Jopen Mooie Nel IPA schittert op NH Bierverkiezing 2017

6 juni 2017 | Roy Spijker
Jopen Mooie Nel IPA schittert op NH Bierverkiezing 2017

Jopen Mooie Nel IPA is door de jury van de NH Bierverkiezing uitgeroepen tot 'Het beste lichte bier van NH 2017'. Tevens eindigde de IPA van craft bierbrouwerij Jopen op de tweede plek bij de publieksverkiezing ‘Het Populairste bier van NH 2017'. Tijdens het Noord-Hollands Bierfestival in de Grote Kerk in Alkmaar werden de winnaars van de NH Bierverkiezing 2017 bekend gemaakt.

Voor het derde jaar op rij ging NH op zoek naar het beste en het populairste bier van Noord-Holland. 36 Noord-Hollandse brouwerijen namen deel aan de NH Bierverkiezing 2017. Op zondag 4 juni 2017 werden de jury- en de publieksprijzen bekend gemaakt door internationaal biersommelier en zytholoog Fiona de Lange. Algemeen directeur Michel Ordeman en commercieel directeur Lydian Ordeman-Zoetman van Jopen namen de prijzen in ontvangst.

Het beste lichte bier
De bieren werden ingedeeld in twee categorieën, verfrissend licht bier (tot 7%) en volmondig zwaar bier (vanaf 7%), en blind geproefd door een vakjury. De kwaliteit van de bieren was dit jaar hoog. Jopen Mooie Nel IPA, internationaal bekend als Jopen Northsea IPA, werd door de jury bekroond tot 'Het beste lichte bier van NH 2017'. Op de tweede plek eindigde Van Vollenhoven Extra Stout van Brouwerij Poesiat & Kater en op de derde plek Sneetjes Bier van Brouwerij De Monnick.

Publieksprijs: het populairste bier
Tevens viel de IPA van Jopen in de smaak bij het publiek. Het bier met veel fruitige tonen eindigde op de tweede plek bij de publieksverkiezing 'Het populairste bier van NH 2017'. Het populairste bier is Springtij van Texelse Bierbrouwerij en derde werd het bier Tripel van brouwerij Happy Face. 

Nationale en internationale erkenning
Jopen Mooie Nel IPA werd in 2015 verkozen tot ‘Het beste bier van Nederland’. In 2016 won de IPA zilver tijdens de Nordic Beer Challenge, goud tijdens de Dublin Craft Beer Cup en de Brussels Beer Challenge, voor het tweede jaar op rij goud tijdens de Dutch Beer Challenge en werd bestempeld als Europa’s beste.

Lancering NH Bier 2017
Tijdens het Noord-Hollands Bierfestival werd ook het NH Bier 2017 gepresenteerd. Blonde Schone is gebrouwen met NH Leeft, brouwerij Dampegheest uit Limmen en Jopen. Het is een blond bier van 6,5% gebrouwen met diverse granen, fruitige hoppen, eenkoorn en wei (een restproduct van kaasmakerij). De wei verwijst naar de locatie waar brouwerij Dampegheest gevestigd is, namelijk een voormalig kaaspakhuis. Naast wei is aan het bier eenkoorn, geteeld door boerderij Bijlsma, toegevoegd. Eenkoorn is de voorloper van emmergraan, spelt en tarwe. De verschillende granen zorgen voor een complexe moutsmaak en de toevoeging van wei geeft een frisse toets aan het bier. De frisse smaak wordt gecombineerd met aroma’s van citrus.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: