeg interesse voor te hebben. In 2013 begon ik hier te werken voor een Irish pub, en legde mijn focus daar volledig op. Tijdens mijn loopbaan in het nachtleven leerde ik twee ‘mentors’ kennen die mij het vak hebben geleerd. Zij waren een ‘major support’, waardoor ik uiteindelijk genoeg kennis had om dit café te beginnen in november 2019.”

Shelby

Dat café startte onder de naam Shelby Public House, verwijzend naar de hoofdpersoon in de Britse misdaaddrama Peaky Blinders. Sean’s pub brengt de Irish pub naar de 21e eeuw. Deze mix komt naar voren in het interieur. Klassieke elementen als een kroonluchter, glas in lood en Chesterfield zitgelegenheden zijn gecombineerd met een moderne bar en een bakstenen muur. “We mochten helaas niet verdergaan als Shelby Public House vanwege ‘copyright issues’. Ik ben een groot fan van de serie. Een vorig project waar ik mee bezig was zou Garrison heten, naar de naam van de bar in de serie. Dat is nooit van de grond gekomen. Waar we nu zitten wel. De nieuwe naam verwijst naar de klassieke sixpence ‘flat cap’. In principe is alleen de naam toentertijd veranderd en zijn verwijzingen naar de serie geschrapt. Vóór de naamswijziging kwamen er zelfs bezoekers uit Kopenhagen langs om hier een biertje te drinken en een foto te maken. Nog steeds zijn wij een klassieke Irish pub die verwijst naar het begin van de vorige eeuw. De barmedewerkers en de managers Christian en Thomas – allebei Italianen en de beste barmedewerkers waar ik ooit mee heb gewerkt – werken hier in kleding uit die tijd waar het interieur ook bij past. Er is samen met een mentor inspiratie opgedaan in de steden New York, Parijs en in het Verenigd Koninkrijk en hier toegepast”, vertelt de ondernemer.

Een twist

Sixpence biedt 102 zitplaatsen. Deze zijn verdeeld in een ruimte waar de gasten cocktails, whisky en uiteraard vele soorten bier als Guinness achterover kunnen slaan, in het andere gedeelte kan men losgaan op klassieke ‘pub’ gerechten als beef and stout stew, fish and chips en slow-cooked ribs. “We bieden klassiek pubfood ‘done well’ aan, met een twist. Die twist houdt in dat we ons niet alleen richten op commercieel interessante gerechten zoals andere Irish pubs doen, maar daarnaast serveren we eten dat je bij je oma thuis kan verwachten zoals een cottage pie en een tikka masala pie. Deze zijn overigens allebei vegetarisch bij ons.” Vervolgens gaat de ondernemer over op het drankaanbod. “We hebben onze eigen Sixpence Pilsner. Dat is ontstaan nadat we zijn gaan samenwerken met Swinkels (Royal Swinkels Family Brewers, red.). Heineken is overal al te vinden, daarom vroegen we Swinkels of zij een uniek bier voor ons konden creëren. We zeiden een bier te willen die mensen uit Ierland of het Verenigd Koninkrijk verwachten. Het is het hoofdbier van ons, de gasten zijn er zeer tevreden over. We verkopen er elke twee weken tussen de 500 en 750 liter van. Daarom zijn we er erg tevreden over. De verkoopprijs voor een halve liter is 5,70 euro, en voor een kwart liter 3,10 euro. Door ‘Dog Dealer member’ bij Bier & Co (een grote importeur en distributeur van speciaalbier in Europa, red.) te zijn, bieden we exclusieve bieren van BrewDog (is een Schotse Craft Beer-brouwerij te Fraserburgh in Aberdeenshire, red.) aan. Maar Guinness ‘remains the favourite’ (wordt verkocht voor 4,10 euro voor een klein glas en voor 7,30 euro voor een groot glas, red.). We bekijken elke drie maanden of we nieuwe bieren aan ons assortiment kunnen toevoegen.”

Lockdown

Tijdens de lockdown kon de ondernemer zich met zijn team verdiepen in food & beverage en service. “Dat is een van de weinige positieve aspecten van deze periode. We bleven draaien door het een en ander thuis te bezorgen en takeaway aan te bieden. Ik was ook erg veel bezig om het personeel gemotiveerd te houden. ‘You spend days, you don’t waste them’. Momenteel hebben we genoeg personeel, maar we houden op dat gebied nog net het hoofd boven water. Als twee werknemers ziek zijn, hebben we het moeilijk. Als er drie ziek zijn, hebben we echt een probleem. Door inflatie staan we weer voor een nieuwe uitdaging, alles wordt duurder. Eenvoudige spullen als 2-laags Tork toiletrol zijn niet meer te betalen. Ook de gasprijs is een grote uitdaging om te overwinnen. Dit terwijl de fooien door de lagere koopkracht omlaag gaan.” Niet alleen is het leven duurder geworden na de pandemie, het lijkt ook harder te zijn geworden. Dat zie je veel in de horeca. “Wij kunnen zonder portier overleven 'because of the ambience that we create’.” Hij verwijst daarmee naar het nette interieur en het hoge serviceniveau. Misschien iets wat meer caféondernemers moeten doen.

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws