Tekort aan bourbonvaten zorgt voor problemen vatgerijpte whiskeybieren

22 januari 2018 | Fiona de Lange

Door de wereldwijde grote populariteit van Bourbon whiskey is de productie van vaten niet meer te volgen. De prijs per vat is daardoor de laatste jaren meer dan verdubbel naar ruim $200,-. Vanwege de hoge vatprijs en populariteit van bourbon kiezen destilleerders ervoor om Bourbon steeds langer te laten rijpen en de vaten daarna te hergebruiken voor andere spirits. Hierdoor komen steeds minder vaten op de aftermarket.

Bierbrouwers die al jaren hun bieren laten rijpen op bourbonvaten kunnen nog nauwelijks aan vaten komen. De vaten die nog wel verkrijgbaar zijn, hebben zo'n hoge prijs dat het bier na rijping op deze vaten onbetaalbaar wordt.

Rijpen in bourbonvaten niet te betalen 


Tientallen Nederlandse bierbrouwers gebruiken juist bourbonvaten omdat deze vaten slechts één keer gebruikt zijn en na rijping een specifieke exotische smaak geeft aan het bier van vanille en kokos. Michel Ordeman, voorzitter CRAFT: De laatste jaren zie je veel Nederlandse onafhankelijke bierbrouwers barrel agen, oftewel bier in vaten laten rijpen. Ik heb de prijs van bourbonvaten zien stijgen van 75 dollar naar nu boven de 200. De bourbonvaten zitten nu op een vergelijkbaar niveau als Europese vaten van whisky, port etc. Aging is kostbaar door de dure vaten en de hoge bewerkelijkheid. Gelukkig zijn er liefhebbers, die bereid zijn om de meerprijs hiervoor te betalen.


Loterij met recht om te kopen 


Bourbonliefhebber Anne Stokvis van Waar Nederland Eet: “Bourbon is de laatste jaren echt bezig met een opmars. Onlangs was ik in Kentucky. Daar organiseert een slijterij zelfs loterijen voor een bijzondere Pappy van Winkle fles. Alleen met een winnend lot mag je een fles kopen. Verder zie je dat sommige bourbons nauwelijks nog in de winkel te krijgen zijn, maar alleen op internet. Ik ben lid van verschillende Facebookgroepen waar speciale bourbons voor het tiendubbele van de inkoopprijs verkocht worden. Het zijn bizarre taferelen.


Productiestijging 250% 


Sinds 1999 is de bourbon productie met 250% gestegen van 455 duizend vaten naar 1,5 miljoen. Jaar na jaar worden productierecords gebroken. Vatenproducenten verdrievoudigen hun productiecapaciteit. De prijs van het eikenhout waarvan de vaten worden gemaakt vormt hierin een essentieel concurrentie-element. William Larkey, Timber Procurement/Logs Sales/Inventory Manager at Robinson Stave, LLC/East Bernstadt Cooperage, LLC: De vatenproductie is erg competitief op dit moment. Er zijn concurrenten die van tijd tot tijd met vliegtuigen of helicopters over onze productielocatie vliegen om onze voorraden van hout en vaten te inventariseren. Wit eikenhouten bossen worden voor hoge prijzen verkocht. Bedrijven bepalen de prijs afhankelijk van het bij ons beschikbare hout. Deze kosten vertalen zich direct terug in de kosten per vat. Er is momenteel een tekort aan vaten voor nieuwe Bourbon uit Kentucky. De hogere prijs en het te kort van gebruikte vaten in Europa komt daarnaast ook door de populariteit van Bourbon dat tenminste 8 jaar is gerijpt. Deze verkopen het beste. Je ziet minder gebruikte vaten op de markt komen omdat de rijpingstijd is verdubbeld of verdriedubbeld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: