Horeca-etiquette: gedragsregels bij gebruik van e-mail en social media

3 januari 2020 | Thijs Jacobs

Ook online zijn er omgangsvormen die je in acht dient te nemen. Je wilt natuurlijk niet alleen fysiek, maar ook via e-mail en social media een goede indruk achterlaten. Sommige ‘fouten’ maakt men niet bewust, maar het is verstandig om een aantal zaken goed te checken voordat je een e-mail verzendt of iets op social media post. Wees in ieder geval altijd secuur, oprecht, begripvol en vriendelijk.

E-mail:

Lees je e-mail nog één keer goed door voor je hem verzendt. Je weet immers niet of de mail nog woprdt doorgestuurd en naar wie.
Gebruik nooit CAPS, bold, underline en te veel uitroeptekens. Dit kan geïnterpreteerd worden als ‘schreeuwen’, en dat doen we liever niet.
Wees voorzichtig met forward en reply to all: is alle content wel geschikt voor de geadresseerde? Een lange thread kun je ook nog inkorten, dat is wel zo netjes.
 Gebruik CC en BCC op de juiste manier:
•    CC staat voor Carbon Copy en is bedoeld als ‘FYI only’.
•    BCC staat voor Blind Carbon Copy en is de discrete variant van de CC.|
Wees voorzichtig met ironie en sarcasme in e-mails. Wij zijn een sarcastisch volkje, maar zonder jouw gezichtsuitdrukking erbij zou de ontvanger je goedbedoelde grap best verkeerd kunnen opvatten.
Controleer voor verzenden nog eens de lijst met geadresseerden. Soms wil de ‘auto-herkennen’ functie van Outlook ervoor zorgen dat je vertrouwelijke mail nou net naar die ene identieke voornaam van die andere klant wordt verzonden.

 

Social media:

Ben respectvol: behandel de mensen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Maak duidelijk dat het om je eigen mening gaat; schrijf daarom in de ik-vorm.
Zorg dat feiten kloppen.
Vergeef anderen hun fouten en corrigeer hen niet continu.
Wees beleefd en toon respect voor andere meningen, culturen, waarden, et cetera.
Pas geen censuur toe op de mening van anderen.
Niet pushen: bijvoorbeeld reclame posten op tijdlijn van iemand.

 

Kortom: behandel anderen online net zoals je dat in het dagelijks leven zou doen. Let ook op technische aspecten, zoals verkeerde ontvangers en foutieve ‘tags’. Wanneer je je vriendelijk en beschaafd opstelt, dan verdien je respect en waardering. Ik wens je hierbij hele fijne feestdagen toe.

Over de auteur:

Deze bijdrage is geschreven door Anne-Marie van Leggelo.
Anne-Marie is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: