Starbucks doneert 250.000 pond voor boeren in Oost-Afrika

26 juli 2017 | Roy Spijker

Starbucks heeft samen met internationale ontwikkelingsorganisatie Send a Cow gewerkt aan een nieuw project om landbouwgemeenschappen in Rwanda te helpen effectieve en duurzame landbouwmethoden te ontwikkelen. Vandaag is de lancering van het driejarige Coffee + Cows project waar meer dan 3000 mensen rechtstreeks van zullen profiteren door hen te voorzien van trainingen in duurzame landbouwtechnieken, gender- en sociale ontwikkeling, het leveren van vee evenals continue ondersteuning.

De samenwerking tussen Starbucks en Send a Cow begon toen Starbucks barista’s tijdens een bedrijfsreis om koffieboerderijen te bezoeken een project bezochten dat werd uitgevoerd door de liefdadigheidsorganisatie in Rwanda. Partners (werknemers) waren zo geïnspireerd door hun ervaring dat ze begonnen met een inzamelingsactie bij Starbucks locaties in het Verenigd Koninkrijk voor Send a Cow. Deze activiteit bracht £100.000 op, wat overeenkomt met 153 landbouwfamilies voorzien van een melkkoe.

Voor het Coffee + Cows project dat vandaag wordt gelanceerd, doneert Starbucks 50 pence van elke verkoop van ‘koffie voor thuis’-producten die in de winkels wordt verkocht, inclusief zakken koffiebonen en espresso capsules.* Klanten zullen ook de Send a Cow samenwerking zien op het Starbucks Chilled Classics assortiment van gekoelde koffies, beschikbaar in supermarkten en lokale winkels tot oktober.

Met de samenwerking zullen Send a Cow en Starbucks:
- Meer dan 3000 mensen helpen om toegang te krijgen tot een betrouwbare voedingsbron, verbeterde voeding en de hulp om uit de armoede te komen
- Meer dan 2300 uur training geven over essentiële vaardigheden over hygiëne, gendergelijkheid, agronomie, duurzame landbouwmethoden en ondernemerschap
- Levensveranderende hulp bieden op het gebied van vee (koeien, geiten, kippen), gereedschap, fruitbomen en zaden

Martin Brok, president, Starbucks EMEA zegt: “Deze samenwerking is ontstaan uit de passie van onze partners, iets waar we enorm trots op zijn. We willen aandacht vragen voor het essentiële werk dat Send a Cow doet om landbouwgemeenschappen in Oost-Afrika te helpen, door middel van de verkoop van ‘koffie voor thuis’ in onze winkels en onze gekoelde koffies in de supermarkten. We zijn toegewijd om ethisch verantwoorde koffie te serveren, en dat betekent ook iets terugdoen voor de boeren die zo’n geweldig product hebben. We kijken ernaar uit om dit bericht te delen met onze klanten en om te zien hoe onze donatie de Send a Cow projecten in Rwanda ondersteunt.”

Send a Cow CEO, Paul Stuart zegt: ‘‘We hebben een fantastische samenwerking opgebouwd met het team van Starbucks en wij zijn blij om het nieuwe Coffee + Cows project vandaag te lanceren. Onze twee organisaties delen veel dezelfde waarden en de betrokkenheid om kleine boeren te ondersteunen. Daarnaast voelen wij een verantwoordelijkheid om duurzame praktijken aan te moedigen. We kijken ernaar uit om samen te werken en echte veranderingen door te voeren in gemeenschappen in Oost-Afrika.”

Starbucks is trots om de mijlpaal van 99% gecertificeerde ethisch verkregen koffie te bereiken door middel van haar Coffee and Farmer Equity (C.A.F.E) Practices, ontwikkeld met Conservation International. C.A.F.E. Practices zijn een reeks duurzaamheidsnormen die zijn ontworpen om landbouwers te helpen koffie te verbouwen op een manier die beter is voor zowel de mensen als de planeet. Meer dan een miljoen koffieboeren op vier continenten hebben geprofiteerd van het programma. Starbucks is ook een oprichter van de Sustainable Coffee Challenge met Conservation International, met de ambitie om koffie het eerste duurzame landbouwproduct ter wereld te maken.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Achtergronden
Alles over rum en tiki cocktails

Cocktails pasten lange tijd niet bij de calvinistische Nederlander. De tijden veranderen en het drinkgedrag daarmee ook. De opkomst van de cocktailbar is dan ook niet te stuiten. Ook buiten de Randstad is het fenomeen in opkomst. Tiki cocktails nemen een belangrijke plaats in op de cocktailkaart. ...

Horeca Opening
HMSHost zoekt stadscentrum Utrecht op en opent zaken

Na de luchthavens Amsterdam Airport Schiphol en Rotterdam The Hague Airport en Designer Outlet Roermond, maakt horeca-exploitant HMSHost International een strategische stap naar een stadscentrum. In de Stadskamer in het Utrechtse Hoog Catharijne opende HMSHost drie concepten; LEON, Comptoir Libanai...

Achtergronden Internationaal
De wereld rond met de beste gin tonics

Vandaag vieren we wereldwijd International Gin & Tonic Day. Gelukkig heeft de gin tonic het ver geschopt sinds het Britse leger het in India bedacht als medicijn tegen malaria. De grote buzz is in Amsterdam inmiddels voorbij, maar in de rest van Nederland groeit de populariteit van gin tonic nog...

Chefs Rotterdam
Panenka breidt met nieuwe chef-kok de kaart uit

Horecaondernemers én sportfanaten Wim de Klerk en Sven Beijk misten in de Maasstad een bar-restaurant waar sport werd uitgezonden én goed gegeten kon worden. Met liefde voor eten, drinken én een passie voor sport ontstond Panenka. De bar is in een jaar tijd uitgegroeid tot een p...

Opening Restaurant
Nieuw in Rotterdam: Restaurant Club Le Grand

Le Grand Restaurant & Club opent op donderdag 19 oktober feestelijk haar deuren in het hartje van Rotterdam. Fajah Lourens luister deze opening als dj op. Le Grand is gevestigd in het gelijknamige hotel dat dit jaar haar 100-jarige bestaan viert. De voormalige ontbijtzaal van het hotel is ver...

Wijn
Deze Nederlandse wijn verrast wijnkenners

In het programma 'Nieuwe Feiten' op Radio 1 in België vertelde wijnkenner Frank Van der Auwera dat een van de beste wijnen van minder dan 15 euro van Nederlandse makelij is. En dat terwijl Nederland niet bekend staat als wijnland. De Rieslingwijn van wijngoed Thorn kost zo'n 13...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: