KHN:'stunten met bier in supermarkten is onverantwoord'

22 februari 2017 | Roy Spijker

Voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland vind het onverantwoord dat supermarkten bier als stuntartikel gebruiken. Dat laat hij weten in een reactie op een rapport van het CBS, waarin staat dat het bier in de horeca sneller stijgt dan in de supermarkt.

"Supermarkten gebruiken bier ook om klanten naar de winkel te lokken," zegt Willemsen op de site van KHN. "Kijk alleen maar deze week, dan zie je bijna vijftig verschillende aanbiedingen voor bier, met prijzen voor een krant van 24 flessen die onder de tien euro ligt. De goedkoopste is 6,66 euro. Supermarkten gebruiken bier als stuntartikel."

Appels en peren

Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende dat een biertje in de horeca in 2016 gemiddeld 2,43 euro kostte. Dat is een stijging van 42 procent ten opzichte van 2006. Daar tegenover staat dat het bier in supermarkt sinds 2006 slechts 14 procent duurder is geworden. Volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen is het CBS appels met peren aan het vergelijken.

Zo zou de inkoopprijs van een liter bier in de horeca bijna twee keer zo hoog zijn als de verkoopprijs in de supermarkt. Daarnaast zijn volgens Willemsen veel cafés en restaurants door een afnamebeding gebonden zijn bier bij één brouwerij af te nemen. Een afnamebeding mag maximaal vijf jaar duren, maar als een ondernemer de locatie huurt van een brouwer kan dit veel langer duren.

"Wij pleiten sowieso al veel langer voor de afbouw van brouwerijen als financier, maar in het bijzonder voor een afbouw van de oneindige afnamebedingen via huurcontracten. De prijs van bier in de horeca is nu allerminst transparant. Wij pleiten al jarenlang voor een 'kale' netto bierprijs waarbij je als ondernemer toeslagen op de 'kale' prijs betaalt als je extra diensten van de brouwer afneemt," aldus Willemsen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Bier Interview Longread
Bierkenner Thomas Wijns over tapverlies en speciaalbieren

Welk bier heb je op de tap? Natuurlijk het ‘gewone’ pils, want dat is de nummer één en lekker doordrinkbaar, maar steeds vaker zien we dat cafés het aantal tapkranen uitbreiden om aan de vraag naar andere bieren te kunnen voldoen en ook restaurants hebben een steeds ...

Video
Video: spoken nemen café over

In dit café in Nottingham, dat ook nog eens op een oud gevangenisterrein staat, waren geesten rond. En dat terwijl Halloween aanstaande is. De eigenaar van de bar besloot de videobeelden eens goed te bekijken toen er op een dag flessen en eten op de vloer werden aangetroffen. De avond ervo...

Columns Blog
Grijp eerst dat laaghangend fruit

Horecamensen houden van knallen. Een mooie avond draaien met je team waarbij alles klopt. Waar de service soepel loopt, de gasten happy zijn en een goede omzet wordt gedraaid. Horecamensen vinden stille momenten in de zaak echter een gruwel. Wachten op klandizie en ‘wortelschieten’ is...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: