Column: wat als je geen bier drinkt?

28 mei 2018 | Thijs Jacobs

Het gaat met de horeca in Nederland best goed, enkel de cafébranche blijft achter. Waarom weten wij toch niet te profiteren van het stijgende consumentenvertrouwen en de hogere bestedingen? Volgens mij komt het door een ‘tunnel view’, en dan zeer zeker met betrekking tot het drankenaanbod.

We focussen met zijn allen enorm op bier. Inmiddels biedt de doorsnee kroeg enkele tientallen verschillende, vaak lokale, biertjes aan. Heel leuk, goed zelfs, maar als je daarnaast enkel de standaard frisjes schenkt en slechts vier soorten wijn kan aanbieden, dan sla je de plank mis. Behalve als je een echt biercafé bent natuurlijk.

Ik zat dit weekend op het terras en was ‘de BOB’. Nooit leuk, maar wel zo veilig. Ik vroeg de serveerster om een bijzonder glaasje fris, en was benieuwd naar wat ik allemaal kon kiezen. Verder dan een behoorlijk standaard ginger ale uit een flesje met een leuk etiket kwamen we niet. Doodzonde.

Waarom maak je het cafébezoek ook voor de non-alcoholische gast niet tot een feest? Bijna ieder gezelschap heeft wel een ‘BOB’ of niet-alcoholdrinker in het midden, dus die moet dezelfde aandacht krijgen als de rest van de groep. Dat is gastvrijheid en daar staan we voor. Volgens mij moet het besef ontstaan dat er ook op het vlak van non-alcoholica een ruime en unieke kaart samen te stellen is. Verdiep je eens in de ‘mocktail’ - de cocktail zonder drank - en verschillende bijzondere frisdranken en sappen. Er gaat een wereld voor je open en het cafébezoek wordt ook voor de niet-bierdrinkers een feest. Weer een extra doelgroep erbij…

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: