Tekort aan bourbonvaten zorgt voor problemen vatgerijpte whiskeybieren

22 januari 2018 | Fiona de Lange

Door de wereldwijde grote populariteit van Bourbon whiskey is de productie van vaten niet meer te volgen. De prijs per vat is daardoor de laatste jaren meer dan verdubbel naar ruim $200,-. Vanwege de hoge vatprijs en populariteit van bourbon kiezen destilleerders ervoor om Bourbon steeds langer te laten rijpen en de vaten daarna te hergebruiken voor andere spirits. Hierdoor komen steeds minder vaten op de aftermarket.

Bierbrouwers die al jaren hun bieren laten rijpen op bourbonvaten kunnen nog nauwelijks aan vaten komen. De vaten die nog wel verkrijgbaar zijn, hebben zo'n hoge prijs dat het bier na rijping op deze vaten onbetaalbaar wordt.

Rijpen in bourbonvaten niet te betalen 


Tientallen Nederlandse bierbrouwers gebruiken juist bourbonvaten omdat deze vaten slechts één keer gebruikt zijn en na rijping een specifieke exotische smaak geeft aan het bier van vanille en kokos. Michel Ordeman, voorzitter CRAFT: De laatste jaren zie je veel Nederlandse onafhankelijke bierbrouwers barrel agen, oftewel bier in vaten laten rijpen. Ik heb de prijs van bourbonvaten zien stijgen van 75 dollar naar nu boven de 200. De bourbonvaten zitten nu op een vergelijkbaar niveau als Europese vaten van whisky, port etc. Aging is kostbaar door de dure vaten en de hoge bewerkelijkheid. Gelukkig zijn er liefhebbers, die bereid zijn om de meerprijs hiervoor te betalen.


Loterij met recht om te kopen 


Bourbonliefhebber Anne Stokvis van Waar Nederland Eet: “Bourbon is de laatste jaren echt bezig met een opmars. Onlangs was ik in Kentucky. Daar organiseert een slijterij zelfs loterijen voor een bijzondere Pappy van Winkle fles. Alleen met een winnend lot mag je een fles kopen. Verder zie je dat sommige bourbons nauwelijks nog in de winkel te krijgen zijn, maar alleen op internet. Ik ben lid van verschillende Facebookgroepen waar speciale bourbons voor het tiendubbele van de inkoopprijs verkocht worden. Het zijn bizarre taferelen.


Productiestijging 250% 


Sinds 1999 is de bourbon productie met 250% gestegen van 455 duizend vaten naar 1,5 miljoen. Jaar na jaar worden productierecords gebroken. Vatenproducenten verdrievoudigen hun productiecapaciteit. De prijs van het eikenhout waarvan de vaten worden gemaakt vormt hierin een essentieel concurrentie-element. William Larkey, Timber Procurement/Logs Sales/Inventory Manager at Robinson Stave, LLC/East Bernstadt Cooperage, LLC: De vatenproductie is erg competitief op dit moment. Er zijn concurrenten die van tijd tot tijd met vliegtuigen of helicopters over onze productielocatie vliegen om onze voorraden van hout en vaten te inventariseren. Wit eikenhouten bossen worden voor hoge prijzen verkocht. Bedrijven bepalen de prijs afhankelijk van het bij ons beschikbare hout. Deze kosten vertalen zich direct terug in de kosten per vat. Er is momenteel een tekort aan vaten voor nieuwe Bourbon uit Kentucky. De hogere prijs en het te kort van gebruikte vaten in Europa komt daarnaast ook door de populariteit van Bourbon dat tenminste 8 jaar is gerijpt. Deze verkopen het beste. Je ziet minder gebruikte vaten op de markt komen omdat de rijpingstijd is verdubbeld of verdriedubbeld.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Interview Longread
Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”...

Achtergronden KHN
KHN pleit voor noodfonds horecazaken na gedwongen sluiting

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) luidt de noodklok voor horecabedrijven die op last van de burgemeester gesloten zijn nadat er een geweldsincident bij hun zaak heeft plaatsgevonden. KHN vindt dat deze ondernemers gecompenseerd moeten worden uit een noodfonds van de overheid als na politieonderzoek...

Economie Achtergronden
Onderzoek: horeca laat sterke winstontwikkeling zien

De horeca heeft ook in 2017 sterk geprofiteerd van de verbeterde koopkracht. De omzetgroei kwam uit op 8% en werd breed gedragen: het aandeel van horecaondernemers met een stabiele of hogere omzet steeg naar 71%. De winstontwikkeling was met 20% erg sterk (+18% in 2016) en ruim beter dan het mkb-gem...

Regelgeving
Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID

Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) ervaart zelf in de horeca hoe lastig het is om de leeftijd van jongeren in te schatten. De landelijke actie NIXzonderID is vandaag gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (V...

Regelgeving
KHN: overheid moet horeca tegemoet komen in tijd of geld bij verbod rookruimten

Op 6 april jl. kondigde staatssecretaris Blokhuis van VWS aan dat hij rookruimten in de horeca over 2 jaar wil verbieden. Uit een enquête die door bijna 2500 leden van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is ingevuld, blijkt dat een verbod grote impact heeft. Horecaondernemers zien bij een verbo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: