Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

16 augustus 2019 | Lindy Bekking

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er
af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw
ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het
beginnen van een eigen foodtruck.

Een foodtruck is letterlijk een eettentje op wielen. Je kunt er van alles in verkopen: van
burgers tot Asian street food. Foodtrucks zijn vaak te vinden op festivals, maar je kunt ze
ook inhuren voor je eigen feestje. Wie dacht dat een foodtruck iets nieuws is, heeft het mis.
Al sinds de zeventiende eeuw wordt eten en drinken verkocht via rondrijdende karretjes. Hetconcept van de ‘hippe’ foodtrucks die we nu kennen, is komen overwaaien uit Amerika.
Zorg voor een goed business plan Om erachter te komen of je ideeën realistisch zijn, kun je het beste een business plan opstellen. Een onderdeel hiervan is het financieel plan. Hierin beschrijf je onder andere de kosten en verwachte omzet. Aan de hand hiervan kun je bijvoorbeeld bepalen of je beter een foodtruck kunt kopen of huren.

Een foodtruck kopen

De prijzen van een foodtruck lopen nogal uiteen. Je hebt al een nieuwe, basic foodtruck voor € 5.000. Wil je er een kopen met alles erop en eraan? Dan betaal je soms wel € 100.000. Er zijn ook genoeg tweedehands foodtrucks te koop. Deze kun je – eventueel – zelf nog opknappen. Naast de aanschaf van een foodtruck, zijn er nog meer kosten waar je rekening mee moet houden: vergunningen; verzekeringen; onderhoud; brandstof; water en elektriciteit; (extra) keukengerei.

Een foodtruck huren

Wil je geen foodtruck kopen? Dan kun je er natuurlijk ook een huren. Bereken in je financieel plan wat voor jou de voordeligste optie is, want huren kost je al snel € 300 per dag. Dat is exclusief bijkomende kosten, zoals btw, benzinekosten, schoonmaakkosten, keukengerei en verzekeringen.

Zorg voor de juiste vergunningen

Welke vergunningen je nodig hebt, kan per gemeente verschillen. Verdiep je hier dus goed
in. Voorbeelden van zo’n vergunning zijn: Standplaatsvergunning – Wanneer je producten verkoopt vanuit een kraam of wagen, heb je een standplaatsvergunning nodig. Deze kost gemiddeld € 28 en is maximaal vijf jaar geldig. Houd er rekening mee dat je tot wel acht weken op je vergunning moet wachten. Vraag deze dus op tijd aan.

Evenementenvergunning

Als je wordt ingehuurd op een festival, hoef jij natuurlijk geen
evenementenvergunning te regelen. Wanneer je zelf een foodtruck-festival organiseert moet dit wel. Informeer bij de desbetreffende gemeente naar de regels en voorwaarden.

Drank- en Horecawetvergunning

Verkoop je naast eten ook alcoholische dranken? Dan heb je een DHW-vergunning nodig. Deze vraag je aan bij de gemeente en is persoonsgebonden. Koop je een tweedehands foodtruck, dan kun je de vergunning dus niet overnemen van de vorige eigenaar.
Verkoop van alcohol Je kunt niet zomaar alcohol verkopen in je foodtruck. Hier zitten verschillende regels aan verbonden: Je mag uiteraard geen alcohol schenken aan jongeren onder achttien. Ook moet er iemand van minimaal 21 jaar aanwezig zijn, als je personeel van zestien en zeventien in dienst hebt. In de drank- en horecawet staat dat je aan de eis Sociale Hygiëne moet voldoen. Ben je eigenaar of leidinggevende bij een horecaonderneming, dan moet je je SVH-diploma halen. Tijdens de cursus Sociale Hygiëne leer je omgaan met lastige situaties, zoals beschonken klanten bedienen.

Regels rondom hygiëne en voedselveiligheid

Als je met eten en drinken werkt, heb je te maken met hygiëne en voedselveiligheid. Voor
een foodtruck geldt de Hygiënecode voor de horeca. Als je volgens de Hygiënecode werkt,
voldoe je aan de HACCP-eisen (de wettelijke voorschriften van voedselveiligheid).
Meer weten over het beginnen van een eigen foodtruck? Bekijk dan de blog van Knab.

Auteur: Lindy Bekking, Knab.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: