Rootz heeft beste bier-spijscombinaties

21 mei 2014 |
Rootz heeft beste bier-spijscombinaties<

Café restaurant Rootz is winnaar van de Bier aan Tafel Tofee 2014. Het Biergenootschap der Lage Landen reikt deze onderscheiding jaarlijks uit aan het restaurant dat de beste bier-spijscombinaties
presenteert. Roland Meerlo en Patrick van Aller ontvingen de Trofee uit handen van heraut Olav Blancquaert.

Beleving
Rootz brengt een bierige beleving, waar sfeer, bediening, bierkaart en eten volledig met elkaar in overeenstemming zijn. De bier en spijs combinaties zijn altijd raak. De menukaart biedt bij ieder gerecht zelfs twee verschillende biersuggesties de een aanvullend, de ander contrasterend. Rootz is een eigentijds bedrijf dat klopt als een bus – om te eten en om te drinken.

Smaakbeleving
Steeds meer restaurants, brasseries en eetcafés ontdekken het drinken van bier bij de maaltijd. Niet alleen biedt bier een rijke variëteit aan smaken, die in andere dranken niet terug te vinden zijn, ook het koolzuur in bier verhoogt de smaakbeleving. Dat bier in verhouding met wijn minder alcohol bevat, is een bijkomend voordeel. Tijdens de uitreiking, die plaatsvond tijdens de Nationale Bierlunch bij restaurant Stork in Amsterdam konden de gasten genieten van een drie gangen vis menu met bijpassende Nederlandse bieren. De bier spijs combinaties werden toegelicht door oud winnaar Peer van Gurp.

Begeleidende drank
“Een van de doelstellingen van het Biergenootschap der Lage Landen is het promoten van bier als begeleidende drank bij de maaltijd”, geeft organisator Jan Laurijssen aan. “Daartoe is voor de zesde maal een wedstrijd om de Bier aan Tafel Trofee georganiseerd, waaraan een zestiental horecabedrijven heeft deelgenomen.” Na een halve finale bij HANOS in Eindhoven heeft de jury, onder leiding van Henri Reuchlin van het Bierburo, een zestal finalisten bezocht. Dit zijn naast Rootz, Restaurant Dwars uit Amsterdam, Jopenkerk uit Haarlem, De Dorpsherberg uit Ospel, Degust uit Hoogeveen en Eetcafé Den Hoek uit Zundert. “We merken dat de kwaliteit van de bieradviezen ieder jaar toeneemt.”, aldus Reuchlin. “Gasten durven ook vaker een bijpassend bier aan tafel te bestellen omdat ze ontdekken dat het gewoon lekker is.

Winnaars
Eerdere Awards werden gewonnen door Belgisch Biercafé Olivier in Utrecht, Dégust in Hoogeveen, Streekrestaurant De Hofkaemer in Bergeijk, Proeverij Caruso in Roosendaal en Restaurant Lieve in Amsterdam.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: