Column: wat als je geen bier drinkt?

28 mei 2018 | Thijs Jacobs

Het gaat met de horeca in Nederland best goed, enkel de cafébranche blijft achter. Waarom weten wij toch niet te profiteren van het stijgende consumentenvertrouwen en de hogere bestedingen? Volgens mij komt het door een ‘tunnel view’, en dan zeer zeker met betrekking tot het drankenaanbod.

We focussen met zijn allen enorm op bier. Inmiddels biedt de doorsnee kroeg enkele tientallen verschillende, vaak lokale, biertjes aan. Heel leuk, goed zelfs, maar als je daarnaast enkel de standaard frisjes schenkt en slechts vier soorten wijn kan aanbieden, dan sla je de plank mis. Behalve als je een echt biercafé bent natuurlijk.

Ik zat dit weekend op het terras en was ‘de BOB’. Nooit leuk, maar wel zo veilig. Ik vroeg de serveerster om een bijzonder glaasje fris, en was benieuwd naar wat ik allemaal kon kiezen. Verder dan een behoorlijk standaard ginger ale uit een flesje met een leuk etiket kwamen we niet. Doodzonde.

Waarom maak je het cafébezoek ook voor de non-alcoholische gast niet tot een feest? Bijna ieder gezelschap heeft wel een ‘BOB’ of niet-alcoholdrinker in het midden, dus die moet dezelfde aandacht krijgen als de rest van de groep. Dat is gastvrijheid en daar staan we voor. Volgens mij moet het besef ontstaan dat er ook op het vlak van non-alcoholica een ruime en unieke kaart samen te stellen is. Verdiep je eens in de ‘mocktail’ - de cocktail zonder drank - en verschillende bijzondere frisdranken en sappen. Er gaat een wereld voor je open en het cafébezoek wordt ook voor de niet-bierdrinkers een feest. Weer een extra doelgroep erbij…

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Cocktails
Wordt Tess Posthumus beste bartender ter wereld?

Voor het derde achtereenvolgende jaar maakt Tess Posthumus kans op de titel ‘International Bartender of the Year’. Daarnaast is de bar Flying Dutchmen Cocktails, die ze begin dit jaar samen met Timo Janse opende genomineerd in de categorie 'Best New International Cocktail Bar'. V...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Advertorial
Fonte Frappés: veganistisch, minder zoet en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Achtergronden Wijn
Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen

Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen, zo blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Polytechnische Universiteit van Madrid. Zij kwamen tot deze conclusie nadat 280 vrijwilligers een blinde smaaktest hadden gedaan. Hierbij moesten zes wijnen geproefd worden, zo lezen we op hln.be. Gelukza...

Columns Achtergronden
Column: maak van het WK gewoon een ander feestje

Het WK Voetbal is binnen de horeca taditioneel het domein van de cafés. Jammer dat onze mannen er dit keer niet bij zijn, maar dat is natuurlijk geen reden om het feest aan ons voorbij te laten gaan. En met al die mensen met buitenlandse roots in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om toch...

Koffie & thee Internationaal
Mondiale koffiesector gebouwd op drijfzand

Terwijl grote fusies en overnames de toon zetten in de koffie-industrie en investeerders miljarden euro’s steken in het eindproduct, verkeert de koffieproductie in zwaar weer. Dit raakt de waarde en economische perspectieven in de hele keten, van koffieboer tot consument. Als het inkomen van b...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: