CBS: Waddeneilanden hebben meeste horeca per inwoner

6 juni 2018 | David Bakker
CBS: Waddeneilanden hebben meeste horeca per inwoner<
Op de Waddeneilanden zijn relatief veel winkels en horecazaken. Omgerekend naar aantal inwoners staan op de Wadden van alle gemeenten de meeste winkel- en horecavestigingen ingeschreven. In 2017 bezochten bijna anderhalf miljoen toeristen de Waddeneilanden. Dit meldt het CBS naar aanleiding van vragen van WNL.

Op de Waddeneilanden waren op 1 januari 2018 in totaal 3 600 vestigingen van bedrijven. Horeca en handel zijn samen goed voor bijna een derde daarvan. Ter vergelijking, in heel Nederland is dat minder en maken deze twee bedrijfstakken ruim een vijfde uit van het aantal vestigingen.

De Waddeneilanden hebben 27,1 horecavestigingen per duizend inwoners tegenover 3,6 in heel Nederland. Ook het aantal handelsvestigingen (21,1 om 15,8 per duizend inwoners) is bovengemiddeld. Daarbij gaat het voor een belangrijk deel om winkels. De Wadden hebben namelijk veel meer winkels per duizend inwoners (13,2) dan Nederland als geheel (5,1).

Qua horecavestigingen kennen de Wadden een relatief hoge dichtheid. Alle eilanden staan in de top vijf: Vlieland (35,3), Terschelling (34,6), Ameland (34,2), Schiermonnikoog (26,8) en Texel (21,7). Ook andere ‘toeristische’ gemeenten, zoals Valkenburg (15,2), Gulpen (13,4) en Zandvoort (12,4) hebben relatief veel horecazaken per duizend inwoners.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Cocktails
Wordt Tess Posthumus beste bartender ter wereld?

Voor het derde achtereenvolgende jaar maakt Tess Posthumus kans op de titel ‘International Bartender of the Year’. Daarnaast is de bar Flying Dutchmen Cocktails, die ze begin dit jaar samen met Timo Janse opende genomineerd in de categorie 'Best New International Cocktail Bar'. V...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Advertorial
Fonte Frappés: veganistisch, minder zoet en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Achtergronden Wijn
Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen

Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen, zo blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Polytechnische Universiteit van Madrid. Zij kwamen tot deze conclusie nadat 280 vrijwilligers een blinde smaaktest hadden gedaan. Hierbij moesten zes wijnen geproefd worden, zo lezen we op hln.be. Gelukza...

Columns Achtergronden
Column: maak van het WK gewoon een ander feestje

Het WK Voetbal is binnen de horeca taditioneel het domein van de cafés. Jammer dat onze mannen er dit keer niet bij zijn, maar dat is natuurlijk geen reden om het feest aan ons voorbij te laten gaan. En met al die mensen met buitenlandse roots in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om toch...

Koffie & thee Internationaal
Mondiale koffiesector gebouwd op drijfzand

Terwijl grote fusies en overnames de toon zetten in de koffie-industrie en investeerders miljarden euro’s steken in het eindproduct, verkeert de koffieproductie in zwaar weer. Dit raakt de waarde en economische perspectieven in de hele keten, van koffieboer tot consument. Als het inkomen van b...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: