Zijn we allemaal al klaar voor Nationale Koffiedag?

20 september 2019 | Thijs Jacobs

Op dinsdag 24 september 2019, de vierde dinsdag van september, is het Nationale Koffiedag. Hét moment om op deze dag samen een kop koffie te drinken en ideeën uit te wisselen. Ook over de herkomst van de koffie. Meer dan driekwart van de Nederlandse medewerkers (84%) vindt dat lekkere koffie met een goed verhaal een positieve uitstraling heeft op de zaak.

Oegandese koffieboeren

Dit jaar staat de Nationale Koffiedag in het teken van ontwikkelingssamenwerking. “Wij staan stil bij de verbetering van de situatie van de koffieboeren in Oeganda, provincie Rakai, waar Nederland een actieve bijdrage aan levert. We vragen aandacht voor de positie van koffieboeren in ontwikkelingslanden zoals Oeganda”, aldus initiatiefnemer Ton van der Tang.

Betty Kalimi

Koffieboerin Betty Kalimi is een van de tweeduizend boeren die in Oeganda een koffieplantage bezit en door middel van Nederlandse bedrijven werkt aan een betere toekomst. Als weduwe en moeder van zes kinderen heeft Betty sinds de start van haar koffieplantage met 300 planten in 2010 via Focusplaza Foundation, in samenwerking met de Uganda Child Care Foundation (UCCF) dit jaar een verdubbeling van haar plantage gerealiseerd. Van der Tang: “Wat begon als een kleinschalig initiatief met 100 koffieboeren is uitgegroeid tot een volwaardige samenwerking. Dankzij de opbrengsten van haar plantage is zij, net als de andere boerengezinnen, zelfvoorzienend en gaan haar kinderen onder meer naar school.” Zij is het gezicht van de gelijknamige Kalimi koffiebonen en een groot voorbeeld voor de andere lokale koffieboeren.

Van de plantage tot aan het kopje koffie op ons Hollandse bureau of in de horeca is er volledige transparantie in de keten van het productieproces. Koffieboeren verdienen en eerlijke prijs in verhouding met het werk wat ze eraan hebben. De boeren worden ondersteund door ze verder op te leiden met scholing en training en het leveren van materialen. Er is een opslagloods gebouwd en een koffiesorteermachine geïnstalleerd. Dankzij de lange termijn samenwerking is er een toekomstbestendig bestaan in Oeganda.

Aandacht voor koffie 

Voor het vierde jaar op rij wordt Nationale Koffiedag op de vierde dinsdag van september georganiseerd, nadat een week ervoor op Prinsjesdag de plannen zijn geselecteerd. De lokale ondernemers van Fortune Coffee, tevens initiatiefnemer van de Nationale Koffiedag, organiseren op deze dag netwerkevenementen, waarbij de nadruk ligt op nieuwe verbindingen en samen koffiedrinken op de toekomst

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Nice 'n Easy
Convenience: van café tot 'dark kitchen' en sterrenrestaurant

Of je convenience- of gemaksproducten gebruikt in de keuken is vaak afhankelijk van het type restaurant waarin je werkt en welke volumes je draait. We benaderden verschillende chefs die in uiteenlopende restaurants werken en zij vertellen je meer over hoe zij werken. Peter Postma is chef-kok en m...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: