'Verboden' Spaanse blauwe wijn is hit in Amerika

15 september 2017 | Roy Spijker

Het was een fikse tegenvaller voor een aantal Spaanse studenten uit het Baskenland, toen zij te horen kregen dat hun blauw wijn verboden werd door de traditionele Spaanse wijnbouwsector. De wijn van de start-up Gïk Live mocht niet de naam 'Vino' dragen. De studenten gaven niet op, en nu is de wijn een hit in de Verenigde Staten.

De blauw gekleurde wijn van Gïk Live werd begin dit jaar in Spanje verboden. Volgens de wijnbouwsector was het geen traditionele wijn. Deze moet namelijk rood, wit, rosé of een mousserende wijn zijn. De bedenkers kregen een boete van 3.000 euro wegens blasfemie, moesten het woord 'Vino' van de etiketten halen de kleur van de wijn veranderen als ze weer als 'Vino' door het leven wilden gaan. 

Anthyocyacin

De blauwe wijn van Gïk wordt gemaakt van enkel Spaanse druiven uit diverse regio's als La Rioja, Zaragoza, León en Castilla-La Mancha. De diepe elektrische blauwe tint komt door de toevoeging van anthyocyacin, een natuurlijk pigment dat afkomstig is van de huid van druiven en indigo, een natuulijke kleurstof afkomstig van de wede plant. Die toevoeging is echter verboden door de Spaanse wijnsector, waardoor het verbod er op de blauwe wijn kwam.

De bedenkers van Gïk zijn het niet eens met het verbod en zijn hun heil ergens gaan zoeken. Er werd gezocht naar een andere makrt in tradiotonele wijnlanden. Deze werd gevonden in de Verenigde Staten, waar Gïk geen last heeft van strenge wetten. Inmiddels zijn er al 30.000 flessen besteld, die binnenkort naar de Verenigde Staten worden gevlogen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: