Column Fiona de Lange: Belgisch bier floreert en dat blijft zo!

31 juli 2017 | Fiona de Lange

Het afgelopen jaar blijft de discussie maar aanwakkeren dat Belgisch bier passé is en dat ze door de wereld voorbij zijn gestreefd. Voor mij onbegrijpelijk. Al eeuwen staan ze bekend om de bieren die ze brouwen én heel goed brouwen. De blonde bieren zijn met een grote glimlach door Nederlandse, kleine brouwerijen als basis gebruikt voor nieuwe, innovatieve creaties. Voordat de Nederlandse craft bier revolutie goed en wel begon, kreeg ik bij iedere nieuwe, kleine brouwerij een blond bier of een dubbel aangereikt. Dit is precies waar veel Belgische familiebrouwerijen om bekend staan! 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

Belgen innoveren wel maar communiceren later
Nederlanders en Amerikanen blazen hoog van de toren bij de lancering van een nieuw bier. Belgen zijn voorzichtiger: ze kijken hoe iets nieuws ontvangen wordt en communiceren de trend pas als het bier na een paar jaar de harten van de bierliefhebber heeft veroverd. 

Op Belgische beurzen en bierfestivals krijg ik naast het traditionele assortiment ook stuk voor stuk bieren die passen in nieuwe trends. IPA’s die niet altijd zo genoemd worden op de fles (Delirium Argentum) of vatgerijpte bieren, zoals de Bush Prestige van Dubuisson of de Gouden Carolus Indulgence met een whisky infusion. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Onherkenbaar
Schoenmaker, blijf bij je leest, luidt het aloude spreekwoord. En dat is wat Belgische brouwerijen doen en moeten doen, in plaats van hun DNA, hun roots en al hun bieren waar ze om bekend zijn overboord gooien. De Koninck werkt terecht aan een nieuwe identiteit om het merk een toekomst te geven. Maar in het nieuwe bier ‘Lost in spicy’ is volgens een fervent De Koninck drinker het amberbiermerk niet meer te herkennen. En daarmee is de cirkel wat mij betreft dus rond. 

Variatie en kwaliteit
Nederlandse brouwerijen zijn heel goed bezig om ons gebrek aan tradities te compenseren met innovaties. Maar nu is het de taak aan de brouwers om de nieuwe creaties ook in iets grotere hoeveelheden met een goede, stabiele kwaliteit aan te bieden. Dat dit een uitdaging is, blijkt uit de vele reacties die ik de laatste maanden krijg van kleine tot grote en zeer gespecialiseerde biercafés. De wisselende en soms slechte kwaliteit is voor cafés reden om het assortiment van kleine brouwerijen te beperken en daarnaast een gedegen Belgisch bierassortiment aan te bieden met mooie ijzersterke klassiekers. Laten we stoppen met een wedstrijd Nederland-België en genieten van een gevarieerd bierlandschap met goede, stabiele en kwalitatieve bieren!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu echt zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooit. D...

Events Achtergronden
Groot succes voor horecavakbeurs HorecaEvenTT

De elfde editie van de horecavakbeurs HorecaEvenTT, die van 5 tot en met 7 februari in Assen werd gehouden, is op alle fronten een groot succes geweest. De beurs noteerde een bezoekersrecord – vooral op de maandag was het gigantisch druk – een deelnemersrecord en een beursoppervlakte die...

Regelgeving KHN
KHN stuurt brandbrief naar staatssecretaris VWS over verbod rookruimten in de horeca

De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent kort gezegd dat, op basis van een WHO-verdrag, rookruimten in horeca-inrichtingen niet langer zijn toegestaan. Dat zorgt voor grote onrust bij veel horecaondernemers, want de uitspraak heeft grote impact op de gastvrijheid e...

Events Wijn
Wijntrainingen bij de Horeca Academie

Vanaf maart 2018 kan je op de Horeca Academie een wijntraining volgen. De Horeca Academie slaat hiervoor de handen in één met de WTOL Academy (Wijntraining Online). Het aanbod bestaat uit een basistraining en een training voor gevorderden. De vraag naar een goede wijntraining is altijd...

Interview KHN
De strijd tussen KHN en de marktleiders

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de hore...

Regelgeving
KHN noemt verbanning rookruimtes dramatisch

Horecabedrijven mogen geen aparte ruimte meer hebben voor rokers. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag vandaag, dinsdag 13 februari 2018, bepaald. De uitspraak is dramatisch voor horecabedrijven met een rookruimte. Rookverbod Sinds 1 juli 2008 geldt in de horeca een rookverbod. Voor speciaal ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: