Cafés blijven achter in prestaties horeca

11 januari 2016 |
Cafés blijven achter in prestaties horeca<

De verkopen van cafés liggen nu al bijna twee jaar lang ruim een kwart onder het niveau van het topjaar 2007. Waar andere delen van de traditionele horeca, zoals
restaurants en hotels, het volume (grofweg het aantal consumpties en overnachtingen) zien herstellen, blijven cafés ver achter. Dit meldt CBS.

Cafés doen het ronduit slecht
Cafés zijn veruit de slechtst draaiende branche binnen de traditionele horeca. Hun omzet ligt zowel in waarde als in volume het verst achter op de niveaus van vóór de crisis. De omzet van cafés ligt in de eerste drie kwartalen van 2015 ongeveer 7 procent onder het niveau van 2007. De prijzen in cafés liggen in 2015 ruim een kwart hoger dan in 2007. Deze prijsstijging is groter dan bij andere horecabedrijven en ook groter dan de inflatie in Nederland in die periode. Het volume van de café-omzet ligt ruim een kwart onder het niveau van 2007.

Rookverbod
In juli 2008 ging het rookverbod in bij de horeca. In de kwartalen die daar op volgden bleef de omzetontwikkeling van cafés achter in vergelijking met de rest van de horeca. Maar ook in latere jaren bleven cafés het slechter doen dan restaurants en hotels. Medio 2010 zette bij hotels en restaurants geleidelijk het herstel in, terwijl cafés verder achteruit gingen. Ook het verhogen van de leeftijd waarop alcohol mag worden gedronken speelt ongetwijfeld een grote rol.

Hotels en restaurants
Het omzetvolume van de andere delen binnen de traditionele horeca (hotels en restaurants) is in de eerste drie kwartalen van 2015 zelfs gestegen tot iets boven het niveau van vóór de financieel-economische crisis. Deze stijging komt door volumegroei bij de hotels, restaurants lopen nog bijna 4 procent achter op het omzetvolume van vóór de crisis.

Veel minder cafés
In 2008 telde Nederland nog ruim 13 duizend cafés. Begin 2015 was dit aantal met 13 procent gedaald tot ruim 11 duizend. De grootste dalingen deden zich in deze periode voor in de provincies Groningen, Drenthe en Limburg waar het aantal cafévestigingen met ruim 20 procent terugliep. Flevoland was de enige provincie met een toename van het aantal cafés. De meeste cafés zijn gevestigd in Noord-Holland (2 100), de minste in Flevoland (110).

Per hoofd van de bevolking heeft Limburg de meeste cafés, per 10 duizend inwoners zijn er 11 cafés. Flevoland blijft hier ruim bij achter: op 10 duizend inwoners zijn er nog geen 3 cafés. Ook de provincie Utrecht heeft relatief weinig cafés: per 10 duizend inwoners zijn er iets meer dan 4 cafés.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: