Column Fiona de Lange: Belgisch bier floreert en dat blijft zo!

31 juli 2017 | Fiona de Lange

Het afgelopen jaar blijft de discussie maar aanwakkeren dat Belgisch bier passé is en dat ze door de wereld voorbij zijn gestreefd. Voor mij onbegrijpelijk. Al eeuwen staan ze bekend om de bieren die ze brouwen én heel goed brouwen. De blonde bieren zijn met een grote glimlach door Nederlandse, kleine brouwerijen als basis gebruikt voor nieuwe, innovatieve creaties. Voordat de Nederlandse craft bier revolutie goed en wel begon, kreeg ik bij iedere nieuwe, kleine brouwerij een blond bier of een dubbel aangereikt. Dit is precies waar veel Belgische familiebrouwerijen om bekend staan! 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

Belgen innoveren wel maar communiceren later
Nederlanders en Amerikanen blazen hoog van de toren bij de lancering van een nieuw bier. Belgen zijn voorzichtiger: ze kijken hoe iets nieuws ontvangen wordt en communiceren de trend pas als het bier na een paar jaar de harten van de bierliefhebber heeft veroverd. 

Op Belgische beurzen en bierfestivals krijg ik naast het traditionele assortiment ook stuk voor stuk bieren die passen in nieuwe trends. IPA’s die niet altijd zo genoemd worden op de fles (Delirium Argentum) of vatgerijpte bieren, zoals de Bush Prestige van Dubuisson of de Gouden Carolus Indulgence met een whisky infusion. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Onherkenbaar
Schoenmaker, blijf bij je leest, luidt het aloude spreekwoord. En dat is wat Belgische brouwerijen doen en moeten doen, in plaats van hun DNA, hun roots en al hun bieren waar ze om bekend zijn overboord gooien. De Koninck werkt terecht aan een nieuwe identiteit om het merk een toekomst te geven. Maar in het nieuwe bier ‘Lost in spicy’ is volgens een fervent De Koninck drinker het amberbiermerk niet meer te herkennen. En daarmee is de cirkel wat mij betreft dus rond. 

Variatie en kwaliteit
Nederlandse brouwerijen zijn heel goed bezig om ons gebrek aan tradities te compenseren met innovaties. Maar nu is het de taak aan de brouwers om de nieuwe creaties ook in iets grotere hoeveelheden met een goede, stabiele kwaliteit aan te bieden. Dat dit een uitdaging is, blijkt uit de vele reacties die ik de laatste maanden krijg van kleine tot grote en zeer gespecialiseerde biercafés. De wisselende en soms slechte kwaliteit is voor cafés reden om het assortiment van kleine brouwerijen te beperken en daarnaast een gedegen Belgisch bierassortiment aan te bieden met mooie ijzersterke klassiekers. Laten we stoppen met een wedstrijd Nederland-België en genieten van een gevarieerd bierlandschap met goede, stabiele en kwalitatieve bieren!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Horeca
De Dag van de Horecamedewerker op 25 september in Utrecht

FNV Horeca organiseert maandag 25 september De Dag van de Horecamedewerker in de Winkel van Sinkel in Utrecht. FNV Horeca vindt goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers in de horeca belangrijk. Tijdens De Dag van de Horecamedewerker staan de horecamedewerkers en het horecavak centraal. Wo...

Horeca Achtergronden
NVWA publiceert resultaten inspecties

Voedselveiligheid is van groot belang voor de consument. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) maakt de resultaten van inspecties van steeds meer steden inzichtelijk. Maandag wordt Den Haag aan de inspectiekaart toegevoegd, terwijl de resultaten van Utrecht al zichtbaar waren. De resulta...

Bier
'Hoppy Hour' om nieuw speciaalbier te promoten

AB InBev onthult een van zijn best bewaarde geheimen: Goose Island. Na een soft launch in 2016 lanceert AB InBev het Amerikaanse speciaalbiermerk dit jaar groots met een activatiecampagne in Nederland. Vanaf vandaag maken bierliefhebbers kennis met het ambachtelijke craft beer van de brouwerij uit C...

Economie Toerisme
CBS: Toerismesector blijft groeien

De toeristische bestedingen stegen in 2016 bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. De waarde van deze bestedingen bedraagt inmiddels 75,7 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Buitenlandse toerist drijfveer...

Bier Events
Gratis toegankelijk speciaalbierfestival in Grave

De Maaspoort organiseert voor de derde keer het Speciaal Bier Festival in het land van Maas en Waal en Cuijk. George en Hilde van Kuppeveld, de gastheer en gastvrouw, zorgen altijd voor een gezellig en hartelijk welkom. Zij bieden, voor de derde keer, een mooie gelegenheid om van een biertje te ge...

Achtergronden Blog
Actie borstvoeding geven in het openbaar: is dat nog nodig?

In de Wereld Borstvoeding Week is het Voedingscentrum de uitdaging aangegaan om Den Haag borstvoedings-vriendelijk(er) te maken. Is dat nodig? Wij denken van wel. Bijna een derde van de vrouwen (30,5%) voelt zich namelijk niet prettig bij het geven van borstvoeding in een openbare gelegenheid, zoals...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: