De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

13 mei 2019 | Monique van Gevelt

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden.

Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene ondernemer makkelijk af, terwijl de ander wikt en weegt. Ik werk veel met ondernemers die in een groei- of veranderfase zitten en die aspiraties hebben voor hun toekomst. Ze willen hun bedrijf uitbreiden en optimaliseren, bedrijf nummer X opzetten of afscheid nemen van hun huidige horecazaak en een nieuw concept opstarten. Dikke kans op groeistuipen.

Want er zijn 1001 dingen waar je rekening mee moet houden. Of jouw financiële middelen toereikend zijn, je concept sterk genoeg is, de markt er klaar voor is en waar je goede medewerkers vindt. Groei en expansie hebben een grote impact op jouw leven en dat van je naasten. Dan ga je niet over een nacht ijs. Het begint al met de locatie. Laten wij die eens uitlichten:

Waarom deze locatie?

Het kan zijn dat je een concept in gedachten hebt en zoekt naar een passende locatie. Of je hebt een locatie en zoekt een passend concept.

Als het concept jouw uitgangspunt is, dan zal het gebouw en de locatie het concept moeten dienen. Is het bijvoorbeeld een A-locatie met veel passanten of juist een locatie waar je bewust naartoe moet rijden? Past de apparatuur in het gebouw, hoe is de routing, zijn er parkeerplaatsen? Andersom kan het zijn dat je een fantastische locatie vindt en je een concept voor die locatie en dat gebouw gaat ontwikkelen.

Maak een lijst van alle belangrijke aspecten waar een locatie aan moet voldoen. En bepaal wat de 5 doorslaggevende punten zijn voor een GO. Zo haal je de emotie uit de beslissing. En als een locatie dan niet voldoet aan jouw criteria, doe het dan niet. Ook al moet je langer zoeken.

Wat kost deze locatie?

Maak een goede calculatie en budgettering. Wat verwacht je aan omzet, wat wordt je kostenstructuur en hoeveel hou je over aan het eind van de streep? Zet meerdere scenario’s naast elkaar en ga nooit uit van een zogenaamd ‘best case scenario’, maar ben eerder realistisch en sceptisch. De huur moet in balans zijn met de te realiseren omzet. Ben niet te rooskleurig over omzetten, want je hangt als je huur in verhouding te hoog blijkt.

Wat staat er nou echt in het huurcontract?

Bestudeer het contract grondig, inclusief de kleine lettertjes. Laat er een professional naar kijken. Het venijn zit vaak in de voorwaarden of zinsconstructies waar je als leek snel overheen leest. Maak geen aannames dat het wel snor zit en geloof de wederpartij niet op hun blauwe ogen. De verhuurder heeft zelden dezelfde belangen als jij. Alle afspraken horen zwart op wit vastgelegd. Dit is cruciaal om fatsoenlijk te kunnen ondernemen.

Zorg ook dat de huurperiode niet te kort of te lang is. Zo kan het zijn dat je net lekker gaat draaien en het omslagpunt bereikt op het moment dat je huurcontract afloopt. Dat is niet het fijnste moment om je huurcontract te heronderhandelen, want de verhuurder ziet kansen om de huur te verhogen. Probeer opties en mogelijkheden in het huurcontract op te nemen, zodat je kan manoeuvreren.

Wat mag op deze locatie?

Een locatie mag dan wel perfect lijken, maar of die dat is moet nog blijken. Controleer altijd dat wat je van plan bent wel mág en kán op die plek. Check bij de gemeente wat voor vergunningen nodig zijn en wat het bestemmingsplan is. Hoe is de relatie met de buurt en wat voor verdere haken en ogen kleven er aan de locatie. Je zal niet de eerste zijn die een groot terras ambieert, maar de vergunning niet rond krijgt omdat de buren een procedure starten.

Of je nou een briljant concept hebt bedacht of je iets zoekt voor een bewezen formule, locatie is een belangrijke factor. Niet dat je altijd moet gaan voor een toplocatie. Er zijn bewijzen genoeg dat een sterk concept op een derderangs locatie goed kan uitpakken. Het gaat erom dat de plek optimaal is om jouw droom en ambitie te laten slagen.

Over Monique

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies (link: https://vangevelt.nl) en founding partner bij HorecaMonitor. (link: https://www.horecamonitor.nl). Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy (link: https://hm-academy.nl) op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Achtergronden
Man valt eigenaar café aan vanwege sluitingstijd

Nadat de eigenaar van een café op de Grote Markt in Bergen op Zoom besloot dat hij de deur ging sluiten, kwamen er nog een aantal personen het café binnen. Zij waren het hier niet mee eens en een 46-jarige man uit Tholen besluit daarom de eigenaar aan te vallen. De man is later aangeho...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: