Belastingtips voor startende horecaondernemers

23 juli 2019 | Thijs Jacobs

Het is zomervakantie. Dat betekent drukke tijden voor veel horecaondernemers. Voor een deel van hen is dit het eerste zomerseizoen. Ook voor startende ondernemers is het belangrijk om de administratie goed bij te houden, ondanks alle zomerdrukte.

Een goede administratie geeft niet alleen inzicht in je bedrijf. Het maakt ook het regelen van belastingzaken, zoals de btw-aangifte en de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting, een stuk sneller en eenvoudiger. Daarom helpt de Belastingdienst startende horecaondernemers met aandachtspunten voor een goede administratie.

Steeds meer mensen starten een eigen horecabedrijf. De eerste zes maanden van 2019 besloten 5.109 ondernemers een bedrijf te starten in de horeca. Een toename van 22% vergeleken met het eerste halfjaar van 2018.

Wat ze precies doen, verschilt enorm. Van voltijdondernemers met een café, bar of restaurant tot deeltijdondernemers die vanwege hun passie voor koken een paar keer per jaar op foodtruckfestivals en evenementen staan.

Vier tips

Fouten in kassagebruik en de administratie zijn makkelijk gemaakt, met soms problematische gevolgen. Met name kleinere horecaondernemers blijken onhandige fouten te maken. Welk type ondernemer je ook bent, een goede administratie zorgt voor het juist en efficiënt regelen van je belastingzaken.

Daarom geeft de Belastingdienst vier tips:

1. Gebruik een goed kassasysteem waaraan je eenvoudig nieuwe gerechten of drankjes kunt toevoegen. Kies bij voorkeur voor een kassasysteem met hetKeurmerk Betrouwbaar Afrekensysteem. Dit biedt zekerheid op alle gebieden die van belang zijn voor een goede administratie, zoals de bewaarplicht van 7 jaar voor de administratie.
2. Gebruik het juiste btw-tarief voor de dranken die je verkoopt. Voor dranken gelden verschillende btw-tarieven. Verkoop je mixdranken met verschillende btw-tarieven? Dan mag je de dranken afrekenen alsof je ze afzonderlijk verstrekt als je voldoet aan twee voorwaarden: 1) de dranken zijn ook ongemixt verkrijgbaar en 2) de verkoopprijs van de mixdrank is gelijk aan de opstelsom van de prijzen van de ongemixte dranken.
3. Kies een online boekhoudsysteem dat past bij jouw onderneming en goed communiceert met het kassasysteem. Bij voorkeur een boekhoudsysteem met hetKeurmerk Zeker-Online.  
4. Heb je een bedrijfsauto, -busje of een foodtruck? Zorg voor een goede administratie van je zakelijke autokosten. Houd bijvoorbeeld een rittenregistratie bij waarin je je zakelijke en privékilometers gescheiden houdt. In hoofdstuk 8 van hetHandboek Ondernemen lees je waar je nog meer rekening mee moet houden als je een auto gebruikt voor je onderneming.   

Recht op startersaftrek? Doe de OndernemersCheck

Bekijk ook goed de fiscale voordelen, zoals de startersaftrek. Let op, alleen als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting kun je hier gebruik van maken. De OndernemersCheck geeft een goede indicatie of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters.

Foto: Belastingdienst, Erik Smits 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: