KHN: Btw-verhoging leidt vooral in grensstreken tot fors omzetverlies horeca

6 juni 2018 | David Bakker

In opdracht van MKB Nederland onderzocht adviesbureau Panteia wat de impact is als het lage btw-tarief wordt verhoogd van 6 naar 9%. In het onderzoek is gekeken naar de gevolgen voor bedrijven in de grensstreken. Uit de resultaten blijkt dat een btw-verhoging de gastvrijheidssector, waaronder de horeca, 456 miljoen euro omzet kost. Met name in Limburg en de regio Arnhem/Nijmegen zal deze maatregel zorgen voor fors omzetverlies. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaf al eerder aan dat een verhoging van het lage btw-tarief grote impact heeft op de horeca en vindt dat het kabinet deze maatregel dan ook niet moet nemen.

Het Panteia-rapport, dat vandaag is overhandigd aan het ministerie van Financiën, laat concreet zien wat de effecten van de btw-verhoging zijn voor de grensregio’s Limburg, Arnhem/Nijmegen, Oost-Nederland en Drenthe.

Omzetverlies van 456 miljoen euro

Volgens Panteia zorgt het verhogen van het btw-tarief in de gastvrijheidssector (en dus met name de horeca) voor een omzetverlies van 456 miljoen euro. De effecten van een btw-verhoging zijn in de grensstreken groter dan elders in het land, omdat Nederlanders dan over de grens hun boodschappen zullen doen of in Duitsland of België meer gebruik maken van de horeca. Duitsers en Belgen zullen op hun beurt bij hogere prijzen in Nederland er eerder voor kiezen om in eigen land te blijven. Panteia geeft aan dat van de grensstreken Limburg en Arnhem/Nijmegen het hardst zullen worden geraakt.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het rapport onderschrijft wat wij in oktober 2017 al hebben geroepen. Namelijk dat de verhoging van het lage btw-tarief er in de horeca in gaat hakken, met name in de grensstreken. Tot-nu-toe zien we niet dat kabinet bereid is om de btw-verhoging terug te draaien. De coalitiepartijen geven aan dat de hogere btw voor een deel wordt gecompenseerd door lagere inkomstenbelasting en lagere vennootschapsbelasting. Maar die belastingverlagingen gaan pas in vanaf 2020 en later, terwijl de btw-verhoging al vanaf 2019 moet worden doorgevoerd." 

Kleine MKB'er in de horeca de dupe

"Daarnaast vergeet Den Haag dat met de verhoging van de lage btw ook de dagelijkse boodschappen van alle Nederlanders duurder worden. Als de eerste levensbehoeften ook 3% duurder worden, blijft er dan nog geld over om uit eten te gaan of te overnachten in een hotel? Daarbij komt dat de meeste horecabedrijven niet eens zullen profiteren van een lagere vennootschapsbelasting, want zij hebben immers geen BV. De kleine MKB'er in de horeca zonder BV is dus echt de dupe.”

Compenserende maatregelen

Robèr Willemsen vervolgt: “Als het kabinet de btw-verhoging toch wil doorvoeren, dan moeten er wat ons betreft écht compenserende maatregelen komen voor de MKB'er in de horeca. Op z’n minst moet de invoering van de btw-verhoging op hetzelfde moment ingaan als de verlaging van de Inkomstenbelasting en de Vennootschapsbelasting. Wat ons betreft niet eerder dan 2020. Daarnaast moet serieus werk worden gemaakt van compenserende maatregelen waar horecaondernemers (ook zonder BV!) in positieve zin mee worden geholpen. Bijvoorbeeld het verruimen van de werkkostenregeling! KHN zal hier op blijven hameren bij de politiek in Den Haag!”  

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Bier
Bierfans halen abdijbier persoonlijk op

Zondag 1 december 2019 was de introductie en ophaaldag van de éérste Vatgerijpte Speciale Editie. Dit vatgerijpte nieuwe bier werd natuurlijk op de Abdij van Berne geïntroduceerd. Eeuwen geleden rijpte het bier van de abdij ook altijd op eikenhouten vaten. Het werd door de bierbe...

Awards Bier
Scheldebrouwerij pakt weer goud

Bij de prestigieuze Brussels Beer Challenge heeft de blonde Strandgaper van Scheldebrouwerij voor de tweede keer dit jaar hoge ogen gegooid. Na in augustus al als ‘Belgian Country Winner’ uit de bus te komen bij de World Beer Awards in Londen staat hun ‘Golden Ale’ voor de tw...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Opening Den Haag
Nieuwe hotspot op het Kurhausplein officieel geopend 

Restaurant Blaze & Co is dit weekend feestelijk geopend. Ruim 100 genodigden genoten van signature Blaze Bites en luisterden naar het eerste optreden van Blaze of Glory - de huisband onder leiding van Emanuel Assies. Het interieur is kleurrijk en geïnspireerd op tatoeages. Dit komt terug...

Awards Bier
Bierspecialist Richard Moerkerk: Award winner en nieuwe columnist

De Alkmaarse Richard Moerkerk van Proeflokaal De Boom is de allereerste Bierspecialist in de horeca. Hij ontving in theater Amsterdam de Entree Award. Daarnaast is Richard de nieuw, vaste columnist van De Cafékrant. Richard zal maandelijks met zijn inhoudelijke columns de caféonderneme...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: