KHN: cafés moeten zich meer specialiseren

20 juni 2017 | Thijs Jacobs

Marktonderzoeksbureau GfK onderzocht in opdracht van onder meer Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wat volgens het Nederlandse publiek het favoriete avondje uit is. Want terwijl het goed gaat met de horeca, hebben cafés en discotheken het moeilijk, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Wat kunnen horecaondernemers doen om het tij te keren? Hoe krijgen zij mensen van de bank naar het café, de discotheek en het strandpaviljoen? 

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Horecaondernemers moeten keuzes maken, creatief zijn en een op maat gemaakt totaalconcept neerzetten dat past bij hun gasten. Want een café voor iedereen is een café voor niemand.”

Ideale avondje uit


Marktonderzoeksbureau GfK vroeg meer dan duizend consumenten het hemd van het lijf over hun ideale avondje uit. Welke muziek wordt er gedraaid in uw favoriete kroeg, voor welk soort eten loopt u een blokje om? Uit de resultaten blijkt dat mensen het belangrijk vinden dat er een klik is met de andere gasten. De kunst zit ‘m er voor horecaondernemers in om gelijkgestemden bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld door sociale events te organiseren. Een verrassend aanbod van eten is hierbij belangrijk; food is een goede ‘verbinder’.

Om een succesvol horecaconcept te ontwikkelen, moeten horecaondernemers lokaal maatwerk bieden en bepalen voor wie je op welk moment relevant wil zijn. Dit betekent goed inzicht in huidige gasten, maar ook in niet-gasten. Want de laatste groep is vaak een onderschatte, maar kansrijke doelgroep.

Zes consumentengroepen


Op basis van de resultaten presenteert GfK zes consumentengroepen met elk hun specifieke wensen en verwachtingen ten aanzien van het ultieme avondje uit. Drie van de zes consumentengroepen bezoeken het café geregeld en staan open voor nieuwe horecaconcepten. Horecaondernemers krijgen in het rapport advies hoe ze er voor kunnen zorgen dat deze drie groepen vaker naar het café gaan.

De andere drie groepen bezoeken het café om uiteenlopende redenen niet of nauwelijks. Toch zijn het belangrijke prospects, want deze groep heeft tijd en geld, maar kiest op dit moment nog voor een andere invulling van het avondje uit. Horecaondernemers kunnen hen met een creatieve en doelgroepgerichte aanpak verleiden om naar het café te komen.

Veel kansen voor het café van de toekomst


Bas van Eekelen van marktonderzoeksbureau GfK: “Nederlanders kiezen niet massaal voor één soort avondje uit. Daarvoor zijn de huidige en potentiële bezoekers van cafés te divers. Daarbij komt dat het aantal alternatieven voor het café de laatste jaren flink is gegroeid waardoor gasten hoge verwachtingen hebben van een avondje uit. Wil je als horecaondernemer het verschil blijven maken, dan is het belangrijk om je duidelijk te positioneren. En te zorgen voor een aanpak en benadering die past bij jouw doelgroep: met betrekking tot het aanbod van eten en drinken, de inrichting, muziek en vooral het personeel. Het totale plaatje moet kloppen.”

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Als een horecaondernemer zich bewust richt op een doelgroep en daar een uniek en passend concept voor ontwikkelt, dan kan hij of zij het zeker voor elkaar krijgen om mensen van de bank naar de bar te krijgen. Met de resultaten van dit onderzoek, inspiratietours en workshops die we vanuit KHN organiseren, ondersteunen we onze leden hierbij. Want cafés met een vernieuwende aanpak hebben de toekomst!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Bier
Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%

Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%, een nieuw alcoholvrij bier, en brengt deze exclusief naar de horeca. Swinckels’ Superior 0.0% Beer is een uitgesproken, fris en verfijnd alcoholvrij bier. De brouwer voegt hiermee nog een alcoholvrij bier toe aan haar uitgebreide...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: