FNV Horeca wil loonsverhoging van 7,25 procent

28 juni 2017 | Roy Spijker

Als het aan FNV Horeca ligt gaan de lonen in de horeca met 7,25 procent omhoog. Dat heeft de werknemersorganisatie in een persbericht laten weten. FNV Horeca wil deze zomer samen met Koninklijke Horeca Nederland om de tafel gaan zitten om nieuwe cao-afspraken te maken over loon, werktijden en scholing. Het doel is om werken in de horeca weer aantrekkelijker te maken, omdat volgens het FNV op dit moment de kwaliteit van de branche in gevaar is door het personeelstekort.

Bea van den Bosch, campagneleider FNV Horeca: "Het is van levensbelang om gekwalificeerde en gemotiveerde horecamedewerkers beter te waarderen en in hen te investeren. Zo blijven zij langer behouden voor de sector en dit is een gezamenlijk belang van werknemers en werkgevers."

Loonsverhoging
Gezien de stijgende horecaomzetten op rij stelt FNV Horeca een loonsverhoging voor van 4,75 procent met terugwerkende kracht voor de periode 2013-2016, aangevuld met een loonsverhoging van 2,5 procent voor 2017.

Personeelstekort
Volgens cijfers van het CBS is het aantal vacatures in de horeca in twee jaar gestegen van 64.000 in 2014 tot 84.000 in 2016, een stijging van 30%. Volgens het UWV is de vacaturegraad in de horeca ongeveer twee keer zo hoog als gemiddeld. Dit komt door een hoog personeelsverloop en het grote aandeel tijdelijke contracten. Verwacht wordt dat het aantal vacatures in de horeca nog verder zal toenemen.

Slechtst betaalde sector Nederland
Sinds april 2014 heeft de horeca geen cao en werkt het personeel onder uitgeklede arbeidsvoorwaarden. De 335.000 horecamedewerkers hebben al vier jaar geen loonsverhoging ontvangen terwijl wel van hen verwacht werd personeelstekorten op te vangen.

Door het lage loon, lange werkdagen, hoge werkdruk en onbetaalde overuren besluiten veel horecamedewerkers de sector binnen een paar jaar te verlaten. De horeca is volgens het CBS de slechtst betaalde sector.

Activiteiten zomermaanden
FNV Horeca vraagt via de campagne ‘Horeca verdient beter’ (#hvb) aandacht voor betere arbeidsvoorwaarden in de horeca. Met filmpjes en activiteiten worden horecamedewerkers én gasten op ludieke wijze opgeroepen samen met FNV Horeca in actie te komen.

Woensdag 28 juni start FNV Horeca een drie-stedentour. Tijdens deze tour gaat de bond met horecawerkgevers en – werknemers in gesprek. In iedere stad staat een ander cao-thema centraal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: