KHN: Btw-verhoging leidt vooral in grensstreken tot fors omzetverlies horeca

6 juni 2018 | David Bakker

In opdracht van MKB Nederland onderzocht adviesbureau Panteia wat de impact is als het lage btw-tarief wordt verhoogd van 6 naar 9%. In het onderzoek is gekeken naar de gevolgen voor bedrijven in de grensstreken. Uit de resultaten blijkt dat een btw-verhoging de gastvrijheidssector, waaronder de horeca, 456 miljoen euro omzet kost. Met name in Limburg en de regio Arnhem/Nijmegen zal deze maatregel zorgen voor fors omzetverlies. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaf al eerder aan dat een verhoging van het lage btw-tarief grote impact heeft op de horeca en vindt dat het kabinet deze maatregel dan ook niet moet nemen.

Het Panteia-rapport, dat vandaag is overhandigd aan het ministerie van Financiën, laat concreet zien wat de effecten van de btw-verhoging zijn voor de grensregio’s Limburg, Arnhem/Nijmegen, Oost-Nederland en Drenthe.

Omzetverlies van 456 miljoen euro

Volgens Panteia zorgt het verhogen van het btw-tarief in de gastvrijheidssector (en dus met name de horeca) voor een omzetverlies van 456 miljoen euro. De effecten van een btw-verhoging zijn in de grensstreken groter dan elders in het land, omdat Nederlanders dan over de grens hun boodschappen zullen doen of in Duitsland of België meer gebruik maken van de horeca. Duitsers en Belgen zullen op hun beurt bij hogere prijzen in Nederland er eerder voor kiezen om in eigen land te blijven. Panteia geeft aan dat van de grensstreken Limburg en Arnhem/Nijmegen het hardst zullen worden geraakt.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het rapport onderschrijft wat wij in oktober 2017 al hebben geroepen. Namelijk dat de verhoging van het lage btw-tarief er in de horeca in gaat hakken, met name in de grensstreken. Tot-nu-toe zien we niet dat kabinet bereid is om de btw-verhoging terug te draaien. De coalitiepartijen geven aan dat de hogere btw voor een deel wordt gecompenseerd door lagere inkomstenbelasting en lagere vennootschapsbelasting. Maar die belastingverlagingen gaan pas in vanaf 2020 en later, terwijl de btw-verhoging al vanaf 2019 moet worden doorgevoerd." 

Kleine MKB'er in de horeca de dupe

"Daarnaast vergeet Den Haag dat met de verhoging van de lage btw ook de dagelijkse boodschappen van alle Nederlanders duurder worden. Als de eerste levensbehoeften ook 3% duurder worden, blijft er dan nog geld over om uit eten te gaan of te overnachten in een hotel? Daarbij komt dat de meeste horecabedrijven niet eens zullen profiteren van een lagere vennootschapsbelasting, want zij hebben immers geen BV. De kleine MKB'er in de horeca zonder BV is dus echt de dupe.”

Compenserende maatregelen

Robèr Willemsen vervolgt: “Als het kabinet de btw-verhoging toch wil doorvoeren, dan moeten er wat ons betreft écht compenserende maatregelen komen voor de MKB'er in de horeca. Op z’n minst moet de invoering van de btw-verhoging op hetzelfde moment ingaan als de verlaging van de Inkomstenbelasting en de Vennootschapsbelasting. Wat ons betreft niet eerder dan 2020. Daarnaast moet serieus werk worden gemaakt van compenserende maatregelen waar horecaondernemers (ook zonder BV!) in positieve zin mee worden geholpen. Bijvoorbeeld het verruimen van de werkkostenregeling! KHN zal hier op blijven hameren bij de politiek in Den Haag!”  

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Cocktails
Wordt Tess Posthumus beste bartender ter wereld?

Voor het derde achtereenvolgende jaar maakt Tess Posthumus kans op de titel ‘International Bartender of the Year’. Daarnaast is de bar Flying Dutchmen Cocktails, die ze begin dit jaar samen met Timo Janse opende genomineerd in de categorie 'Best New International Cocktail Bar'. V...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Advertorial
Fonte Frappés: veganistisch, minder zoet en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Achtergronden Wijn
Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen

Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen, zo blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Polytechnische Universiteit van Madrid. Zij kwamen tot deze conclusie nadat 280 vrijwilligers een blinde smaaktest hadden gedaan. Hierbij moesten zes wijnen geproefd worden, zo lezen we op hln.be. Gelukza...

Columns Achtergronden
Column: maak van het WK gewoon een ander feestje

Het WK Voetbal is binnen de horeca taditioneel het domein van de cafés. Jammer dat onze mannen er dit keer niet bij zijn, maar dat is natuurlijk geen reden om het feest aan ons voorbij te laten gaan. En met al die mensen met buitenlandse roots in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om toch...

Koffie & thee Internationaal
Mondiale koffiesector gebouwd op drijfzand

Terwijl grote fusies en overnames de toon zetten in de koffie-industrie en investeerders miljarden euro’s steken in het eindproduct, verkeert de koffieproductie in zwaar weer. Dit raakt de waarde en economische perspectieven in de hele keten, van koffieboer tot consument. Als het inkomen van b...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: