Franse cuisine in Amerikaanse huiskamers

14 oktober 2015 |
Franse cuisine in Amerikaanse huiskamers<

Julia Child was de eerste vrouwelijke tv-chef die de Franse cuisine naar de Amerikaanse tv-kijkers bracht. Haar debuutkookboek
‘Mastering the Art of French Cooking’ en haar bijbehorende televisieshows maakte haar een culinaire grande dame op de Amerikaanse televisie.

Foto: Mode.com

Het was haar man Paul Cushin Child die Julia bekendmaakte met de Franse keuken. Haar eerste maaltijd in Rouen noemde zij een culinaire openbaring. In Parijs bezocht Child Le Cordon Bleu cooking school, later nam ze privélessen bij bekende chefs zoals Max Bugnard. Samen met Louisette Bertholle en Simone Beck, die ze kende via vrouwenkookclub Le Cercle des Gourmettes, schreef ze jarenlang aan ‘Mastering the Art of French Cooking’. Het werd direct een bestseller en wordt nog steeds uitgebracht.

Televisiechef
Vanaf 1963 verscheen Child maar liefst tien jaar lang op de Amerikaanse nationale televisie met ‘The French Chef’. Haar enthousiasme en to-the-point uitleg maakte van Julia de eerste televisiechef die zo’n groot publiek wist te bereiken. De show werd bekroond met verschillende Emmy Awards, waaronder de award voor beste educatieve programma. Ook richtte Julia The American Institute of Wine & Food op om volgens haar ‘het begrip, de waardering en de kwaliteit van voedsel en wijn te verbeteren’.

Kritiek
Op haar veelvuldige gebruik van boter en room van recensenten en diëtisten had Julia een duidelijk antwoord. Volgens haar zou deze ‘fanatieke angst voor eten’ doordringen in de Amerikaanse eetgewoontes en het plezier in eten wegnemen. “Iedereen overdrijft. Als de angst voor eten blijft, zal het de dood betekenen van de Amerikaanse gastronomie. Gelukkig zijn de Fransen niet zo hysterisch als wij. We zouden moeten genieten van eten en plezier moeten maken. Het is een van de eenvoudigste en fijnste geneugten in het leven.”

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Bier
Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%

Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%, een nieuw alcoholvrij bier, en brengt deze exclusief naar de horeca. Swinckels’ Superior 0.0% Beer is een uitgesproken, fris en verfijnd alcoholvrij bier. De brouwer voegt hiermee nog een alcoholvrij bier toe aan haar uitgebreide...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: