Horeca-etiquette: gedragsregels bij gebruik van e-mail en social media

3 januari 2020 | Thijs Jacobs

Ook online zijn er omgangsvormen die je in acht dient te nemen. Je wilt natuurlijk niet alleen fysiek, maar ook via e-mail en social media een goede indruk achterlaten. Sommige ‘fouten’ maakt men niet bewust, maar het is verstandig om een aantal zaken goed te checken voordat je een e-mail verzendt of iets op social media post. Wees in ieder geval altijd secuur, oprecht, begripvol en vriendelijk.

E-mail:

Lees je e-mail nog één keer goed door voor je hem verzendt. Je weet immers niet of de mail nog woprdt doorgestuurd en naar wie.
Gebruik nooit CAPS, bold, underline en te veel uitroeptekens. Dit kan geïnterpreteerd worden als ‘schreeuwen’, en dat doen we liever niet.
Wees voorzichtig met forward en reply to all: is alle content wel geschikt voor de geadresseerde? Een lange thread kun je ook nog inkorten, dat is wel zo netjes.
 Gebruik CC en BCC op de juiste manier:
•    CC staat voor Carbon Copy en is bedoeld als ‘FYI only’.
•    BCC staat voor Blind Carbon Copy en is de discrete variant van de CC.|
Wees voorzichtig met ironie en sarcasme in e-mails. Wij zijn een sarcastisch volkje, maar zonder jouw gezichtsuitdrukking erbij zou de ontvanger je goedbedoelde grap best verkeerd kunnen opvatten.
Controleer voor verzenden nog eens de lijst met geadresseerden. Soms wil de ‘auto-herkennen’ functie van Outlook ervoor zorgen dat je vertrouwelijke mail nou net naar die ene identieke voornaam van die andere klant wordt verzonden.

 

Social media:

Ben respectvol: behandel de mensen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Maak duidelijk dat het om je eigen mening gaat; schrijf daarom in de ik-vorm.
Zorg dat feiten kloppen.
Vergeef anderen hun fouten en corrigeer hen niet continu.
Wees beleefd en toon respect voor andere meningen, culturen, waarden, et cetera.
Pas geen censuur toe op de mening van anderen.
Niet pushen: bijvoorbeeld reclame posten op tijdlijn van iemand.

 

Kortom: behandel anderen online net zoals je dat in het dagelijks leven zou doen. Let ook op technische aspecten, zoals verkeerde ontvangers en foutieve ‘tags’. Wanneer je je vriendelijk en beschaafd opstelt, dan verdien je respect en waardering. Ik wens je hierbij hele fijne feestdagen toe.

Over de auteur:

Deze bijdrage is geschreven door Anne-Marie van Leggelo.
Anne-Marie is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: