Deel je passie met de wereld! (1/6)

19 december 2011 |
Deel je passie met de wereld! (1/6)<

Horeca staat voor passie en beleving. Maar de tijd dat die passie en beleving alleen binnen de vier muren van een horeca-etablissement plaatsvond, ligt definitief achter ons. Want sinds de opkomst van Social Media is de
tijdspanne van de beleving enorm uitgerekt. Voor de gast begint de beleving ruim voor het eerste biertje getapt, de stoel aangeschoven of de jas aangenomen is. Dat signaleren Social Media-watchers Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl
Serieus nadenken
Volgens beide adviseurs op het gebied van Social Media doen horecaondernemers er verstandig aan serieus na te denken over de mogelijkheden van Social Media. Mogelijkheden die hen in staat stellen de passie en beleving die ze willen uitdragen ook buiten de eigen zaak te faciliteren.

Gast 2.0
“Het perfecte avondje uit en het leukste weekendje weg beginnen voor de gast 2.0 soms wel weken van tevoren”, vertelt Edith Scholte. Zij studeerde aan de Hoge Hotelschool en is genomineerd voor de ‘Hotello of the Year Award 2011’. “Niets wordt nog aan het toeval overgelaten. De onuitputtelijke bron van informatie op het internet, waarvan een groot deel van Social Media komt, helpt daarbij. Daarom behoeft het geen verdere uitleg dat het van wezenlijk belang is dat je vindbaar bent op het internet. Alleen een mooie website volstaat daarbij al lang niet meer.”

Bedrijfsresultaat
Het is niet alleen noodzakelijk om vindbaar te zijn voor de langetermijnbeleving van je potentiële klanten. Het ‘nu’ is eveneens van groot belang. Ook hierbij kunnen Social Media een grote rol spelen ten gunste van het bedrijfsresultaat. Zelf gebruikt Scholte als voorbeeld een vriendinnenweekendje in de Elzas. Een weekend waarin heerlijk eten en prachtige wijnen de boventoon voerden, maar waar wel rekening moest worden gehouden met de glutenallergie van één van de reisgenotes. Social Media bood uitkomst, want ‘Gluten Free Alsace’ leverde tientallen hits op. En dus gingen de vriendinnen naar wat waarschijnlijk een van de vele glutenvrije restaurants in de Elzas is, maar wel een van de weinige restaurants die zich zo liet vinden.

Last-minute-beslissingen
“Daarin heeft deze restauranthouder zich weten te onderscheiden van de rest”, stelt Scholte. “Het besef dat je als ondernemer je beleving kunt uitbouwen dankzij Social Media is niet genoeg. Je moet je ook beseffen dat er veel last-minute-beslissingen worden genomen waarbij je wel degelijk invloed hebt op de uitkomst. Mits je maar vindbaar bent onder de juiste parameters.”

Zichtbaar en vindbaar
“Daar gaat het echt om”, valt Beker bij. “We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Wil je als horecaondernemer de vruchten plukken van Social Media, dan moet je zichtbaar en vindbaar zijn. Of het nu gaat om een glutenvrij menu, het beste kopje koffie met de lekkerste appeltaart, uitstekende service en gastvrijheid of unieke arrangementen – alles kan gebruikt worden om je bij de gebruikers van Social Media in de kijker te spelen. Op elk moment van de dag, welteverstaan. Met bijna vijf miljoen Facebook-gebruikers, drie miljoen ‘LinkedIn’ers’, een half miljoen Twitteraars en honderdduizenden ‘early adapters’ van Sociale Media als FourSquare en Flickr is dat geen geringe doelgroep.”

Groeicijfers
De komende vijf edities gaan Scholte en Beker in vijf artikelen dieper in op de mogelijkheden van Social Media in het algemeen en over de mogelijkheden van Twitter, Facebook en LinkedIn in het bijzonder. Daarnaast wordt een artikel gewijd aan een betrekkelijk nieuw fenomeen dat vooral opvalt vanwege de enorme groeicijfers en bij uitstek een tool is voor de horeca: location based marketing.

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte

Socialmediaworkshops.nl
Dit was het eerste artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 26 december is het tweede artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: