FNV Horeca wil loonsverhoging van 7,25 procent

28 juni 2017 | Roy Spijker

Als het aan FNV Horeca ligt gaan de lonen in de horeca met 7,25 procent omhoog. Dat heeft de werknemersorganisatie in een persbericht laten weten. FNV Horeca wil deze zomer samen met Koninklijke Horeca Nederland om de tafel gaan zitten om nieuwe cao-afspraken te maken over loon, werktijden en scholing. Het doel is om werken in de horeca weer aantrekkelijker te maken, omdat volgens het FNV op dit moment de kwaliteit van de branche in gevaar is door het personeelstekort.

Bea van den Bosch, campagneleider FNV Horeca: "Het is van levensbelang om gekwalificeerde en gemotiveerde horecamedewerkers beter te waarderen en in hen te investeren. Zo blijven zij langer behouden voor de sector en dit is een gezamenlijk belang van werknemers en werkgevers."

Loonsverhoging
Gezien de stijgende horecaomzetten op rij stelt FNV Horeca een loonsverhoging voor van 4,75 procent met terugwerkende kracht voor de periode 2013-2016, aangevuld met een loonsverhoging van 2,5 procent voor 2017.

Personeelstekort
Volgens cijfers van het CBS is het aantal vacatures in de horeca in twee jaar gestegen van 64.000 in 2014 tot 84.000 in 2016, een stijging van 30%. Volgens het UWV is de vacaturegraad in de horeca ongeveer twee keer zo hoog als gemiddeld. Dit komt door een hoog personeelsverloop en het grote aandeel tijdelijke contracten. Verwacht wordt dat het aantal vacatures in de horeca nog verder zal toenemen.

Slechtst betaalde sector Nederland
Sinds april 2014 heeft de horeca geen cao en werkt het personeel onder uitgeklede arbeidsvoorwaarden. De 335.000 horecamedewerkers hebben al vier jaar geen loonsverhoging ontvangen terwijl wel van hen verwacht werd personeelstekorten op te vangen.

Door het lage loon, lange werkdagen, hoge werkdruk en onbetaalde overuren besluiten veel horecamedewerkers de sector binnen een paar jaar te verlaten. De horeca is volgens het CBS de slechtst betaalde sector.

Activiteiten zomermaanden
FNV Horeca vraagt via de campagne ‘Horeca verdient beter’ (#hvb) aandacht voor betere arbeidsvoorwaarden in de horeca. Met filmpjes en activiteiten worden horecamedewerkers én gasten op ludieke wijze opgeroepen samen met FNV Horeca in actie te komen.

Woensdag 28 juni start FNV Horeca een drie-stedentour. Tijdens deze tour gaat de bond met horecawerkgevers en – werknemers in gesprek. In iedere stad staat een ander cao-thema centraal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: