Column: wat als je geen bier drinkt?

28 mei 2018 | Thijs Jacobs

Het gaat met de horeca in Nederland best goed, enkel de cafébranche blijft achter. Waarom weten wij toch niet te profiteren van het stijgende consumentenvertrouwen en de hogere bestedingen? Volgens mij komt het door een ‘tunnel view’, en dan zeer zeker met betrekking tot het drankenaanbod.

We focussen met zijn allen enorm op bier. Inmiddels biedt de doorsnee kroeg enkele tientallen verschillende, vaak lokale, biertjes aan. Heel leuk, goed zelfs, maar als je daarnaast enkel de standaard frisjes schenkt en slechts vier soorten wijn kan aanbieden, dan sla je de plank mis. Behalve als je een echt biercafé bent natuurlijk.

Ik zat dit weekend op het terras en was ‘de BOB’. Nooit leuk, maar wel zo veilig. Ik vroeg de serveerster om een bijzonder glaasje fris, en was benieuwd naar wat ik allemaal kon kiezen. Verder dan een behoorlijk standaard ginger ale uit een flesje met een leuk etiket kwamen we niet. Doodzonde.

Waarom maak je het cafébezoek ook voor de non-alcoholische gast niet tot een feest? Bijna ieder gezelschap heeft wel een ‘BOB’ of niet-alcoholdrinker in het midden, dus die moet dezelfde aandacht krijgen als de rest van de groep. Dat is gastvrijheid en daar staan we voor. Volgens mij moet het besef ontstaan dat er ook op het vlak van non-alcoholica een ruime en unieke kaart samen te stellen is. Verdiep je eens in de ‘mocktail’ - de cocktail zonder drank - en verschillende bijzondere frisdranken en sappen. Er gaat een wereld voor je open en het cafébezoek wordt ook voor de niet-bierdrinkers een feest. Weer een extra doelgroep erbij…

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Interview Wim Cox "Ik hou van quick and dirty"

Het was nooit zijn droom om horecaondernemer te worden. Maar na acht jaar atheneum en geen brandende ambitie om een vervolgstudie te volgen, belandde hij als gastheer in het hotel van zijn ouders. Niet wetende dat hij 35 jaar later op een terras in Roermond terug kan kijken op een florerend leven in...

Economie Achtergronden
Horecasector betaalt facturen het snelst

Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven is in het derde kwartaal van 2018 verslechterd. Facturen worden nu na gemiddeld 40,6 dagen voldaan. Dat is 0,7 dagen langzamer dan in het eerste half jaar van 2018. Dit blijkt uit de nieuwste Barometer Betaalgedrag van bedrijfsinformatiespecialist G...

Awards Bier
Dit is het lekkerste bockbier van Nederland

Bij Brouwerij Maximus in De Meern werd dit jaar door 132 proevers geproefd om te bepalen welk bockbier het lekkerste van Nederland is in 2018. Er werden 60 bockbieren geproefd, waarvan 32 in de categorie standaard tot en met 7 procent en 28 in de categorie zwaar boven de 7 procent. De prijzen bi...

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: