KHN ondertekent Preventieakkoord: Rookruimten pas vanaf 1 juli 2022 verboden

23 november 2018 | David Bakker

In oktober liet KHN-voorzitter Robèr Willemsen het al doorschemeren, vandaag wordt het officieel bekrachtigd. De rookruimtes in de horeca mogen tot 1 juli 2022 open blijven. Dat staat in het het Nationaal Preventie-akkoord.

In dit akkoord staan maatregelen die een groot aantal partijen gaan nemen om Nederland gezonder te maken. De gezamenlijke ambitie is om ervoor te zorgen dat in 2040 minder mensen roken, problematisch alcoholgebruik wordt teruggedrongen en er minder mensen zijn met overgewicht.

Belangrijkste winst voor de horeca is dat KHN met staatssecretaris Blokhuis van VWS tot een akkoord is gekomen dat rookruimten pas vanaf 1 juli 2022 worden verboden. Dat geeft horecaondernemers langer de tijd om hun rookruimte uit te faseren.

In het Nationaal Preventieakkoord staan meer maatregelen die voor de horeca belangrijk zijn. Zo moet de horeca z'n uiterste best doen om ervoor te zorgen dat de naleving van de leeftijdsgrens van 18 jaar voor het verstrekken van alcohol 100% is in 2030. En zal de branche horecaondernemers stimuleren om ook kleinere porties aan te bieden. Dat betekent niet alleen meer keuzemogelijkheden voor gasten, het draagt bovendien ook nog bij aan het verminderen van voedselverspilling.  

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “We hebben de afgelopen maanden met een groot aantal partijen overleg gehad. Dat maakt dat we op sommige punten tot een compromis zijn gekomen. Vanuit KHN hebben we meegepraat over problematisch alcoholgebruik en overgewicht. En we hebben apart met de staatssecretaris gepraat over rookruimten. Die gesprekken waren niet altijd makkelijk. Maar onze insteek bleef telkens om alleen akkoord te gaan met maatregelen die werkbaar zijn voor horecaondernemers.

Wij zijn niet van het opleggen van verplichtingen. Wat wij wél kunnen doen, is ondernemers inspireren en enthousiasmeren om hun aanbod gezonder te maken. Want mensen willen – als ze uit eten gaan – graag een wijntje drinken en een toetje eten. En dat moet ook kunnen, vinden wij. Maar het is goed dat horecaondernemers ook gezondere alternatieven op de menukaart zetten. 

Al-met-al vind ik dat we tot een goede set afspraken zijn gekomen. Nu moeten we daar met z’n allen mee aan de slag. Ik roep alle horecaondernemers dan ook op om mee te doen en zich in te zetten voor een gezonder Nederland in 2040. Want het is voor onze branche ook belangrijk dat mensen gezond en vitaal zijn.”

Verbod rookruimten uitgesteld tot 1 juli 2022

In de gesprekken met de staatssecretaris heeft KHN zich hard gemaakt om het verbod op rookruimten later te laten ingaan dan de 2 jaar die staatssecretaris Blokhuis eerder dit jaar had geopperd. Robèr Willemsen: ”Wat ons betreft was die 2 jaar echt te kort. Horecaondernemers hebben de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd in een rookruimte en hebben dus extra tijd nodig om die investering terug te verdienen. Daarnaast ben ik blij dat het gelukt is om het kabinet te overtuigen van het feit dat het verbod op rookruimten vanaf 1 juli 2022 ook geldt voor de (semi-) publieke sector en openbare gebouwen.”

Naleving naar 100% in 2030. Wederverstrekking strafbaar?

Op het gebied van alcoholgebruik zetten we ons in de horeca al langer in om de naleving van de leeftijdgrens te verbeteren. Wij vinden het goed dat jongeren onder de 18 jaar niet drinken. Nu ligt de naleving op 26,6% in de horeca en het streven is om dat percentage in 2030 naar 100% te krijgen. Willemsen: “We realiseren ons dat dat een stevige ambitie is, maar we gaan ons er 100% voor inzetten! Het ministerie gaat zich inspannen om de ‘wederverstrekker’ strafbaar te stellen. Daar zijn we blij mee, want daar dringen wij – samen met andere partijen – al langer op aan.”

Kleinere porties op de menukaart

Op dit moment is 48% van de volwassen Nederlanders te dik en de verwachting is dat dit percentage verder stijgt. Om dat tegen te gaan, zijn verschillende maatregelen in het Nationaal Preventieakkoord afgesproken. Eén van de acties waar KHN zich aan heeft verbonden is dat we horecaondernemers gaat stimuleren om ook kleinere of verschillende porties op de menukaart te zetten, zodat gasten minder snel teveel eten. “‘De behoeften van onze gasten variëren, waarom zouden we daar waar dat kan niet op inspelen?”, aldus Willemsen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: