Dertien katten zorgen voor verbinding in kattencafé in Almere

Auteur: Juan Kort
Ondernemen Ondernemen in... 21 december 2022
Dertien katten zorgen voor verbinding in kattencafé in Almere

Ondernemen in Almere. Een café in Almere met broodjes, salades en huisgemaakte taarten op de kaart. Een doodnormaal café zou je denken. Echter maken loopplanken, krabpalen en dertien katten dit volgens de eigenaar van The Coffee Cat, Monique Lustig (55), tot een succesformule. Om het eerste kattencafé in Almere met al zijn katten in het echt te bewonderen en Monique te spreken, reist De CaféKrant af naar de Brouwerstraat in Almere. 

Meer foto's vind je onderaan deze pagina

Lopend door het centrum van Almere is de beginnende winter goed te voelen. Buiten is het erg koud, maar bij binnenkomst in The Coffee Cat is het aangenaam warm. Niet alleen de temperatuur, ook de sfeer is zeer gemoedelijk. Het personeel is anders dan in andere horecazaken. Met veel plezier bedienen enkele dames de gasten en zijn daarnaast bezig met de katten. Je zou het bijna geen café noemen, maar een ontmoetingscentrum. De katten lopen door het hele café, net als de gasten. Zij maken een praatje met elkaar over de diertjes waar ze voor komen. “Er is altijd heel veel interactie tussen iedereen. Tussen de katten en gasten, en daardoor ook tussen de gasten onderling. De katten hebben een sociale functie, mensen vertellen hier hele openhartige verhalen aan elkaar. Het café heeft daardoor ook een maatschappelijke functie. Soms bloeit iemand die in de put zit, hier tot leven door het samenzijn met de katten en een heel fijn gesprek met iemand. Dat komt omdat het hier normaal is om rond te lopen door de zaak vanwege de katten die verspreid te vinden zijn. Daardoor doen bezoekers dat ook en dan is een praatje snel gemaakt. Er werken hier zeven vrijwilligers, naast de negen werknemers in loondienst, die ervan genieten om hier te zijn”, vertelt Monique.

Vrijwilligers

De vrijwilligers zijn duidelijk medeverantwoordelijk voor de ontspannen sfeer. Ze komen er niet voor de vergoeding, maar omdat ze het echt leuk vinden om er te zijn vanwege de katten. Ook de vrijwilligers doen mee aan het sociale element van het café. De ondernemer legt uit waarom zij nodig zijn: “Zonder vrijwilligers zou dit concept niet haalbaar zijn. Er gaat veel tijd zitten in het verzorgen van de dieren. De kattenbakken moeten verschoond worden en alles wordt sneller vies. Als je hier ’s ochtends binnenkomt, moeten we alles weer op z’n plek zetten. De katten lopen door de hele zaak en stoten dingen om. Op maandag zijn we dicht. Vrijwilligers zijn er dan om de katten te verzorgen.” Dan wordt het duidelijk dat zo’n groot café van 124 m² met dertien katten en goed betaalbare drankprijzen zonder entree, niet zonder vrijwilligers kan draaien.

Begin

Maar hoe is dat allemaal tot stand gekomen? “In april 2015 hoorde ik van de opening van Kattencafé Kopjes in Amsterdam. Er ging daardoor een wereld voor me open, ik had nog nooit van het concept gehoord en ik vond het fantastisch. De combinatie van horeca en katten, twee dingen die ik liefheb, sluit perfect bij mij aan. De liefde voor katten was er en ervaring in horeca eveneens. Mijn nieuwsgierigheid naar kattencafés was gewekt.” Ze had op dat moment al horecaervaring. In Laren was ze samen met haar man mede-eigenaar van Oesters aan de Brink – samen met René Froger. Later opende ze met haar man café restaurant Lustig in Hilversum. Die deuren sloten in 2005, waarna ze als manager in een schoenenwinkel terecht kwam. Na het ontdekken van kattencafés was er niet heel veel nodig om het ondernemershart van Monique weer te laten kloppen.

“Vervolgens ben ik er meer gaan bezoeken door heel Nederland en keek ik hoe ik het anders kon doen. Ik bekeek de grootte, hoe het eruitzag, de visie, hoeveel katten er waren en de rassen. Ik kwam horecazaken tegen waar ze maar één soort kat hadden rondlopen, dat vond ik heel erg saai. Ik vind ook dat katten die niet geaaid kunnen worden niet in een kattencafé thuishoren. Dat is niet alleen een domper voor de bezoekers, want daar komen ze voor, maar ook voor de katten is het vervelend om constant door mensen aangehaald te worden terwijl ze dat niet willen. Verder vroegen sommige cafés entreegeld. De een 2,50 euro, de ander 4 euro. Een gezin bestaande uit vier personen is dan om alleen binnen te komen al 10 tot 16 euro kwijt. Dat vind ik klantonvriendelijk. Nu bellen mensen hier weleens naartoe met de vraag of er entree is. Als ik dan vertel dat ze hier gratis naar binnen mogen, klinkt er een opluchting. Ik wil voor iedereen toegankelijk zijn. Wat ik bovendien ontdekte is dat enkele kattencafés die ik bezocht met een tijdslot werkten. Ik wil dat gasten kunnen onthaasten, dan moet je niet met een timer werken. Daarom moeten de regels – want dat is wel nodig in een kattencafé – ook vriendelijk worden uitgelegd. Dat gebeurde niet altijd. Maar een kattencafé moet vooral knus zijn. Bij mij kom je geen kale muren tegen”, antwoord de eigenaar.

Starten

In 2018 was het zover. Alle opgedane ideeën wilde Monique toepassen op haar eigen kattencafé. Daarvoor had ze eerst startkapitaal nodig. “Ik startte een succesvolle crowdfundactie. Ik haalde voor 23.000 euro aan donaties binnen met crowdfunding. Dat hoefde ik niet terug te betalen. Er waren velen die het een heel leuk idee vonden en die mij daarin wilden steunen. Sommigen waren heel gul daarin. Het positieve aan crowdfunding is dat de investeerders of donateurs vaak ambassadeurs worden van de zaak. Dat zie ik hier ook terug, het worden vaste klanten en maken goede reclame voor de zaak. Het restbedrag heb ik aangevuld met onderhandse leningen. Op 14 juli 2018 gingen de deuren van mijn eigen kattencafé open. Het was ondanks mijn horecaervaring het engste wat ik ooit heb gedaan. Het gaat om zoveel geld en je tekent een huurcontract voor de duur van vijf jaar. Je kan het idee wel heel goed vinden, maar het moet wel aanslaan bij vele anderen. De eerste dagen gingen gelukkig goed. Op social media krijgt zo’n concept ook veel aandacht.”

Resultaat

Nu, vier en een half jaar later, is Monique tevreden over het resultaat. “Ik wilde niet het zoveelste kattencafé beginnen. Het moest de grootste in Nederland worden met veel ruimte om rond te lopen met de katten en met veel aaibare katten van verschillende rassen, zonder entreegeld en tijdslot met een ontspannen sfeer. Het moest iets unieks worden, zonder het stoffige imago dat kattencafés hebben en heel goed eten. Een plek waar mensen compleet verliefd worden op alles. Ik vind dat dit gelukt is. Al het meubilair komt van de kringloop. Het past bij het kneuterige en huiselijke. Mensen vinden dat leuk. Door wel alle stoelen en tafelpoten in het zwart te hebben en houtkleurige tafelbladen is het wel een geheel. Zelf heb ik heel wat loopplanken en -bruggen in elkaar geklust. Dat klussen vind ik erg leuk. Uiteraard maken de katten het af door de gasten nog meer te binden aan The Coffee Cat.”

Bijkomende zaken

Die dertien katten hebben ook medische zorg nodig, wat hoog in de kosten kan lopen. Gelukkig voor Monique zijn er nog genoeg mensen die daaraan willen bijdragen. “Als een kat medische zorg nodig heeft, plaats ik dat verhaal op Facebook. Mijn gasten bieden dan vaak zelf aan om financieel bij te dragen. Dat is fijn.” De katten zelf komen overigens kosteloos van particulieren die er niet meer zelf voor kunnen zorgen. Wel rijst de vraag hoe hygiënisch het is om dertien dieren rond te hebben lopen op een plek waar het verplicht is om volgens de laatste Hygiënecode te werken. “De katten komen niet in de keuken en op het afgifteluik. De lieve vrijwilligers maken hier elke dag schoon en het tapijt laat ik twee keer per jaar reinigen. Ik heb voor tapijt gekozen omdat het niet veel geluid maakt als de gasten en katten er overheen lopen. Bovendien kan ik makkelijk een tapijttegel vervangen als deze vies is. Muizen zijn hier in ieder geval niet!”

Uitdagingen

De katten zorgen ervoor dat muizen geen stap in het café durven te zitten en trekken personeel juist aan. “Ik heb geen last van het personeelstekort. Iedereen die hier komt te werken, wil hier nooit meer weg. Het is mede vanwege de katten de leukste werkplek van Almere. Waar ik wel tegenaan loop is de inflatie, alles wordt duurder. Ook de salarissen zijn flink gestegen. Ik houd het hoofd boven water, maar heb de prijzen wel moeten verhogen. Ik voel me net een circusartiest die met heel wat stokjes de bordjes in de lucht houdt. Makkelijk is deze tijd zeker niet. Door de coronalockdowns is ook de buffer opgesnoept. Maar als ik vervolgens de mensen zie die hier geregeld terugkomen en verliefd zijn op de katten, vind ik het een voorrecht dat ik zo’n geweldige plek heb kunnen neerzetten”, sluit de kattenliefhebber af.

Privé

- Leeftijd: 55
- Woonplaats: Almere
- Kinderen en partner: drie volwassen kinderen en een partner
- Waar opgegroeid: Zwanenburg
- Hoogst genoten opleiding: Havo
- Hobby’s: schrijven, klussen en ze is bezig met een boek met verhalen van gasten.

Facts & figures

- Prijs koffie: 2,60 euro
- Prijs frisdrank: 2,95 euro
- Hardloper en prijs: Broodje kip en broodje zalm, ieder voor 9,50 euro
- Aantal zitplaatsen binnen: 57
- Aantal zitplaatsen buiten: 5
- Oppervlakte zaak (in m2): 124 m² incl. keuken en andere ruimtes
- Oppervlakte terras (in m2): 8 m²

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws