CBS: Waddeneilanden hebben meeste horeca per inwoner

6 juni 2018 | David Bakker
CBS: Waddeneilanden hebben meeste horeca per inwoner<
Op de Waddeneilanden zijn relatief veel winkels en horecazaken. Omgerekend naar aantal inwoners staan op de Wadden van alle gemeenten de meeste winkel- en horecavestigingen ingeschreven. In 2017 bezochten bijna anderhalf miljoen toeristen de Waddeneilanden. Dit meldt het CBS naar aanleiding van vragen van WNL.

Op de Waddeneilanden waren op 1 januari 2018 in totaal 3 600 vestigingen van bedrijven. Horeca en handel zijn samen goed voor bijna een derde daarvan. Ter vergelijking, in heel Nederland is dat minder en maken deze twee bedrijfstakken ruim een vijfde uit van het aantal vestigingen.

De Waddeneilanden hebben 27,1 horecavestigingen per duizend inwoners tegenover 3,6 in heel Nederland. Ook het aantal handelsvestigingen (21,1 om 15,8 per duizend inwoners) is bovengemiddeld. Daarbij gaat het voor een belangrijk deel om winkels. De Wadden hebben namelijk veel meer winkels per duizend inwoners (13,2) dan Nederland als geheel (5,1).

Qua horecavestigingen kennen de Wadden een relatief hoge dichtheid. Alle eilanden staan in de top vijf: Vlieland (35,3), Terschelling (34,6), Ameland (34,2), Schiermonnikoog (26,8) en Texel (21,7). Ook andere ‘toeristische’ gemeenten, zoals Valkenburg (15,2), Gulpen (13,4) en Zandvoort (12,4) hebben relatief veel horecazaken per duizend inwoners.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: