Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

18 maart 2019 | Yonne van Geene

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral doordat in veel leegstaande winkelpanden horeca wordt aangeboden. In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen roept KHN provincies daarom op om regie te pakken en wildgroei van horeca tegen te gaan.

KHN onderzocht in samenwerking met Locatus de groei van het aantal horecazaken en de gevolgen daarvan. Daaruit blijkt dat er in de afgelopen tien jaar ruim 5000 horecalocaties bij zijn gekomen, waaronder lunchrooms, eetcafés, restaurants, hotels en fastfoodzaken. Dat komt onder andere doordat gemeenten leegstaande winkelpanden vaak direct vullen met horeca. De groei van de horeca is vooral te merken in binnensteden. Gemiddeld nam het aantal horecapanden in de 17 grote winkelsteden met 21 procent toe. Grote stijgers zijn: Eindhoven (+34%), Den Haag (+40%) en Rotterdam (+50%).

Zwakkere binnensteden

Het gevolg is dat er in een aantal gebieden van Nederland een overaanbod van horeca ontstaat. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Te vaak wordt horeca door gemeenten gezien als wondermiddel voor een leegstaand winkelpand of als snelle bijverdienste voor teruglopende detailhandelsomzetten. Het gevolg is dat er in sommige binnensteden een overkill aan horeca ontstaat. Dit leidt niet tot sterkere, maar juist tot zwakkere binnensteden. Want de totale omzet van die stad moet door meer horecaondernemers worden verdeeld. Mensen gaan immers niet twee keer lunchen of uit eten op één dag. Het is dan ook wachten op de volgende economische tegenwind om de gaten in de winkelstraat weer te zien ontstaan.”

Gemeenten al aan de slag

In een aantal gemeenten wordt de discussie over de groei van horeca al gevoerd. Zo wordt in Utrecht, Rotterdam en Apeldoorn geprobeerd om overaanbod te voorkomen. Robèr Willemsen vraagt provincies in aanloop naar de verkiezingen om stelling te nemen en te werken aan krachtige binnensteden en horecagebieden: “Er is nog ruimte voor groei in de horeca. Maar dan moeten we wel goed nadenken over de plekken waar dit kan. De provincie kan zorgen voor regionale horecavisies en het organiseren van goede provinciale horeca-koopstromenonderzoeken. Hierbij moet niet alleen gekeken worden naar reguliere horeca, maar ook naar de wildgroei van particuliere aanbieders, zoals de verhuur van woningen via Airbnb.”

Provinciale regie in het buitengebied

De opkomst van de horeca binnen de provinciale economie is niet alleen merkbaar in binnensteden. Ook in dorpen groeide horeca volop. Ook hier heeft de provincie volgens KHN een belangrijke rol. Robèr Willemsen: “Ook buiten de grote steden is het van belang dat de provincie samen met regiogemeenten werkt aan gezonde horecalocaties en sterke en aantrekkelijke dorpskernen. Daarnaast zijn er steeds meer horecabedrijven in de buitengebieden, zoals een boerenbedrijf met een theetuin als nevenactiviteit. Juist op die locaties is de provincie aan zet om er voor te zorgen dat gemeenten tot gezamenlijk beleid komen. En dat oneerlijk concurreren met bestaande horecabedrijven wordt voorkomen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Brouwerijen
Bedrijfsresultaat Swinkels stijgt met bijna een kwart

Royal Swinkels Family Brewers heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt, waarbij wederom werd geïnvesteerd in overnames en strategische samenwerkingen. De netto-omzet kwam uit op 713,1 miljoen euro, een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2017. De 26 merken van het bedrijf...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Bier
Alcoholvrij bier steeds populairder

Sinds 2010 is de consumptie van alcoholvrij bier vervijfvoudigd. In 2018 steeg de verkoop met meer dan 30 procent, dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Ook de consumptie van speciaalbier is met maar liefst tien procent gestegen, zo lezen we op dutchcowboys.nl. Als gevol...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

KHN
KHN maakt zich zorgen over horeca groei Groningen

Volgens de Groningse afdeling van KHN wordt leegstand in Groningen te veel opgevuld met horecazaken, zo lezen we op rtvnoord.nl. "Er moet wat gebeuren, als we zo doorgaan dan hebben we over drie jaar echt een probleem." aldus Irene van der Velde, afdelingsvoorzitter van de stad Groningen, ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: