KHN: Btw-verhoging leidt vooral in grensstreken tot fors omzetverlies horeca

6 juni 2018 | David Bakker

In opdracht van MKB Nederland onderzocht adviesbureau Panteia wat de impact is als het lage btw-tarief wordt verhoogd van 6 naar 9%. In het onderzoek is gekeken naar de gevolgen voor bedrijven in de grensstreken. Uit de resultaten blijkt dat een btw-verhoging de gastvrijheidssector, waaronder de horeca, 456 miljoen euro omzet kost. Met name in Limburg en de regio Arnhem/Nijmegen zal deze maatregel zorgen voor fors omzetverlies. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaf al eerder aan dat een verhoging van het lage btw-tarief grote impact heeft op de horeca en vindt dat het kabinet deze maatregel dan ook niet moet nemen.

Het Panteia-rapport, dat vandaag is overhandigd aan het ministerie van Financiën, laat concreet zien wat de effecten van de btw-verhoging zijn voor de grensregio’s Limburg, Arnhem/Nijmegen, Oost-Nederland en Drenthe.

Omzetverlies van 456 miljoen euro

Volgens Panteia zorgt het verhogen van het btw-tarief in de gastvrijheidssector (en dus met name de horeca) voor een omzetverlies van 456 miljoen euro. De effecten van een btw-verhoging zijn in de grensstreken groter dan elders in het land, omdat Nederlanders dan over de grens hun boodschappen zullen doen of in Duitsland of België meer gebruik maken van de horeca. Duitsers en Belgen zullen op hun beurt bij hogere prijzen in Nederland er eerder voor kiezen om in eigen land te blijven. Panteia geeft aan dat van de grensstreken Limburg en Arnhem/Nijmegen het hardst zullen worden geraakt.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het rapport onderschrijft wat wij in oktober 2017 al hebben geroepen. Namelijk dat de verhoging van het lage btw-tarief er in de horeca in gaat hakken, met name in de grensstreken. Tot-nu-toe zien we niet dat kabinet bereid is om de btw-verhoging terug te draaien. De coalitiepartijen geven aan dat de hogere btw voor een deel wordt gecompenseerd door lagere inkomstenbelasting en lagere vennootschapsbelasting. Maar die belastingverlagingen gaan pas in vanaf 2020 en later, terwijl de btw-verhoging al vanaf 2019 moet worden doorgevoerd." 

Kleine MKB'er in de horeca de dupe

"Daarnaast vergeet Den Haag dat met de verhoging van de lage btw ook de dagelijkse boodschappen van alle Nederlanders duurder worden. Als de eerste levensbehoeften ook 3% duurder worden, blijft er dan nog geld over om uit eten te gaan of te overnachten in een hotel? Daarbij komt dat de meeste horecabedrijven niet eens zullen profiteren van een lagere vennootschapsbelasting, want zij hebben immers geen BV. De kleine MKB'er in de horeca zonder BV is dus echt de dupe.”

Compenserende maatregelen

Robèr Willemsen vervolgt: “Als het kabinet de btw-verhoging toch wil doorvoeren, dan moeten er wat ons betreft écht compenserende maatregelen komen voor de MKB'er in de horeca. Op z’n minst moet de invoering van de btw-verhoging op hetzelfde moment ingaan als de verlaging van de Inkomstenbelasting en de Vennootschapsbelasting. Wat ons betreft niet eerder dan 2020. Daarnaast moet serieus werk worden gemaakt van compenserende maatregelen waar horecaondernemers (ook zonder BV!) in positieve zin mee worden geholpen. Bijvoorbeeld het verruimen van de werkkostenregeling! KHN zal hier op blijven hameren bij de politiek in Den Haag!”  

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: