Column Fiona de Lange: Belgisch bier floreert en dat blijft zo!

31 juli 2017 | Fiona de Lange

Het afgelopen jaar blijft de discussie maar aanwakkeren dat Belgisch bier passé is en dat ze door de wereld voorbij zijn gestreefd. Voor mij onbegrijpelijk. Al eeuwen staan ze bekend om de bieren die ze brouwen én heel goed brouwen. De blonde bieren zijn met een grote glimlach door Nederlandse, kleine brouwerijen als basis gebruikt voor nieuwe, innovatieve creaties. Voordat de Nederlandse craft bier revolutie goed en wel begon, kreeg ik bij iedere nieuwe, kleine brouwerij een blond bier of een dubbel aangereikt. Dit is precies waar veel Belgische familiebrouwerijen om bekend staan! 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

Belgen innoveren wel maar communiceren later
Nederlanders en Amerikanen blazen hoog van de toren bij de lancering van een nieuw bier. Belgen zijn voorzichtiger: ze kijken hoe iets nieuws ontvangen wordt en communiceren de trend pas als het bier na een paar jaar de harten van de bierliefhebber heeft veroverd. 

Op Belgische beurzen en bierfestivals krijg ik naast het traditionele assortiment ook stuk voor stuk bieren die passen in nieuwe trends. IPA’s die niet altijd zo genoemd worden op de fles (Delirium Argentum) of vatgerijpte bieren, zoals de Bush Prestige van Dubuisson of de Gouden Carolus Indulgence met een whisky infusion. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Onherkenbaar
Schoenmaker, blijf bij je leest, luidt het aloude spreekwoord. En dat is wat Belgische brouwerijen doen en moeten doen, in plaats van hun DNA, hun roots en al hun bieren waar ze om bekend zijn overboord gooien. De Koninck werkt terecht aan een nieuwe identiteit om het merk een toekomst te geven. Maar in het nieuwe bier ‘Lost in spicy’ is volgens een fervent De Koninck drinker het amberbiermerk niet meer te herkennen. En daarmee is de cirkel wat mij betreft dus rond. 

Variatie en kwaliteit
Nederlandse brouwerijen zijn heel goed bezig om ons gebrek aan tradities te compenseren met innovaties. Maar nu is het de taak aan de brouwers om de nieuwe creaties ook in iets grotere hoeveelheden met een goede, stabiele kwaliteit aan te bieden. Dat dit een uitdaging is, blijkt uit de vele reacties die ik de laatste maanden krijg van kleine tot grote en zeer gespecialiseerde biercafés. De wisselende en soms slechte kwaliteit is voor cafés reden om het assortiment van kleine brouwerijen te beperken en daarnaast een gedegen Belgisch bierassortiment aan te bieden met mooie ijzersterke klassiekers. Laten we stoppen met een wedstrijd Nederland-België en genieten van een gevarieerd bierlandschap met goede, stabiele en kwalitatieve bieren!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Dwangsom voor horecaondernemer

Een horeca-uitbater in Bergen op Zoom heeft een last onder dwangsom opgelegd gekregen van de gemeente Bergen op Zoom, zo lezen we op internetbode.nl. Forse boete Het college van burgemeester en wethouders heeft dit laten weten. Het besluit is genomen om nieuwe overschrijdingen van de geluidsno...

Utrecht CityTrip
CityTrip Utrecht: Interview 30ml Coffee Roasters Koffiebar

Kwaliteit van koffie verschilt sterk De koffie is in de horeca niet overal van goede kwaliteit volgens de koffiefanaat. "Met alle respect; de koffie die je bij de groothandel koopt, is maanden geleden ingepakt. Die van ons is slechts hooguit een paar dagen voor levering gebrand. Dat is een were...

Drinks Achtergronden
Klacht tegen campagne 'Neuken Liqueur'

Nee, het is geen 1 april-grap. STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie. De naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt achten STIVA en SpiritsNL in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA....

Bezorgen
Online platform ‘KEDAI’ geeft foodondernemers hun onafhankelijkheid terug

Het nieuwe online platform Kedai (Kedai betekent winkel) geeft fastfood- en bezorgrestaurant-ondernemers hun onafhankelijkheid weer terug. Het platform biedt, anders dan de huidige aanbieders, een model waarbij deze ondernemers deels eigenaar kunnen worden van het platform. De afhankelijkheid van gr...

Achtergronden
Top 10 best gelezen artikelen op decafekrant.nl

Het einde van het jaar nadert. Tijd om terug te blikken op een bewogen jaar. We hebben een overzicht gemaakt van de meest gelezen artikelen op decafekrant.nl. 1. Column: Café-eigenaren zijn geen wetshandhavers Best gelezen dit jaar? Een Column van redacteur Thijs Jacobs over een plannetje...

Achtergronden
Horeca Den Bosch beperkt geluidsoverlast tijdens carnaval

Geen versterkte muziek na tien uur 's avonds en de deuren van horecazaken in de binnenstad om middernacht dicht... Het zijn voorbeelden van maatregelen die de Bossche horeca zelf heeft ingesteld om overlast voor binnenstadbewoners tijdens carnaval te beperken, zo lezen we op de website van DTV D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: