Deel je passie met de wereld! (1/6)

19 december 2011 |
Deel je passie met de wereld! (1/6)<

Horeca staat voor passie en beleving. Maar de tijd dat die passie en beleving alleen binnen de vier muren van een horeca-etablissement plaatsvond, ligt definitief achter ons. Want sinds de opkomst van Social Media is de
tijdspanne van de beleving enorm uitgerekt. Voor de gast begint de beleving ruim voor het eerste biertje getapt, de stoel aangeschoven of de jas aangenomen is. Dat signaleren Social Media-watchers Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl
Serieus nadenken
Volgens beide adviseurs op het gebied van Social Media doen horecaondernemers er verstandig aan serieus na te denken over de mogelijkheden van Social Media. Mogelijkheden die hen in staat stellen de passie en beleving die ze willen uitdragen ook buiten de eigen zaak te faciliteren.

Gast 2.0
“Het perfecte avondje uit en het leukste weekendje weg beginnen voor de gast 2.0 soms wel weken van tevoren”, vertelt Edith Scholte. Zij studeerde aan de Hoge Hotelschool en is genomineerd voor de ‘Hotello of the Year Award 2011’. “Niets wordt nog aan het toeval overgelaten. De onuitputtelijke bron van informatie op het internet, waarvan een groot deel van Social Media komt, helpt daarbij. Daarom behoeft het geen verdere uitleg dat het van wezenlijk belang is dat je vindbaar bent op het internet. Alleen een mooie website volstaat daarbij al lang niet meer.”

Bedrijfsresultaat
Het is niet alleen noodzakelijk om vindbaar te zijn voor de langetermijnbeleving van je potentiële klanten. Het ‘nu’ is eveneens van groot belang. Ook hierbij kunnen Social Media een grote rol spelen ten gunste van het bedrijfsresultaat. Zelf gebruikt Scholte als voorbeeld een vriendinnenweekendje in de Elzas. Een weekend waarin heerlijk eten en prachtige wijnen de boventoon voerden, maar waar wel rekening moest worden gehouden met de glutenallergie van één van de reisgenotes. Social Media bood uitkomst, want ‘Gluten Free Alsace’ leverde tientallen hits op. En dus gingen de vriendinnen naar wat waarschijnlijk een van de vele glutenvrije restaurants in de Elzas is, maar wel een van de weinige restaurants die zich zo liet vinden.

Last-minute-beslissingen
“Daarin heeft deze restauranthouder zich weten te onderscheiden van de rest”, stelt Scholte. “Het besef dat je als ondernemer je beleving kunt uitbouwen dankzij Social Media is niet genoeg. Je moet je ook beseffen dat er veel last-minute-beslissingen worden genomen waarbij je wel degelijk invloed hebt op de uitkomst. Mits je maar vindbaar bent onder de juiste parameters.”

Zichtbaar en vindbaar
“Daar gaat het echt om”, valt Beker bij. “We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Wil je als horecaondernemer de vruchten plukken van Social Media, dan moet je zichtbaar en vindbaar zijn. Of het nu gaat om een glutenvrij menu, het beste kopje koffie met de lekkerste appeltaart, uitstekende service en gastvrijheid of unieke arrangementen – alles kan gebruikt worden om je bij de gebruikers van Social Media in de kijker te spelen. Op elk moment van de dag, welteverstaan. Met bijna vijf miljoen Facebook-gebruikers, drie miljoen ‘LinkedIn’ers’, een half miljoen Twitteraars en honderdduizenden ‘early adapters’ van Sociale Media als FourSquare en Flickr is dat geen geringe doelgroep.”

Groeicijfers
De komende vijf edities gaan Scholte en Beker in vijf artikelen dieper in op de mogelijkheden van Social Media in het algemeen en over de mogelijkheden van Twitter, Facebook en LinkedIn in het bijzonder. Daarnaast wordt een artikel gewijd aan een betrekkelijk nieuw fenomeen dat vooral opvalt vanwege de enorme groeicijfers en bij uitstek een tool is voor de horeca: location based marketing.

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte

Socialmediaworkshops.nl
Dit was het eerste artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 26 december is het tweede artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Bier Achtergronden
Koninklijke Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik

?Koninklijke Grolsch gaat al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren. Barvrijwilligers kunnen sinds deze maand via de Enschedese brouwer een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) training ...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: