Utrechtse horeca moet naleving leeftijdsgrens beter bewaken

23 september 2016 | Thijs Jacobs

De Utrechtse horeca geeft een toelichting op de berichtgeving over de slechte naleving in de stad. De cijfers uit het onderzoek kloppen, maar vragen wel om een toelichting. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) werkt samen met de gemeente om de naleving van de leeftijdsgrens te verbeteren. Op 11 oktober is er weer een bijeenkomst van de gemeente met de ondernemers, omdat er nog veel werk aan de winkel is.

KHN Utrecht vraagt ook de ouders en jongeren om beter om te gaan met de nieuwe leeftijdgrens. De nieuwe campagne “18 jaar? Bewijs ’t maar” moet zowel het horecapersoneel als de gasten nadrukkelijker ondersteunen bij de verplichting om de ID te laten zien als er door jongeren een biertje of wijntje wordt besteld.

Veel ondernemers en hun personeel moeten nadrukkelijker vragen naar de ID’s van jongeren. Dat is nog geen automatisme. Ouders en jongeren zijn heel belangrijk voor het verbeteren van de naleving. KHN Utrecht voorzitter Derksen: “Deze cultuurverandering vraagt om inzet van alle partijen. Wij als horecaondernemers moeten echt verbeteren in de naleving en dan zou het ook helpen als onze gasten daarbij helpen door automatisch de ID te tonen.” Veel horecabedrijven hanteren al bij de ingang een toegang vanaf 18 jaar. Ook gaat KHN Utrecht in samenwerking met VICTAS in het najaar trainingen organiseren voor de horecaondernemers om de naleving te verbeteren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: