Alles over de opbouw van loonkosten

16 augustus 2018 | Thijs Jacobs

De bezetting in de horeca verandert. Waar vroeger duidelijk een lunchpiek tussen half een en half twee was, komen de gasten tegenwoordig de hele dag over de vloer. Daarom is er een spreiding van personele bezetting nodig, liefst gebaseerd op kennis over de bezetting van je zaak. Technologische hulpmiddelen bieden uitkomst, ook bij berekening van bijvoorbeeld premies.

Via het kassasysteem kunnen personeelsleden inklokken, zodat de uren goed geregistreerd worden. Personeelskosten beslaan binnen de horeca, en daarbuiten, een aanzienlijk deel van de totale kosten, dus het is raadzaam tijdig bij te sturen. Succesvolle ondernemers doen dat, ondernemers die het lastig hebben doen er goed aan om eens in de personeelskosten te duiken. De loonkosten zijn wettelijk gezien opgebouwd uit een aantal componenten.

Wat is loon?

 - Geld. Contant of via de bank

 - Vergoeding of juist inhouding voor gebruik van laptop, telefoon of tablet

 - Vergoeding of juist inhouding voor huisvesting. Dit mag maximaal 25 procent zijn van het minimumloon

 - Vergoeding of inhouding voor opleiding en training

 - Reiskostenvergoeding

Houd je aan het wettelijk minimumloon

Je moet je werknemer minstens het wettelijk minimumloon of minimumjeugdloon betalen. Het minimumloon geldt voor werknemers vanaf 23 jaar. Voor werknemers tussen de 15 en 23 jaar geldt het minimumjeugdloon. De komende jaren gaat het minimumjeugdloon in stappen omhoog, zodat werknemers vanaf 21 jaar het minimumloon gaan verdienen. Ieder half jaar worden de lonen aangepast. Dat gebeurt op 1 januari en 1 juli.

Hoe zijn loonkosten opgebouwd?

Naast het basisloon ben je als ondernemer verplicht een jaarlijks bedrag aan vakantiegeld uit te betalen. Daarnaast betaal je verplicht een aantal premies. Let op: als je het loon later betaalt dan afgesproken - terwijl het je eigen schuld is – dan heeft de werknemer recht op een loonsverhoging. Het wettelijk minimumloon moet altijd per bank betaald worden, de rest mag in natura of contant. De drie belangrijkste verplichtingen zetten we hieronder op een rijtje:

1. Loonkosten

Het maakt niet uit of je een uurloon, dagloon of maandloon hanteert voor de werknemer, het bedrag moet altijd minimaal gelijk zijn aan het actuele wettelijke minimumloon. Daarboven kun je uiteraard zelf het loon (salaris) bepalen in samenspraak met de werknemer. Het bieden van een marktconform salaris is altijd aan te raden, want: ‘when you pay peanuts, you get monkeys’.

2. Vakantiegeld

Naast het loon ben je ook wettelijk verplicht om vakantiegeld uit te keren. De officiële term is vakantietoeslag. Het gaat hierbij om minimaal 8 procent van het bruto jaarsalaris. Dit bedrag moet je ieder jaar uitbetalen voor 1 juli of gespreid, als onderdeel van het loon. In dat geval moet dit wel duidelijk vermeld worden op de loonstrook.

3. Premies

Als werkgever ben je ook verplicht om een aantal premies af te dragen voor je personeel. Het gaat dan om:

 - Loonbelasting

 - Premie volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz)

 - Premies werknemersverzekeringen (WW, WAO, WIA en ZW)

 - Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet

Deze premies zijn afhankelijk van het loon. Als je loonheffingen gaat berekenen, moet je daarnaast ook weten wat je aan loon in natura aan je werknemers geeft. Je kunt hierbij denken aan cadeaus, abonnementen, eten, kleding, et cetera.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: