Column: maak van het WK gewoon een ander feestje

14 juni 2018 | Thijs Jacobs

Het WK Voetbal is binnen de horeca taditioneel het domein van de cafés. Jammer dat onze mannen er dit keer niet bij zijn, maar dat is natuurlijk geen reden om het feest aan ons voorbij te laten gaan. En met al die mensen met buitenlandse roots in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om toch nog een feestje te bouwen.

Natuurlijk doet Marokko mee (er wonen bijna 400.000 Marokkanen in Nederland) en kun je daar mooi op inspelen. Belgen zijn er ook wel, maar wist je dat er zo'n 150.000 Polen in Nederland wonen? Polen houden van bier en voetbal, dus met een Poolse vlag voor het raam en Pools bier in de koelkast kun je een mooi feestje bouwen. 
In totaal zijn er bijna vier miljoen Nederlanders (!) met een migratieachtergrond, dus duik even in de demografie van de omgeving van je kroeg en je ziet welke vlag je - tijdelijk - voor het raam kunt hangen. 

Overigens is het aantal Duitsers in Nederland volgens het CBS gedaald, terwijl het aantal immigranten uit nieuwe EU-landen steeg. Het aantal autochtone Nederlanders daalde licht.

Ook kleine landen die aan het WK meedoen hebben een grote schare fanatieke voetbalvolgers. Zij verzamelen zich graag in de grote steden om gezamenlijk voetbal te kijken. Ik kan het zelf weten, aangezien mijn vrouw IJslandse is en we de IJslandse vlag al voor het raam hebben hangen. Voor ons is dit dus 'het WK der WK's', IJsland is er immers voor het eerst bij. Geweldig! Op social media zie ik dan ook her en der oproepen van IJslanders om in 'kroeg X' samen voetbal te gaan kijken. En ja, ze lusten wel een pilsje, dus je hebt er goede klanten aan.

Eigenlijk gaat dit stukje helemaal niet over IJsland of Marokko, maar over kansen. Helemaal geen voetbalevenement organiseren in je café is gewoon een gemiste kans. Ook al is Nederland er een keer niet bij. Als je in bepaalde Facebookgroepen je evenement deelt, dan komen daar vast geïnteresseerde expats of Nederlanders met een migratieachtergrond op af. Kies gewoon eens een andere doelgroep, heb je direct kans dat zij je kroeg leren kennen en later terugkomen. 
Zo, vandaag trappen we af en hier in huis gaan we zaterdag duimen voor onze mannen die Argentinië hopelijk met een nulletje of zes van de mat sturen. Hoop doet leven...

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: