Bouwplan: nieuwe hotspot met horeca in Amsterdam

1 november 2016 | Thijs Jacobs

Na een uitgebreide selectieprocedure zijn ontwikkelaar Lingotto met architect Studioninedots uit Amsterdam geselecteerd om aan de Lelylaan in Amsterdam Nieuw-West het nieuwbouwproject ‘West Beat’ te ontwikkelen. De gemeente Amsterdam koos voor het plan van Lingotto en Studioninedots vanwege de indrukwekkende vormgeving in combinatie met een sterk programma. Dit zorgt voor het gewenste ‘wow-effect’: een van de belangrijkste uitgangspunten in de tender voor de kavel aan de Lelylaan vlakbij het World Fashion Centre. De bouw start naar verwachting in 2018.

West Beat als verbindende schakel

West Beat wordt een multifunctioneel woon- en werkgebouw met een bijzonder concept en ontwerp. Het gebouw zal bestaan uit circa 150 hoogwaardige woningen, op de begane grond werk-, cultuur- en ontmoetingsfuncties en een ondergrondse parkeerkelder. Wethouder Grondzaken Eric van der Burg: “Het aantrekkelijk vormgegeven gebouw wordt een nieuwe hotspot op het gebied van cultuur, horeca en ontmoeten. West Beat vormt de ‘sprong over de ring’ als verbinding tussen het centrum en Nieuw-West. Het geeft een grote impuls aan de transformatie van de Lelylaan en maakt het een aantrekkelijke, levendige woonomgeving. De toon voor de ontwikkeling van Nieuw-West is hiermee gezet.”

Tender met focus op kwaliteit

In deze selectieprocedure was ‘kwaliteit’ een cruciaal criterium, waarbij kwaliteit niet alleen geldt voor het architectonisch ontwerp, maar ook voor het programma, de voorzieningen en de score op duurzaamheid. Het team van Lingotto heeft tijdens de selectiefasen vastgehouden aan hun hoge ambitieniveau ten aanzien van concept, duurzaamheid en kwaliteit.

Lelylaan als versnellingslocatie

Amsterdam is populair en groeit elk jaar met gemiddeld 11.000 inwoners. Het college wil deze groei mogelijk maken en tegelijk de druk op de woningmarkt verlichten. Het is de ambitie om minstens 5.000 woningen per jaar te bouwen. Om dit mogelijk te maken zijn 15 locaties benoemd tot zogenoemde versnellingslocaties, waaronder de Lelylaan. Binnen 5 jaar worden hier ruim 1.500 nieuwe woningen opgeleverd. Het wordt een levendig woon- en werkgebied met een grootstedelijk karakter: de? verbindende schakel tussen de binnenstad en Nieuw-West.

Foto: Lingotto | Studioninedots

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: