Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

27 juni 2016 | Thijs Jacobs

Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

Het komt vrij vaak voor. Een bedieningsmedewerker morst wijn op de kleding van één van je gasten. Wie is er aansprakelijk om de schade te vergoeden? De medewerker of de werkgever? We spraken hierover met Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga van advocatenkantoor Boekel.

Merièm: “Het uitgangspunt in het arbeidsrecht is dat de werkgever aansprakelijk is voor de werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan een derde tegen wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden. In dit geval is de werkgever dus aansprakelijk. Alleen in specifieke situaties kun je als werkgever je werknemer hiervoor aansprakelijk stellen. Dit kan alleen als er sprake is van of opzet of van bewuste roekeloosheid.”

Rechtszaak
In de praktijk blijkt het volgens de twee advocaten moeilijk om opzet of bewuste roekeloosheid te bewijzen. Lianne: “Je moet als werkgever met bewijzen komen dat de werknemer met opzet of bewuste roekeloosheid heeft gehandeld.  Als de serveerster bijvoorbeeld ruzie heeft gemaakt met de gast en daarna expres wijn over zijn kleding heeft gegooid, zul je als werkgever moeten bewijzen dat er sprake is van opzet aan de kant van de werknemer, dit kan bijvoorbeeld door middel van getuigen die dit bevestigen.”

Strenge toets
In de rechtspraktijk blijkt dat veel rechters een strenge toets hanteren wanneer het gaat om aansprakelijkheid van een werknemer. Merièm: “Laatst was er een zaak waarbij een buschauffeur een tas met strippenkaarten en geld ergens liet staan en toen naar het toilet ging. Toen hij terugkwam, was de tas gestolen. De rechter zag dit toch niet als bewuste roekeloosheid van de werknemer, omdat de buschauffeur zich er dan van te voren bewust van moest zijn dat het achterlaten van de tas roekeloos was. De toets is dus behoorlijk strikt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: