Ruben Brouwer, CEO MOJO Concerts, over de coronapas: ''Ik snap de redenering van het kabinet volkomen''

Auteur: Thijs Jacobs
14 september 2021
Ruben Brouwer, CEO MOJO Concerts, over de coronapas: ''Ik snap de redenering van het kabinet volkomen''

De horeca klimt uit het dal, de blik is gericht op de horizon. Natuurlijk zijn er zaken, al dan niet blijvend, veranderd. Hoe kijkt Ruben Brouwer, 41 jaar oud en CEO van MOJO Concerts, naar de toekomst van de horeca? In de rubriek Mens, Bedrijf en Visie portretteert De CaféKrant vooraanstaande mensen in en rondom de horecabranche.

Overigens vond dit interview plaats net voordat de inhoud van de aangekondigde versoepelingen was uitgelekt en bekendgemaakt, dus ook het feit dat minister De Jonge Brouwer had verzocht om geen dance events te organiseren en dansen feitelijk te 'verbieden'. Zie hiervoor het videofragment onderaan het artikel. 

Mens

Hoe is je carrière tot stand gekomen?

“Ik heb rechten gestudeerd en na mijn studie vier jaar in de advocatuur gewerkt. Daarnaast was ik altijd al enorm met muziek bezig, vooral hobbymatig. Ook in de advocatuur zocht ik die kant van het recht op en als concertliefhebber heb ik al vanaf mijn vijftiende heel veel concerten en festivals bezocht. Ik hield goed in de gaten of er in de livebranche interessante vacatures vrij zouden komen en op een gegeven moment zocht MOJO een bedrijfsjurist. Ik solliciteerde en vervolgens heb ik carriėre gemaakt binnen MOJO, zoals dat soms gaat. Eind 2015, begin 2016 waren er wisselingen binnen de directie en begin 2017 werd ik directeur.”

Wat betekent de horeca voor je?

“Ik ben een liefhebber van de horeca, ik duik vaak en graag de kroeg in en bezoek regelmatig restaurants.”

Bedrijf

Hoeveel mensen werken er binnen het bedrijf?

“Voor corona werkten er 130 mensen bij ons, maar vanwege reorganisaties hebben we 53 mensen moeten laten gaan. Langzaamaan zijn we nu aan het terugschalen met het oog op volgend jaar; we moeten ons toch ergens op voorbereiden en voorsorteren op de verwachte drukte.”

Welke invloed heeft de coronacrisis op het bedrijf gehad?

“De impact was groot, dat kun je je wel voorstellen. Er is natuurlijk wel overheidssteun geweest, waar we uiteraard gebruik van hebben gemaakt, maar dat was nooit voldoende. Er zit namelijk een maximalisering op, de regelingen die bedoeld zijn voor het mkb dekken niet genoeg, dus we blijven met een gat zitten. Omdat we onderdeel zijn van een internationale organisatie is de situatie in Nederland natuurlijk lastig, maar niet onoverkomelijk. In andere landen draait de evenementenbranche immers alweer goed; in de VS zijn bijvoorbeeld al festivals geweest met honderdduizenden bezoekers, waarbij niet heel veel coronabesmettingen werden opgelopen.”

Voelt het oneerlijk dat de evenementenbranche als een van de weinige sectoren nog vrijwel helemaal stilligt?

“Ja, en het steekt ons ook dat het kabinet geen tot weinig aandacht heeft voor onze sector. Wat heel bijzonder is, is dat met het Fieldlab grote fouten zijn gemaakt, waarvan onze sector de dupe is. Bijna een jaar lang zijn er onderzoeken gedraaid, waar de overheid aanvankelijk blij mee was en waar in het buitenland met grote waardering naar werd gekeken. De uitslagen van de onderzoeken zijn in juni, toen alles weer open mocht, toegepast op andere situaties die niet passen bij de data en conslusies die aan de onderzoeken waren verbonden. De Fieldlab-onderzoeken werden gedaan in grote en goed geventileerde concertlocaties, maar werden één op één toegepast op andere sectoren, zoals het nachtleven. Daar waren de onderzoeken niet voor bedoeld, en dat is ook gecommuniceerd met het kabinet, maar ze hebben destijds bewust een te grote stap genomen, waardoor het logischerwijs mis is gegaan. Tel daarbij het ‘Dansen met Janssen-fiasco’ op, en je hebt een compleet beeld van de scheve situatie. Dat laatste zorgde ervoor dat mensen die op vrijdagavond een prik kregen, zaterdagavond al konden dansen in een nachtclub. Dat waren dus mensen die niet beschermd waren en misschien zelfs besmet waren.”

De branche voor live events heeft meer ervaring in crowd management dan de (nacht)horeca, klopt dat?

“Absoluut. Bij de Fieldlab-events was er aanvankelijk een test van niet langer dan 24 uur oud nodig, maar dat is verruimd op verzoek van andere sectoren. Voor ons was het logistiek geen probleem, gezien onze ervaring. Het hele Fieldlab-gebeuren is uitgevoerd in een strak gecontroleerde omgeving, ook qua crowd management en toegangscontroles. Wanneer je dit toepast op branches die er geen ervaring mee hebben en waar mensen bijeenkomen in slecht geventileerde ruimtes met veel lagere plafonds, dan is het wachten op het moment dat het fout gaat. Dat gebeurde ook, waardoor onze branche hard werd geraakt. Sterker nog, sinds eind juni is er tot aan vorige week geen contact met ons geweest door het kabinet. Blijkbaar was de vakantie belangrijker dan onze sector, terwijl wij de hele festival- en concertzomer in het water hebben zien vallen.”

De discussie over het verschil tussen geplaceerde en ongeplaceerde events is, mede door de Formule 1 in Zandvoort, opgelaaid. Hoe zit dat?

“We hebben eindelijk kunnen spreken met de betrokken ministers en zij geven nu toe dat bij geplaceerde events bepaalde situaties niet te handhaven zijn. Als je dat vooraf al weet, moet je dan sturen op handhaving of bedenken dat het eigenlijk best goed gaat, waardoor je meer mogelijk kunt maken? Het onderscheid tussen geplaceerd en ongeplaceerd is te grof, dat geven de ministers nu ook toe, je kunt concerten en evenementen individueel een risicofactor meegeven. Kijk maar eens naar een concert van De Dijk in de Ziggo Dome begin oktober. Dat is officieel een ongeplaceerd evenement, terwijl je in die zaal alleen beneden staat. Vanwege de ventilatie en de hoogte van de zaal is het risico op besmetting zeer laag, zeker wanneer je gevaccineerd bent. Dat is heel anders dan een ruimte met een laag plafond, zoals vaak in de horeca. Ik vermoed dan ook dat de nachthoreca het de komende maanden nog lastig gaat krijgen en er niet veel mogelijk is. Dat liet het kabinet al voorzichtig doorschemeren.”

Het contrast tussen wat mogelijk werd gemaakt bij de Formule 1 in Zandvoort en wat mag in de evenementenindustrie is groot. Doet dat pijn?

“Natuurlijk. Wij zijn niet tegen de Formule 1 of voetbalwedstrijden, maar als dat allemaal kan, dan kan het bij ons ook. In Zandvoort zag je een enorme drukte in treinen, op straat en in rijen. Wat hadden ze dan gedacht, dat die mensen stuk voor stuk uit een helikopter zouden vallen? We zijn gewoon helemaal de draad kwijt wat betreft het overheidsbeleid; het is niet consequent en lastig uit te leggen. Daar komen alle protesten vandaan. Natuurlijk, je snapt dat er grilligheid is, maar consistent beleid, gebaseerd op data, is zeker mogelijk. Dat er nu vreselijk veel Nederlandse jongeren net over de grens in België naar festivals gaan, doet best wel zeer. In België hebben ze de data uit het Nederlandse Fieldlab-onderzoek onderzocht en op basis daarvan meer mogelijk gemaakt. We hadden gehoopt dat het onderzoek in eigen land meer op waarde werd geschat.”

Het coronatoegangsbewijs wordt verplicht. Ook in de horeca. Wat vind je daarvan?

“Ik begrijp de redenering van het kabinet volkomen, of je het er nu mee eens bent of niet. Je ziet dat de vaccinatiegraad onder fervente voetbalsupporters hoger ligt dan het gemiddelde. Dat komt omdat ze zonder vaccinatie steeds een coronatest zouden moeten doen voordat ze het stadion in mogen. Op de lange termijn is het de beste oplossing, want de vaccinatiegraad onder jongeren stokt en dat is best verklaarbaar. Eind juni werden ze namelijk een beetje lekker gemaakt: ‘straks kun je weer leuke dingen doen’, maar dat bleek een wassen neus. Die leuke dingen kwamen er niet. Als ik nu twintig zou zijn en gezond, dan zou ik misschien ook wel twijfelen over het nemen van een vaccinatie. Daarom denk ik dat onze branche geen onderdeel is van het probleem, maar van de oplossing en daarbij zou een coronatoegangsbewijs voor horeca en evenementen voor het kabinet een hulpmiddel zijn om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen, terwijl er voor gevaccineerden en verschillende sectoren weer meer mogelijk is.”

Visie

Hoe kijkt het bedrijf naar de toekomst?

“We verwachten op zijn vroegst begin volgend jaar weer meer te kunnen doen. Voor de horeca is het eenvoudiger; als de minister roept dat je morgen weer open kan, dan kan dat met kunst- en vliegwerk ook. Bij ons is dat anders; een evenement heeft een voorbereidingstijd van enkele maanden. Er zijn partijen die het heel moeilijk gaan krijgen, vooral de kleinere bedrijven die maar 1 of 2 festivals doen in de zomer. Dit is hun enige activiteit en ze moeten het er wel van hebben. Zelfs strandtenten hebben gewoon kunnen draaien, terwijl wij al anderhalf jaar met een omzetverlies van 95 procent zitten. Dat is echt wel een wezenlijk verschil.”

Welke blijvende veranderingen laat de coronacrisis achter?

“Ik zie een ‘brain drain’ binnen onze branche, net zoals de horeca veel werknemers naar andere sectoren heeft zien gaan. Ze zijn eruit gestapt en komen niet meer terug en dan heb ik het ook over functies waar veel kennis en ervaring zit. Het imago is ook wel veranderd, want onze sector was altijd leuk en aantrekkelijk, maar dat is voor nu wel voorbij.”

Wat kan er op korte termijn allemaal?

“Vanaf oktober hebben we wel wat concerten staan, met name van Nederlandse artiesten. Die zouden volgens ons prima door kunnen gaan. We zijn voornamelijk bezig met volgend jaar, en daarbij kijken we ook naar het vastleggen van Amerikaanse artiesten. Zij hopen ook volgend jaar weer te kunnen komen. Daarbij is een DJ wel wat eenvoudiger op kortere termijn in te plannen dan een band, die een grotere productie en crew heeft.”

Wat voorzie je voor de nachthoreca op korte termijn?

“De komende maanden worden nog lastig. Wij mogen met onze goed geventileerde ruimtes en onze ervaring nog niet eens helemaal open, dus de nachthoreca zal vast en zeker op het wachtbankje moeten blijven zitten, hoe zuur dat ook is.”

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws