Omzet horeca stijgt ruim 1 procent in derde kwartaal

30 november 2017 | Thijs Jacobs
De omzet van hotels, restaurants en cafés steeg in het derde kwartaal van 2017 met 1,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Al ruim vier jaar neemt de omzet van de horeca toe. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, steeg met 0,6 procent.

Vandaag publiceert het CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Omzet fastfoodrestaurants stijgt het sterkst

De omzet en het volume (de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet) van fastfoodrestaurants, restaurants en cafés stegen in het derde kwartaal ten opzichte van het tweede. Met 1,9 procent steeg de omzet van fastfoodrestaurants, waaronder ook snackbars, lunchrooms, maaltijdbezorgers en ijssalons, het sterkst. Het volume nam met 1,2 procent toe. Restaurants hebben 1,8 procent meer omgezet. Het volume, het aantal verkochte consumpties, steeg met 1,4 procent.

De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is met 0,9 procent gestegen. Het volume nam met 0,6 procent toe. Hotels hebben evenveel omgezet als een kwartaal eerder. In het tweede kwartaal van 2017 steeg de omzet van hotels nog met 1,8 procent.

Ruim 6 procent meer omzet dan een jaar eerder

De horeca heeft in het derde kwartaal 6,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzetstijging gold voor alle branches (hotels, fastfoodrestaurants inclusief fastfood en cafés). Het volume was 3,2 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2016. Zowel de omzet als het volume is al ruim vier jaar hoger dan een jaar eerder.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: