'Verboden' Spaanse blauwe wijn is hit in Amerika

15 september 2017 | Roy Spijker

Het was een fikse tegenvaller voor een aantal Spaanse studenten uit het Baskenland, toen zij te horen kregen dat hun blauw wijn verboden werd door de traditionele Spaanse wijnbouwsector. De wijn van de start-up Gïk Live mocht niet de naam 'Vino' dragen. De studenten gaven niet op, en nu is de wijn een hit in de Verenigde Staten.

De blauw gekleurde wijn van Gïk Live werd begin dit jaar in Spanje verboden. Volgens de wijnbouwsector was het geen traditionele wijn. Deze moet namelijk rood, wit, rosé of een mousserende wijn zijn. De bedenkers kregen een boete van 3.000 euro wegens blasfemie, moesten het woord 'Vino' van de etiketten halen de kleur van de wijn veranderen als ze weer als 'Vino' door het leven wilden gaan. 

Anthyocyacin

De blauwe wijn van Gïk wordt gemaakt van enkel Spaanse druiven uit diverse regio's als La Rioja, Zaragoza, León en Castilla-La Mancha. De diepe elektrische blauwe tint komt door de toevoeging van anthyocyacin, een natuurlijk pigment dat afkomstig is van de huid van druiven en indigo, een natuulijke kleurstof afkomstig van de wede plant. Die toevoeging is echter verboden door de Spaanse wijnsector, waardoor het verbod er op de blauwe wijn kwam.

De bedenkers van Gïk zijn het niet eens met het verbod en zijn hun heil ergens gaan zoeken. Er werd gezocht naar een andere makrt in tradiotonele wijnlanden. Deze werd gevonden in de Verenigde Staten, waar Gïk geen last heeft van strenge wetten. Inmiddels zijn er al 30.000 flessen besteld, die binnenkort naar de Verenigde Staten worden gevlogen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Handhaving verbod rookruimtes horeca vanaf 1 april 2020

Vanaf 1 april 2020 zal het verbod op rookruimtes in de horeca worden gehandhaafd. Eind september werden in een uitspraak van de Hoge Raad al deze rookruimtes per direct verboden. De komende tijd kunnen horecaondernemers zich voorbereiden en heeft de NVWA de tijd om het toezicht in te richten. Blo...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Bier Interview Longread
Bierkenner Thomas Wijns over tapverlies en speciaalbieren

Welk bier heb je op de tap? Natuurlijk het ‘gewone’ pils, want dat is de nummer één en lekker doordrinkbaar, maar steeds vaker zien we dat cafés het aantal tapkranen uitbreiden om aan de vraag naar andere bieren te kunnen voldoen en ook restaurants hebben een steeds ...

Video
Video: spoken nemen café over

In dit café in Nottingham, dat ook nog eens op een oud gevangenisterrein staat, waren geesten rond. En dat terwijl Halloween aanstaande is. De eigenaar van de bar besloot de videobeelden eens goed te bekijken toen er op een dag flessen en eten op de vloer werden aangetroffen. De avond ervo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: