Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

27 juni 2016 | Thijs Jacobs

Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

Het komt vrij vaak voor. Een bedieningsmedewerker morst wijn op de kleding van één van je gasten. Wie is er aansprakelijk om de schade te vergoeden? De medewerker of de werkgever? We spraken hierover met Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga van advocatenkantoor Boekel.

Merièm: “Het uitgangspunt in het arbeidsrecht is dat de werkgever aansprakelijk is voor de werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan een derde tegen wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden. In dit geval is de werkgever dus aansprakelijk. Alleen in specifieke situaties kun je als werkgever je werknemer hiervoor aansprakelijk stellen. Dit kan alleen als er sprake is van of opzet of van bewuste roekeloosheid.”

Rechtszaak
In de praktijk blijkt het volgens de twee advocaten moeilijk om opzet of bewuste roekeloosheid te bewijzen. Lianne: “Je moet als werkgever met bewijzen komen dat de werknemer met opzet of bewuste roekeloosheid heeft gehandeld.  Als de serveerster bijvoorbeeld ruzie heeft gemaakt met de gast en daarna expres wijn over zijn kleding heeft gegooid, zul je als werkgever moeten bewijzen dat er sprake is van opzet aan de kant van de werknemer, dit kan bijvoorbeeld door middel van getuigen die dit bevestigen.”

Strenge toets
In de rechtspraktijk blijkt dat veel rechters een strenge toets hanteren wanneer het gaat om aansprakelijkheid van een werknemer. Merièm: “Laatst was er een zaak waarbij een buschauffeur een tas met strippenkaarten en geld ergens liet staan en toen naar het toilet ging. Toen hij terugkwam, was de tas gestolen. De rechter zag dit toch niet als bewuste roekeloosheid van de werknemer, omdat de buschauffeur zich er dan van te voren bewust van moest zijn dat het achterlaten van de tas roekeloos was. De toets is dus behoorlijk strikt.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: