Verdienen aan de liefde: horecaondernemers werken samen met datingapp Breeze

Auteur: Nikki Kraaijenzank
9 december 2021
Verdienen aan de liefde: horecaondernemers werken samen met datingapp Breeze

Eindeloos chatten, slechte openingszinnen en continu ‘swipen’: dat willen de oprichters van de datingapp ‘Breeze’ nu juist omzeilen met hun concept. Het druist daarmee in tegen de gevestigde orde op het gebied van digitaal daten. De oprichters, een groep studenten van de TU Delft, willen mensen weglokken van hun telefoon en zo snel mogelijk een afspraakje op touw zetten in ‘real life’. Op basis van profielgegevens wordt door middel van algoritmes via de app een ‘match’ gegenereerd. Als beide app-gebruikers de match accepteren, organiseert Breeze een date. Dat kan een wandeling zijn of een drankje in het café. Daar liggen kansen voor horecaondernemingen. Inmiddels hebben 41 partners in 13 verschillende steden zich aangesloten bij dit concept.

Een date via Breeze gaat als volgt: De app-gebruiker betaalt € 7,50 aan Breeze voor een afspraak in het café. Voor dit bedrag maakt Breeze een reservering bij een van de aangesloten cafés en krijg je het eerste drankje van het huis. In principe is de keuze beperkt tot standaard bier, huiswijn, fris, koffie of thee. Een gin-tonic kun je niet bestellen voor dit bedrag (helaas).

Verdienmodel

Dat is vrij logisch want de horecaondernemer krijgt in de meeste gevallen geen financiële tegemoetkoming, vertelt Marco van der Woude, hoofd bedrijfsontwikkeling bij Breeze en het contactpunt voor de horecapartners. Het gros van de cafés ziet niets terug van de € 7,50 die het datekoppel aan Breeze betaalt. “Mocht het nou zo zijn dat een horecaonderneming alleen maar dure producten verkoopt, zoals een speciaalbierencafé, dan valt er wel iets te regelen in de vorm van een vergoeding”, zegt Van der Woude. “In overleg is eigenlijk alles mogelijk.”

Hofman Café in Utrecht krijgt bijvoorbeeld – als uitzondering op de regel - een vergoeding per persoon, omdat het al vroeg partner werd. Het totaalbedrag wordt aan het einde van de maand aan het café betaald. Inmiddels is Breeze wat standvastiger met het maken van dit soort deals. Het is in principe niet de bedoeling.

“Voor de cafés zit de waarde hem vooral in de ‘exposure’”, zegt Van der Woude. Via Breeze komen er misschien mensen in jouw zaak, die normaal gesproken nooit waren binnengelopen. Als het bevalt, komen ze hopelijk terug. Daarnaast kan het nieuwe gasten aantrekken wanneer het erg rustig is, zoals tijdens de daluren. Een gevuld café oogt natuurlijk veel gezelliger en meer uitnodigend dan een lege tent. “Cafés vinden het ook fijn om van te voren al wat reserveringen te hebben. Je weet waar je aan toe bent. Bovendien”, benadrukt Van der Woude, “kunnen de aangesloten horecapartners meeliften op de marketing die Breeze inzet.”

Geschikt?

Niet iedere horecaspot wil zich inzetten voor Breeze. Heel drukke cafés zijn minder geïnteresseerd omdat hun tafels vaak al bezet zijn of volgeboekt. Zij hebben de publiciteit niet nodig. Bij ondernemingen die sterk gericht zijn op de verkoop van eten, kan een afspraakje met een minimale drankafname zelfs verlieslijdend zijn. Waar moet een geschikte datelocatie aan voldoen volgens de oprichters van Breeze?

Harde criteria voor het partnerschap met Breeze zijn er niet. “Een goede graadmeter”, zegt Van der Woude, “is onze eigen mening. Zouden we er blij van worden hier zelf een date te hebben?” Toch zijn er een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Het is belangrijk dat de zaak niet te ver uit het centrum ligt; mensen komen namelijk vaak uit een andere stad. Verder moet het café service-gericht zijn en een leuke beleving bieden: “Nice-to-have”, noemt het hoofd bedrijfsontwikkeling dat.

“Dan ben ik eventjes Sergio”

Hofman Café in Utrecht is sinds het afgelopen voorjaar horecapartner van de datingapp. Wat levert dat op in de praktijk? “Het is leuk om als personeel mee te leven met de mensen die op date zijn. Dan ben ik eventjes Sergio”, lacht leidinggevende en verantwoordelijke voor de reserveringen Joost Bijlsma. Hij refereert natuurlijk aan ‘maître Sergio’ van het populaire BNNVARA-programma ‘First Dates’. “Soms blijft het bij één drankje, maar meestal zijn het er meer. Als de date heel soepel verloopt dan blijven ze een hele avond en wordt er ook gegeten. Je hoopt natuurlijk vooral dat ze nog een keer terugkomen. Die exposure is heel waardevol.”

Ontwikkeling

Breeze is een vrij jonge start-up (januari 2020) en nog volop in ontwikkeling. In de beginfase waren er de nodige problemen. Hofman Café had moeite met het geautomatiseerde systeem. “Als een afspraakje via de app werd afgeblazen, dan kregen wij daar geen melding van. Het leverde een paar no-shows op, maar het probleem is nu gelukkig verholpen”, vertelt Bijlsma. De kinderziektes lijken te zijn opgelost.

Wat betreft de doelgroep heeft de start-up ook een ontwikkeling doorgemaakt. Aanvankelijk richtte de datingapp haar marketingstrategie vooral op studenten, maar sinds geruime tijd is de aandacht verlegd naar de ‘yup’ – de young urban professional. Breeze signaleert dit in hun gebruikersbasis; de gemiddelde leeftijd is 28 jaar en de app is het grootst in de steden Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Van der Woude: “We willen de yuppen op de Zuidas bereiken.”

In de toekomst ziet Marco van der Woude nog meer potentie in Breeze. Het bedrijf wil een functie toevoegen aan de app die mensen in staat stelt zélf een locatie voor de date uit te zoeken. Nu wordt dat voor hen bepaald.

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws