Column: maak van het WK gewoon een ander feestje

14 juni 2018 | Thijs Jacobs

Het WK Voetbal is binnen de horeca taditioneel het domein van de cafés. Jammer dat onze mannen er dit keer niet bij zijn, maar dat is natuurlijk geen reden om het feest aan ons voorbij te laten gaan. En met al die mensen met buitenlandse roots in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om toch nog een feestje te bouwen.

Natuurlijk doet Marokko mee (er wonen bijna 400.000 Marokkanen in Nederland) en kun je daar mooi op inspelen. Belgen zijn er ook wel, maar wist je dat er zo'n 150.000 Polen in Nederland wonen? Polen houden van bier en voetbal, dus met een Poolse vlag voor het raam en Pools bier in de koelkast kun je een mooi feestje bouwen. 
In totaal zijn er bijna vier miljoen Nederlanders (!) met een migratieachtergrond, dus duik even in de demografie van de omgeving van je kroeg en je ziet welke vlag je - tijdelijk - voor het raam kunt hangen. 

Overigens is het aantal Duitsers in Nederland volgens het CBS gedaald, terwijl het aantal immigranten uit nieuwe EU-landen steeg. Het aantal autochtone Nederlanders daalde licht.

Ook kleine landen die aan het WK meedoen hebben een grote schare fanatieke voetbalvolgers. Zij verzamelen zich graag in de grote steden om gezamenlijk voetbal te kijken. Ik kan het zelf weten, aangezien mijn vrouw IJslandse is en we de IJslandse vlag al voor het raam hebben hangen. Voor ons is dit dus 'het WK der WK's', IJsland is er immers voor het eerst bij. Geweldig! Op social media zie ik dan ook her en der oproepen van IJslanders om in 'kroeg X' samen voetbal te gaan kijken. En ja, ze lusten wel een pilsje, dus je hebt er goede klanten aan.

Eigenlijk gaat dit stukje helemaal niet over IJsland of Marokko, maar over kansen. Helemaal geen voetbalevenement organiseren in je café is gewoon een gemiste kans. Ook al is Nederland er een keer niet bij. Als je in bepaalde Facebookgroepen je evenement deelt, dan komen daar vast geïnteresseerde expats of Nederlanders met een migratieachtergrond op af. Kies gewoon eens een andere doelgroep, heb je direct kans dat zij je kroeg leren kennen en later terugkomen. 
Zo, vandaag trappen we af en hier in huis gaan we zaterdag duimen voor onze mannen die Argentinië hopelijk met een nulletje of zes van de mat sturen. Hoop doet leven...

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: