Column Fiona de Lange: Belgisch bier floreert en dat blijft zo!

31 juli 2017 | Fiona de Lange

Het afgelopen jaar blijft de discussie maar aanwakkeren dat Belgisch bier passé is en dat ze door de wereld voorbij zijn gestreefd. Voor mij onbegrijpelijk. Al eeuwen staan ze bekend om de bieren die ze brouwen én heel goed brouwen. De blonde bieren zijn met een grote glimlach door Nederlandse, kleine brouwerijen als basis gebruikt voor nieuwe, innovatieve creaties. Voordat de Nederlandse craft bier revolutie goed en wel begon, kreeg ik bij iedere nieuwe, kleine brouwerij een blond bier of een dubbel aangereikt. Dit is precies waar veel Belgische familiebrouwerijen om bekend staan! 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

Belgen innoveren wel maar communiceren later
Nederlanders en Amerikanen blazen hoog van de toren bij de lancering van een nieuw bier. Belgen zijn voorzichtiger: ze kijken hoe iets nieuws ontvangen wordt en communiceren de trend pas als het bier na een paar jaar de harten van de bierliefhebber heeft veroverd. 

Op Belgische beurzen en bierfestivals krijg ik naast het traditionele assortiment ook stuk voor stuk bieren die passen in nieuwe trends. IPA’s die niet altijd zo genoemd worden op de fles (Delirium Argentum) of vatgerijpte bieren, zoals de Bush Prestige van Dubuisson of de Gouden Carolus Indulgence met een whisky infusion. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Onherkenbaar
Schoenmaker, blijf bij je leest, luidt het aloude spreekwoord. En dat is wat Belgische brouwerijen doen en moeten doen, in plaats van hun DNA, hun roots en al hun bieren waar ze om bekend zijn overboord gooien. De Koninck werkt terecht aan een nieuwe identiteit om het merk een toekomst te geven. Maar in het nieuwe bier ‘Lost in spicy’ is volgens een fervent De Koninck drinker het amberbiermerk niet meer te herkennen. En daarmee is de cirkel wat mij betreft dus rond. 

Variatie en kwaliteit
Nederlandse brouwerijen zijn heel goed bezig om ons gebrek aan tradities te compenseren met innovaties. Maar nu is het de taak aan de brouwers om de nieuwe creaties ook in iets grotere hoeveelheden met een goede, stabiele kwaliteit aan te bieden. Dat dit een uitdaging is, blijkt uit de vele reacties die ik de laatste maanden krijg van kleine tot grote en zeer gespecialiseerde biercafés. De wisselende en soms slechte kwaliteit is voor cafés reden om het assortiment van kleine brouwerijen te beperken en daarnaast een gedegen Belgisch bierassortiment aan te bieden met mooie ijzersterke klassiekers. Laten we stoppen met een wedstrijd Nederland-België en genieten van een gevarieerd bierlandschap met goede, stabiele en kwalitatieve bieren!
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Rotterdam
Luxor Theater Rotterdam kiest voor nieuwe partner Bierbrouwerij AB InBev

Luxor Theater Rotterdam kiest voor Bierbrouwerij AB InBev als nieuwe bierpartner. De brouwer gaat tenminste de komende vijf jaar zowel het oude als het nieuwe Luxor Theater van bier voorzien. Bud komt op alle locaties als hoofdmerk op tap. Daarnaast zetten de partners in op een breed aanbod alcoholv...

Bier Achtergronden
Bavaria pleit voor Nobelprijs voor de Vrede voor carnaval

Ook dit jaar maakt Bavaria een duidelijk statement rond carnaval; namelijk dat carnaval de Nobelprijs voor de Vrede verdient. Het feest brengt mensen dichter bij elkaar, ongeacht leeftijd, opleiding, religie, geaardheid, huidskleur of politieke voorkeur. Zelfs de grootste vijanden zijn de vrolijkste...

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: