CityTrip Enschede: Interview 'Meisje'

29 januari 2018 | Thijs Jacobs

Nonna Timorason heeft vele omzwervingen gemaakt voordat haar droom werkelijkheid werd. Ze kocht op haar achttiende samen met vrienden een bar/bistro die failliet was gegaan. Dat ging best heel goed, totdat één van de vrienden er na vier jaar uit besloot te stappen. Hij kreeg immers een goede baan aangeboden. Op haar tweeëntwintigste startte Nonna vervolgens als koffiejuf bij een zorgverzekeraar. We gingen op bezoek in haar droomzaak: 'Meisje' in Enschede.

Van koffiejuf naar ondernemer

“Ik schonk niet alleen koffie, maar zorgde ook voor broodjes en soep”, vertelt Nonna. Het bleek een start van een carrière binnen het bedrijf. "Ik werd daarna immers cateringmanager en na vijftien jaar verschillende functies bekleed te hebben, werd ik gevraagd om de directie te ondersteunen. De grote gemene deler in al deze functies is het dienstverlenende aspect. Dat zit er bij mij blijkbaar in. Maar goed, toen de directeur werd ontslagen, zat ik er echt doorheen. Ik ging me afvragen wat ik echt wilde en liet me detacheren. Na een jaar heb ik besloten ontslag te nemen. Het was tijd voor iets anders.” Nonna pakte een paar jaar om als zzp’er afstand te nemen van haar verleden bij de zorgverzekeraar. Als interim-directiesecretaresse ging zij zelfstandig aan de slag, terwijl te tussendoor de mogelijkheden verkende om haar eigen koffie- en lunchzaak te kunnen openen. Dat was immers haar droom.

Financieel te dun

Twee jaar geleden kwam er een concrete kans. Via haar opdrachtgever kon Nonna een coachingstraject in. Dit bleek een eye-opener: “Ik bleek niet warm te worden van wat ik deed, al deed ik het goed en bleven de opdrachten binnenkomen. Mijn grootste drijfveer bleek gastvrijheid en verbinding van mensen. Om mijn droom te kunnen realiseren, had ik echter wel geld nodig. Daarom liet ik alles door mijn boekhouder doorrekenen en zocht ik de bank op. Ik keerde met hangende pootjes terug, ‘financieel te dun’… Dat was het oordeel van de bank. Ik besloot kapitaal te gaan genereren en later nog een poging te doen. Medio 2015 heb ik mijzelf drie maanden vrij gegeven, zodat ik met ‘Meisje’ aan de slag kon.”

Stage in een koffietentje

Om ervaring op te doen binnen de lunchroombranche greep Nonna de telefoon en belde een goede vriend.” Ik belde Tim, een jongen die in Leeuwarden een leuke koffietent had en waar ik graag kwam. Ik kon direct beginnen. Iedere dag moest ik om zes uur op om daar op tijd te zijn, maar ik werd er zo ongelofelijk blij van! Toen wist ik zeker dat ik mijn plan door moest zetten. Bij Tim leerde ik goede koffie zetten, calculaties doen en de basics van ondernemen in de horeca. Hij bood mij zijn zaak aan toen hij wilde gaan reizen. Heel verleidelijk, maar de afstand bleek toch een bezwaar voor mij. Ondertussen ging ik natuurlijk wel enthousiast verder met mijn businessplan, want mijn droomzaak moest en zou er komen!”

Crowdfunding

Nonna besloot nog een jaar flink door te werken om wat ‘vet op de botten’ te hebben, maar ook nu weer stelde de bank dat er een financieringstekort was. “Vervelend, maar ik ging nu echt doorpakken. Ik schakelde mijn eigen netwerk in en heb zelf een crowdfundingcampagne opgezet. Waarom zelf? Nou, ik heb verschillende crowdfundingaanbieders bekeken, en ik werd niet bepaald warm van de kwaliteiten van die partijen. In december 2016 heb ik er vier weken voor uitgetrokken en een mooie flyer en campagne gemaakt met behulp van vrienden. Oorspronkelijk zette ik in op 15.000 tot 25.000 euro, maar die 25.000 euro werd al binnen een week gehaald! Natuurlijk gebruikte ik ook social media, zoals Facebook en WhatsApp. Binnen een half uur kwam de eerste al met 5000 euro over de brug. Het opgehaalde bedrag bleek genoeg om de bank te kunnen overtuigen en op 1 februari kreeg ik de sleutel. Het ging allemaal snel, want op 25 december kwam deze horecalocatie mij pas onder ogen.”

Verbouwen met een krap budget

De verbouwing deed Nonna helemaal zelf, met de hulp van een handige vriend en haar man. “ Het krappe budget stelde ons voor uitdagingen, maar het meubilair en de keuken zijn ‘gerecycled’, tweedehands. De koffiemachine komt uit Duitsland en alles is tweedehands. We hebben er werkelijk een sport van gemaakt om alles op deze manier bij elkaar te zoeken.” De verbouwingsperiode was druk; vier dagen werken en drie dagen verbouwen. Het resultaat mag er overigens zijn! “Drie maanden lang waren we op die manier bezig, maar het mooie is, dat aan alles in deze zaak een verhaal zit. De kroonluchter lag in een kelder in Rotterdam bijvoorbeeld... Ik was op zoek naar een industriële look, maar niet te industrieel. Het moest wel gezellig en huiselijk blijven.”

Beste koffie in de stad

De crowdfunders worden beloond. De zaak loopt goed en men kon op verschillende manieren bijdragen. “Er waren drie manieren om bij te dragen, via een startersgift, dat waren vaak kleinere bedragen, via een renteloze lening of via een rentedragende lening met vier procent rente. Beter dan wat je bij de bank kunt krijgen dus. Nu, na één jaar ondernemen, betaal ik netjes iedere maand terug.”

De zaak draait, Nonna is helemaal happy en Enschede is een leuke koffiezaak rijker. Missie geslaagd. Meisje belichaamt de visie van de gemeente Enschede. Die wil immers een bruisende stad met weinig leegstand. Nonna: “Het gaat goed met de gemeente en de stad. De samenwerking met het gemeentelijke apparaat is goed. Ik heb niets te klagen over de begeleiding. Blijkbaar was mijn idee om een echt goed koffiezaakje in deze stad te openen een gouden greep. Met alle respect voor de andere dagzaken in de stad; voor echt lekkere koffie kon je in Enschede maar op weinig plekken terecht. Die toevoeging is er nu en steeds meer mensen weten Meisje te vinden.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Interview Longread
Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”...

Achtergronden KHN
KHN pleit voor noodfonds horecazaken na gedwongen sluiting

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) luidt de noodklok voor horecabedrijven die op last van de burgemeester gesloten zijn nadat er een geweldsincident bij hun zaak heeft plaatsgevonden. KHN vindt dat deze ondernemers gecompenseerd moeten worden uit een noodfonds van de overheid als na politieonderzoek...

Economie Achtergronden
Onderzoek: horeca laat sterke winstontwikkeling zien

De horeca heeft ook in 2017 sterk geprofiteerd van de verbeterde koopkracht. De omzetgroei kwam uit op 8% en werd breed gedragen: het aandeel van horecaondernemers met een stabiele of hogere omzet steeg naar 71%. De winstontwikkeling was met 20% erg sterk (+18% in 2016) en ruim beter dan het mkb-gem...

Regelgeving
Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID

Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) ervaart zelf in de horeca hoe lastig het is om de leeftijd van jongeren in te schatten. De landelijke actie NIXzonderID is vandaag gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (V...

Regelgeving
KHN: overheid moet horeca tegemoet komen in tijd of geld bij verbod rookruimten

Op 6 april jl. kondigde staatssecretaris Blokhuis van VWS aan dat hij rookruimten in de horeca over 2 jaar wil verbieden. Uit een enquête die door bijna 2500 leden van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is ingevuld, blijkt dat een verbod grote impact heeft. Horecaondernemers zien bij een verbo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: