CityTrip Enschede: Interview 'Meisje'

29 januari 2018 | Thijs Jacobs

Nonna Timorason heeft vele omzwervingen gemaakt voordat haar droom werkelijkheid werd. Ze kocht op haar achttiende samen met vrienden een bar/bistro die failliet was gegaan. Dat ging best heel goed, totdat één van de vrienden er na vier jaar uit besloot te stappen. Hij kreeg immers een goede baan aangeboden. Op haar tweeëntwintigste startte Nonna vervolgens als koffiejuf bij een zorgverzekeraar. We gingen op bezoek in haar droomzaak: 'Meisje' in Enschede.

Van koffiejuf naar ondernemer

“Ik schonk niet alleen koffie, maar zorgde ook voor broodjes en soep”, vertelt Nonna. Het bleek een start van een carrière binnen het bedrijf. "Ik werd daarna immers cateringmanager en na vijftien jaar verschillende functies bekleed te hebben, werd ik gevraagd om de directie te ondersteunen. De grote gemene deler in al deze functies is het dienstverlenende aspect. Dat zit er bij mij blijkbaar in. Maar goed, toen de directeur werd ontslagen, zat ik er echt doorheen. Ik ging me afvragen wat ik echt wilde en liet me detacheren. Na een jaar heb ik besloten ontslag te nemen. Het was tijd voor iets anders.” Nonna pakte een paar jaar om als zzp’er afstand te nemen van haar verleden bij de zorgverzekeraar. Als interim-directiesecretaresse ging zij zelfstandig aan de slag, terwijl te tussendoor de mogelijkheden verkende om haar eigen koffie- en lunchzaak te kunnen openen. Dat was immers haar droom.

Financieel te dun

Twee jaar geleden kwam er een concrete kans. Via haar opdrachtgever kon Nonna een coachingstraject in. Dit bleek een eye-opener: “Ik bleek niet warm te worden van wat ik deed, al deed ik het goed en bleven de opdrachten binnenkomen. Mijn grootste drijfveer bleek gastvrijheid en verbinding van mensen. Om mijn droom te kunnen realiseren, had ik echter wel geld nodig. Daarom liet ik alles door mijn boekhouder doorrekenen en zocht ik de bank op. Ik keerde met hangende pootjes terug, ‘financieel te dun’… Dat was het oordeel van de bank. Ik besloot kapitaal te gaan genereren en later nog een poging te doen. Medio 2015 heb ik mijzelf drie maanden vrij gegeven, zodat ik met ‘Meisje’ aan de slag kon.”

Stage in een koffietentje

Om ervaring op te doen binnen de lunchroombranche greep Nonna de telefoon en belde een goede vriend.” Ik belde Tim, een jongen die in Leeuwarden een leuke koffietent had en waar ik graag kwam. Ik kon direct beginnen. Iedere dag moest ik om zes uur op om daar op tijd te zijn, maar ik werd er zo ongelofelijk blij van! Toen wist ik zeker dat ik mijn plan door moest zetten. Bij Tim leerde ik goede koffie zetten, calculaties doen en de basics van ondernemen in de horeca. Hij bood mij zijn zaak aan toen hij wilde gaan reizen. Heel verleidelijk, maar de afstand bleek toch een bezwaar voor mij. Ondertussen ging ik natuurlijk wel enthousiast verder met mijn businessplan, want mijn droomzaak moest en zou er komen!”

Crowdfunding

Nonna besloot nog een jaar flink door te werken om wat ‘vet op de botten’ te hebben, maar ook nu weer stelde de bank dat er een financieringstekort was. “Vervelend, maar ik ging nu echt doorpakken. Ik schakelde mijn eigen netwerk in en heb zelf een crowdfundingcampagne opgezet. Waarom zelf? Nou, ik heb verschillende crowdfundingaanbieders bekeken, en ik werd niet bepaald warm van de kwaliteiten van die partijen. In december 2016 heb ik er vier weken voor uitgetrokken en een mooie flyer en campagne gemaakt met behulp van vrienden. Oorspronkelijk zette ik in op 15.000 tot 25.000 euro, maar die 25.000 euro werd al binnen een week gehaald! Natuurlijk gebruikte ik ook social media, zoals Facebook en WhatsApp. Binnen een half uur kwam de eerste al met 5000 euro over de brug. Het opgehaalde bedrag bleek genoeg om de bank te kunnen overtuigen en op 1 februari kreeg ik de sleutel. Het ging allemaal snel, want op 25 december kwam deze horecalocatie mij pas onder ogen.”

Verbouwen met een krap budget

De verbouwing deed Nonna helemaal zelf, met de hulp van een handige vriend en haar man. “ Het krappe budget stelde ons voor uitdagingen, maar het meubilair en de keuken zijn ‘gerecycled’, tweedehands. De koffiemachine komt uit Duitsland en alles is tweedehands. We hebben er werkelijk een sport van gemaakt om alles op deze manier bij elkaar te zoeken.” De verbouwingsperiode was druk; vier dagen werken en drie dagen verbouwen. Het resultaat mag er overigens zijn! “Drie maanden lang waren we op die manier bezig, maar het mooie is, dat aan alles in deze zaak een verhaal zit. De kroonluchter lag in een kelder in Rotterdam bijvoorbeeld... Ik was op zoek naar een industriële look, maar niet te industrieel. Het moest wel gezellig en huiselijk blijven.”

Beste koffie in de stad

De crowdfunders worden beloond. De zaak loopt goed en men kon op verschillende manieren bijdragen. “Er waren drie manieren om bij te dragen, via een startersgift, dat waren vaak kleinere bedragen, via een renteloze lening of via een rentedragende lening met vier procent rente. Beter dan wat je bij de bank kunt krijgen dus. Nu, na één jaar ondernemen, betaal ik netjes iedere maand terug.”

De zaak draait, Nonna is helemaal happy en Enschede is een leuke koffiezaak rijker. Missie geslaagd. Meisje belichaamt de visie van de gemeente Enschede. Die wil immers een bruisende stad met weinig leegstand. Nonna: “Het gaat goed met de gemeente en de stad. De samenwerking met het gemeentelijke apparaat is goed. Ik heb niets te klagen over de begeleiding. Blijkbaar was mijn idee om een echt goed koffiezaakje in deze stad te openen een gouden greep. Met alle respect voor de andere dagzaken in de stad; voor echt lekkere koffie kon je in Enschede maar op weinig plekken terecht. Die toevoeging is er nu en steeds meer mensen weten Meisje te vinden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel 4; de SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De CaféKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonderne ...

Interview Corona
''Op 16 maart gaat ons terras open als er geen versoepelingen komen''

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel-Café-Restaurant Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw cafébedrijf!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Corona
De terrasactie van 2 maart in beeld

Eemhof Watersport & Beachclub uit Zeewolde plaatste dit bericht vanmiddag op Instagram met de tekst: "Wat zouden we het terras weer graag gevuld hebben! Wij zijn ervan overtuigd dat wij als horeca dit op een veilige en verantwoorde manier kunnen doen." Foto: Instagram Eemhof Watersport & Beachclub. ...

Interview Corona
Terras toch niet open: ''Er zou een onveilige situatie ontstaan''

Elsemiek Platschorre van Café de Pineut op het Museumplein in Ede wilde oorspronkelijk haar terras vandaag openen, maar zag daar vanaf toen bleek dat er wel heel veel reserveringen en reacties binnenkwamen. "De belangstelling was overweldigend; meer dan 500 bevestigde reserveringen, tall ...

Food Branded Content
Royal Smilde verstevigt haar positie in de borrelcategorie met overname The Tapas Factory

Royal Smilde heeft per 1 januari 2021 The Tapas Factory overgenomen. De overname van deze productielocatie zorgt voor een stevigere positie van Royal Smilde binnen het borrelsegment met hartige (deeg)snacks. Bij The Tapas Factory in Rotterdam worden voornamelijk empanadas geproduceerd. Royal Smil ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: