Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

Auteur: Thijs Jacobs
Corona 4 juni 2020
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

Yoghurt Barn Neude - Loïs Langenberg

In een zijstraatje van de Neude vinden we lunchzaak Yoghurt Barn, een zaak die zich specialiseert in yoghurtgerechten. Loïs Langenberg is bedrijfsleidster en ontvangt mij hartelijk bij de ingang, waar een 'check-in tafel' staat opgesteld. "Ik moet wel even het vragenlijstje met je door", zegt Loïs. Het is nog even wennen voor beide partijen, maar gelukkig kan ik elke vraag met een 'nee' beantwoorden, waarna ik mijn handen desinfecteer en binnen welkom ben. "Zo moet het met alle gasten, want we houden ons strikt aan de maatregelen. Zoals je ziet, hebben we het aantal zitplaatsen echt moeten beperken. Van de 20 tafels zijn er nu nog maar 8 over, dat is echt behoorlijk minder. Bij ons valt het relatief nog mee, want we hebben een kleine vestiging. Grote vestigingen hebben veel meer last van de maatregelen."

Terwijl we kletsen, wordt er geregeld een bestelling afgehaald. "En dat loopt goed, moet ik zeggen", lacht Loïs. "Je kunt nu ook via onze eigen website bestellen, waarna je het kunt afhalen. De DIY-brunch en high tea zijn in trek, maar helaas bespeur ik nog wel enige terughoudendheid bij de consument om naar binnen te komen. Het aantal reserveringen loopt achter op wat we gewend waren voor de crisis, dus de vraag is wanneer het vertrouwen terug komt. Van een run op de horeca is dus zeker nog geen sprake. Wij wachten het weekend wel even af voordat we conclusies trekken, want we moeten het doorgaans wel van de weekenden hebben. Je hoeft ook niet online te reserveren om hier binnen plaats te kunnen nemen; wanneer je de checklist aan de deur met goed gevolg hebt doorlopen, mag je plaatsnemen. In de praktijk komen de gasten bij ons met zijn tweeën, maar ik heb ook al een groep gehad van twee huishoudens. Die hebben aan twee aparte tafels plaatsgenomen. Geen enkel probleem dus. Wij zijn er klaar voor, nu de consument nog!"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het positivisme en de grote blijdschap omdat er weer gewerkt kan worden. De horeca werd gemist en de horeca miste op haar beurt de drukte, de blije gezichten en het verlenen van gastvrijheid. Toch zijn er ook wat minder leuke kanten aan het ondernemen in coronatijd, zoals je hieronder kunt lezen.

Le Journal - Daphne van Hintum

Daphne van Hintum is niet alleen eigenaar van het in Utrecht zeer bekende café Le Journal op de Neude, maar ook algemeen bestuurslid van de ondernemersvereniging van het Stadhuiskwartier. "De leestafel heeft geen 10, maar 5 plekken nu, en zoals je ziet is het aantal zitplaatsen drastisch verkleind om aan de regelgeving te voldoen", vertelt Daphne. En inderdaad, er zijn tafeltjes aan elkaar geschoven om de afstand te kunnen bewaren en andere tafels zijn verwijderd. Terrasbezoekers moeten het toilet op het plein gebruiken om de loop uit de zaak te houden. "Het terras is echt onze redding, dat merken we sterk", vervolgt Daphne. "Dat is de reden dat we niet mogen klagen nu, want ik ken horecaondernemers die het veel slechter hebben. Heb je geen terras en een kleine zaak? Dan zit je pas echt met de handen in het haar." 

Hoe worden de coronamaatregelen ontvangen door de gast? "Het is zoeken naar balans, want hoe combineer je gastvrijheid met het voldoen aan de regelgeving? Mensen gaan toch op een minder ongedwongen manier naar de horeca, je hebt ineens te maken met reserveren en een checklist. Ik snap dat men er een beetje nerveus voor is, maar ik zie tegelijkertijd dat de mensen heus wel willen." De communicatie omtrent de maatregelen kwam vanuit de overheid laat op gang. "Ik snap dat de regering zich niet op een bepaalde sector richt, maar de horeca had liever iets eerder duidelijkheid gehad over de richtlijnen. Nu moesten we in een extreem korte tijd schakelen. De definitie van een huishouden bijvoorbeeld, die was lange tijd niet duidelijk; de definitie is nog steeds niet helder bij veel studenten. Studenten mogen met drie of meer dus niet bij elkaar zitten en deze doelgroep is daar niet altijd mee bekend. Het is vooral zoeken naar wat werkt en de gasten laten zien dat ze erop kunnen vertrouwen dat we het goed en veilig doen."

De verwachte - of gehoopte - run op de horeca, is daar wat van te merken? "Dat valt mee, het zal met het terugwinnen van vertrouwen te maken hebben, dat hoop ik oprecht. Al met al ben ik al blij dat we wat kunnen, dat we de mogelijkheid hebben om weer wat te ondernemen. Vergeet niet dat niemand voor corona heeft gekozen."

Restaurant San Siro - Lars van Dijk

'Klassiek Italiaans met een moderne twist', lees ik op de website van het restaurant. dat klinkt goed. De ontvangst is ook haast 'on-Nederlands'. Wat een gastvrijheid en wat een vreugde om weer te kunnen ondernemen. Lars van Dijk is de bedrijfsleider en glundert van oor tot oor. "Wat heb ik het gemist, die eerste dag was geweldig. Eindelijk weer onder de mensen, ik was helemaal happy!" Natuurlijk zijn er wel de nodige aanpassingen gedaan om te voldoen aan de regelgeving. "Het is passen en meten geweest; je probeert natuurlijk wel het maximum aantal zitplaatsen te behalen, en daarbij hebben we het geluk dat we fijne buren hebben. Naast ons zit een winkel, en we mochten voorheen ons terras opstellen tot voor die winkel wanneer zij gesloten waren. In overleg mogen we die ruimte de hele dag gebruiken nu. Je wilt toch graag de schade van de afgelopen maanden inhalen. Of dat lukt? Er is nog veel onduidelijk en we hebben nog geen weekend gedraaid. de eerste twee dagen waren goed, ook qua omgang met de regels."

De menukaart kun je bij San Siro inzien wanneer je een QR-code scant. "Dat is uiteraard in verband met de hygiëne. Maar wie nog een fysieke kaart wil, kan die krijgen. We mogen ook aan tafel om in te zetten en bij te schenken, maar als de gast liever gebruik wil maken van een bijzettafel, dan regelen we dat. De meeste gasten die ons bezoeken kun je omschrijven als bedachtzaam, maar niet huiverig. Aan de bezetting binnen kun je merken dat het nog wennen is voor de mensen, we hadden maar één tafel bezet binnen, maar dat kan ook met het goede weer te maken hebben. Als het weer dadelijk minder wordt, dan gaan we het beleven. In ieder geval doen wij er alles aan om de gast gerust te stellen en tegelijkertijd zo gastvrij mogelijk te zijn." Ook hier zijn er praktische zaken die aandacht vergen: "We hebben een boven- en benedenverdieping en zelfs een dakterras. Voorheen bleven we beneden als we niet vol zaten, maar nu spreiden we de mensen over de verdiepingen. Dat houdt ook in dat we een extra personeelslid nodig hebben. We hebben eerlijk gezegd de eerste dagen met een aantal personeelsleden teveel gestaan, maar dat was ook om iedereen te laten wennen aan de nieuwe situatie en te kijken hoe het loopt. Juni is echt een proefmaand voor ons, en we werken met twee shifts: een van vijf tot acht en de volgende van half negen tot ongeveer half elf. Eens kijken hoe dat loopt."

Lars vertelt dat de maximum bezetting gehalveerd is. "Maar daar is nu eenmaal niets aan te doen", vervolgt hij. "Cafeetjes zonder terras, die hebben het pas moeilijk. Als je het in dat daglicht bekijkt, dan mogen we ons nog gelukkig prijzen. En dan zijn we financieel ook nog eens gezond, maar als het nog een paar weken langer had geduurd, dan hadden ook wij in zwaar weer gezeten. Daarom keken wij als horecaondernemers ook vol verbijstering naar wat er in Amsterdam op de Dam gebeurde. Al die moeite die wij hebben gedaan, eindelijk weer open, en dan loopt het land over een paar weken misschien weer vast vanwege die demonstratie. Ik wil het liever niet over politiek hebben, want het is heerlijk om weer aan de slag te kunnen zijn. We zijn op een verantwoorde manier gastvrij, dus laat die gasten maar komen!"

't Oude Pothuys - Alex Niessen en Paul Smeets

't Oude Pothuys is niet alleen een geweldige plek om te kunnen genieten van een biertje aan de befaamde Oudegracht, je kunt er ook lunchen en dineren en daarna 's avonds genieten van livemuziek. Het is het bekendste livemuziekcafé van Utrecht. Alex (met baard): "En ook tijdens de coronasluiting zijn we daarmee doorgegaan. Met livestreams hebben we een paar keer per week de lokale muzikanten een podium kunnen geven. De kijkers konden via een tikkie betalen, waardoor de zwaar getroffen muzikanten ook wat konden verdienen. Tegelijkertijd konden wij op die manier de techniek testen, want we hebben veel vernieuwd de afgelopen periode."
Inderdaad, de zaak oogt opgeruimd en fris, er is hard gewerkt. Paul: "We hebben keihard geklust. De bar is geschuurd, we hebben nieuwe tegels gelegd, we hebben de techniek aangepakt, een Youtube-kanaal ontwikkeld, een nieuwe menukaart ontwikkeld en we zijn gaan bezorgen. Nee, stilzitten was er niet bij." Nu er dertig man binnen mogen, kan er ook weer in real life genoten worden van livemuziek. "De duidelijkheid die werd verschaft over de dertig gasten binnen, exclusief personeel, was wel fijn", vertelt Alex. "De band die op het podium staat, valt ook onder het personeel. Ze spelen voor ons, ze worden betaald.  Waar je wel tegenaan loopt, is de definitie van een huishouden. Hoe check je of een gezelschap tot eenzelfde huishouden behoort? Die verantwoordelijkheid is bij ons neergelegd, maar praktisch heel lastig uitvoerbaar. Aan de andere kant zien we ook dat de mensen heel netjes met de regels omgaan en we hebben een lekker ruim terras."

Ook hier, aan de Oudegracht, is het terras verruimd. Alex: "De buren vinden het prima dat we het terras wat uitbreiden; ze hebben er gelukkig geen problemen mee. Ik heb wel gehoord dat we hier in Utrecht een van de weinigen zijn die mochten uitbreiden. De gemeente is blijkbaar toch niet zo heel coulant. Eerder lazen we in de krant dat de Oudegracht autovrij gemaakt zou worden om de horeca meer ruimte te geven, maar daar hebben we daarna nooit meer wat van gehoord." Op het terras zitten een paar jongedames die in een restaurant werken. Zij zien de toekomst niet zo rooskleurig in. "De eerste dag zat het vol, maar dat waren vooral vrienden en bekenden. Dinsdag zaten er ook bekenden, maar voor woensdag is het al aardig opgedroogd. Op een gegeven moment zijn alle vrienden en bekenden wel geweest, en dan moet je het van de 'echte' gasten hebben, en volgens mij hebben die nog angst om een tafel te reserveren."

In het Pothuys geloven ze er zeker wel in. Paul: "De muziek start veel eerder dan voorheen, om acht uur al. Op die manier geef je de mensen die hier dineren een mooie ervaring en blijven ze wat langer. De muziek is aangepast aan het tijdstip en het publiek; het is allemaal wel wat rustiger. De reserveringen lopen best lekker door, alhoewel de maandag heel goed was en de dinsdag alweer iets minder. Als het weer wat minder wordt, dan moeten we het maar zien. Dertig man binnen is gewoon weinig." Alex: " Waar ik het meest tegenop zie, is het weigeren van mensen aan de deur. dat zit gewoon niet in onze natuur, dat is niet gastvrij. Maar ja, we moeten wel als we ons aan de regels houden. Daarom is het ook zo wrang wat er in Amsterdam gebeurde, er is veel werk teniet gedaan omdat mevrouw Halsema als hoofd van de politie niet optrad. Maar wij gaan gewoon positief door, we blijven gastvrij binnen de gestelde grenzen en maken er wat moois van. De stad heeft ons nodig; toen de horeca dicht was, leek de binnenstad dagelijks op de stad van vroeger op een zondag. Je kon er een kanon afschieten. Nu we weer open zijn, zie je meer vrolijke gezichten, er is meer lucht."

Café Ledig Erf

De bedrijfsleider is druk bezig op kantoor, de personeelsplanning moet bijgewerkt worden. De serveerster die het terras doet, vertelt wel in het kort over hoe de maatregelen in de praktijk worden gebracht: "Onze gasten scannen de QR-code die op tafel is geplaatst, en dan kunnen ze per bestelling in de app bestellen en afrekenen. Natuurlijk zijn er oudere gasten die dat liever niet willen of niet kunnen, maar dan komen we gewoon langs met een mobiel pinapparaat." Het werkt allemaal super. "Ik mis wel het contact met de gasten, dat is op deze manier iets minder, maar het stelt ons wel in staat om gewoon ons werk te kunnen doen."

Ook over de wc's is nagedacht. "Kijk maar, als het toilet bezet is, brandt er een rood lampje. Er zit een sensor op de wc, dus dat werkt heel goed. Op die manier voorkomen we dat mensen te dicht op elkaar staan als ze naar het toilet willen." Toch valt ook hier de run op de horeca nog wel mee. "Het is zelfs een beetje saai, er zijn maar drie tafeltjes bezet op het terras en binnen zit niemand. Ik hoop dat het dit weekend wat aantrekt."

Geïnformeerd blijven? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van De RestaurantKrant

Overig nieuws